שאלה: מאת יצחק מאיר: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר דברים ו' מנחם אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל יצחק מאיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כל הבעיה שלך היא רק בעיה אחת, שאתה נמצא בעצבות ובדכאון פנימי, וידוע מה שרביזל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, כי כל החולאות הבאים על האדם כולם באים רק מחמת קלקול השמחה, ולכן צריכים למסור את נפשו בשביל להיות תמיד בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם. ולכן יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהיה השמחה מצויה אצלך, כי אין טוב מזה, ועל ידי שמחה מתרחב הלב ויכולים אחר כך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לפניו יתברך את כל אשר עם לבבו בתמימות ובפשיטות גמור, כי מה שאין האדם מתחזק לדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא מפני שנופל על לבו עצבות ומרירות ודכאון, אבל תיכף ומיד שמכריח את עצמו להיות בשמחה, אזי נפתח לבו לדבר אל הקדוש ברוך הוא. והנה רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) למה אדם לא יכול להתפלל אל הקדוש ברוך הוא, מפני שלא מוצא בעצמו נקודות טובות, ונדמה לו שהוא הכי גרוע ואין עוד גרוע כמוהו וכו', ולכן הזהירנו מאד שצריכים לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו איזה נקודה טובה, כי לא יתכן שלא עשה איזה טוב מימיו וכו', ובזה שיחפש ויבקש וימצא בעצמו עוד מעט טוב שיש בו, וידון את עצמו לכף זכות, על ידי זה יצא ממקומו המצומצם שבה מונח, וזה פירוש (תהלים ל"ז) "ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו" היינו שהפסוק מזהיר מאד שיחפש ולבקש בעצמו עוד מעט טוב שיש בו, ועל ידי זה יראה שכבר אינו רשע כמו שחשב, ולא רק זה אלא והתבוננת על מקומו ואיננו, שיתבונן על מקומו שהיה עד עכשיו ויראה שהוא כבר אדם אחר לגמרי, כי הרגע שאדם מחפש ומבקש בעצמו את הטוב שבו, ודן את עצמו לכף זכות, על ידי זה הוא יוצא באמת מכף חובה לכף זכות, ויכול להתפלל אל הקדוש ברוך הוא, שזה (תהילים קמ"ו) "אזמרה לאלקי בעודי", תיכף ומיד שאני מוצא בעצמו את העוד מעט טוב שיש בי, על ידי זה אני יכול לזמר ולהלל את הקדוש ברוך הוא. אתה צריך לדעת שהבעל שם טוב הקדוש זי"ע אמר שכל המשוגעים משתגעים רק מחמת גאווה וגדלות שנכנס בהם, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ב) למה הולך לאדם שלא כסדר מפני שיש לו גאוה וגדלות אנא אמלוך, כי כשאדם רוצה רצון אחר מבלעדי רצונו יתברך והוא תמיד בעצבות ובמרירות שלא הולך לו כמו שהוא רוצה וכו', זה בעצמו משגע אותו ומכניס בו דכאון פנימי, והעצה לבטל את עצמו לגמרי אל הקדוש ברוך הוא, לא לרצות שום רצון אחר מבלעדי רצונו יתברך, וישפיל את עצמו לגמרי, ויתחיל לשמוח עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בו, כי תהלה לאל יש לכל בר ישראל המון טוב, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות נז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך, אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון/ ומכל שכן אתה שתהלה לאל יש בך הרבה מצוות, למה אתה צריך להיות כל כך שבור? עד שתתייאש מהחיים שלך לגמרי? תעשה לעצמך חשבון כמה מצוות יש לך בכל יום ויום שאתה אפילו לא שם לב לזה, וכמאמרם ז"ל (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ה') תני בשם רבי מאיר אין לך אחד מישראל שאינו עושה מאה מצות בכל יום. קורא את שמע ומברך לפניה ולאחריה ואוכל את פתו ומברך לפניה ולאחריה ומתפלל שלשה פעמים של שמונה עשרה וחוזר ועושה שאר מצות ומברך עליהן. וכן היה רבי מאיר אומר אין לך אדם בישראל שאין המצות מקיפות אותו. תפילין בראשו ותפילין בזרועו ומזוזה בפתחו מילה בבשרו ארבע ציציות בטליתו מקיפין אותו. הוא שדוד אמר (תהלים קי"ט) "שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך". וכן הוא אומר (תהלים ל"ד) "חונה מלאך הוי"ה סביב ליראיו ויחלצם". ולכן תיקח את עצמך בידיך, ותבטל ממך את כל הישות והגיאות שנדבק בך וכו', ותתרצה עם מה שהקדוש ברוך הוא נותן לך, שאמר התנא הקדוש (אבות פרק ד') איזהו עשיר השמח בחלקו; אדם צריך לשמוח עם מה שיש לו, וירקוד בכל יום מרוב שמחה, ועצם זה שהוא שמח עם הנקודות טובות שיש בו מנקודת יהדותו, זה בעצמו שובר את הגיאות שלו שמכניס בו עצבות ודכאון וכו. ועל כן ראה לעשות התחלה חדשה, ותעבוד עכשיו רק על נקודה אחת, נקודת השמחה, ותבקש בכל יום ממנו יתברך שתזכה להיות בשמחה תמיד, ותאמר את התפלה הזו בכל יום: רבונו של עולם זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ושס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך, אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיני רק את אמתת מציאותו יתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה, וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להכלל בך מעתה ועד עולם אמן סלה. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שהדיבורים האלו יכנסו בלבך, ותתחיל לחיות חיים אמיתיים ונצחיים, חיים מאושרים, וכבר לא תהיה מתוסכל וכו' וכו'.
|