שאלה:
מאת אברהם: תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר שופטים ג' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכול. והיה פלא אצלי, מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר? כי כל ענין שלי הוא רק ראש השנה! והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש, ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאוד מאוד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם", וזה נאמר על ראש השנה. ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי. ובענין הבלבולים שיש לך דווקא על ראש השנה וכו', כבר ידוע מה שאמר רביז"ל לאחד מאנשי שלומינו (עיין חיי מוהר"ן סימן ת"ד) שאמר לרביז"ל שהיה ניחא לו יותר להיות אצלו על שבת תשובה ולא על ראש השנה, כי אין לו מקום לעמוד שם בבית המדרש, וגם אין לו אכסניא טובה לאכול וללון, ומחמת זה דעתו מבולבלת מאד ואינו יכול להתפלל בכוונה, על כן היה טוב לפניו יותר להיות אצלו בזמן אחר ולא בראש השנה. השיב לו רביז"ל בזו הלשון: אם לאכול אם שלא לאכול, אם לישן אם שלא לישן, אם להתפלל אם שלא להתפלל (רצונו לומר שלא להתפלל בכוונה כראוי), אך ורק שתהיו אצלי על ראש השנה יהיה איך שיהיה. ואמר בלשון אשכנז בזו הלשון: "יא עסין ניט עסין, יא שלאפין ניט שלאפין, יא דאווינען ניט דאווינען, אבי דו זאלסט ביי מיר זיין אויף ראש השנה" (ובאמת כל דברים הללו הם רק דמיונות ופיתויים של הבעל דבר וכו', כי תהילה לאל נראה בחוש שעל פי הרוב מתפללין יותר בכוונה בכלל הקיבוץ הקדוש על ראש השנה, ממה שהיה מתפלל בביתו). מוהרנ"ת ז"ל אמר שכל אחד שבא על ראש השנה יש לו חלק בגאולה של כלל עם ישראל, ולכן תעשה חשבון אולי אתה משלים את המנין של מספר האנשים שחסרים כדי להשלים לגאולה, ודייקא אתה תחסר מהקיבוץ הקדוש שלנו באומן, ועל ידך תתעכב הגאולה, וכלל ישראל יצטרכו עכשיו עוד לשהות בגלות המרה שאנחנו סובלים זה אלפיים שנה. ודע לך שהס"מ עושה כל מיני פעולות שבעולם להקים מונעים שלא יבואו אל ציון רביז"ל, פה פחד של מלחמה וכו', פה דמיון של איזה טיפש וכו', פה איזה בעל מקובל שאומר שרביז"ל לא נמצא שמה וכו', פה מניעות מחמת כסף וכו', פה מחמת כבוד המדומה מה יאמרו הבריות וכו', פה מחלוקת שבין אלו שקוראים את עצמם חסידי ברסלב שהם סתם פרחחים ואספסוף וכו', וכדומה, – כל מיני מונעים שרק יש והעיקר לא לבוא אל רביז"ל על ראש השנה, ולכן אשרי מי שאינו מטעה את עצמו כלל, רק לוקח את הגוף שלו ומביא את זה אל רביז"ל באומן על ראש השנה.
|