שאלה: מאת אברהם: לכבוד הצדיק מיבנאל, חנוכה שמח וחודש טוב. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויגש כ"ט כסליו ה' דחנוכה ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אני מוכרח להגיד לך שזו הצרה הכי גדולה, ובני אדם לא יכולים בשום פנים להבין איך הורים יכולים להחזיק מעמד עם בן כזה בבית. ובאמת אין על זה שום תרופה אלא לידום ולשתוק, כי בגיל מבוגר מאוד קשה להכניס אותו במוסד סגור וכו', הן מחמת שלא יקבלו אותו וזה עולה הון תועפות, והן מחמת שההורים מחוברים אליו רגשית, ואין להם את האומץ לעשות את זה, ולכן צריכים לסבול וכו', ואף שזה קשה מאוד מאוד, עם כל זאת צריכים לזכור טוב טוב מה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ה.) כל שהקדוש ברוך הוא חפץ בו מדכאו ביסורין, ואם קבלם יראה זרע יאריך ימים. צריכים לסבול ולשתוק וכו', ולסבול ולשתוק וכו', כמאמרם ז"ל (ברכות ס"ב.) קבלה דיסורא שתיקותא – העצה לקבל את היסורים רק לשתוק ולא להתלונן חס ושלום על הקדוש ברוך הוא, כי מה אנחנו יודעים ומבינים וכו' למה זה באה עלינו צרה כזו, צריכים רק לזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא כי תצא) צריך האדם להחזיק טובה להקדוש ברוך הוא בזמן שהיסורין באין עליו, למה? מפני שהיסורין מושכין את האדם להקדוש ברוך הוא; כי כשאדם שבור לגמרי, אז הוא פונה רק אליו יתברך, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא רבתי) אשרי אדם שנגעו בו יסורין וכבש רחמיו ולא קרא תגר. את היסורים האלו אי אפשר להסביר לשום בן אדם שלא עבר את זה וכו', עד כדי כך שאמר החזון איש זי"ע שמי שיש לו בביתו בן או בת עם מחלת נפש וכו', או תסמונת דאון וכו', ראוי לקום לפניו כמו שקמים לפני איש מבוגר או לתלמיד חכם, כי הצער והיסורים והמרירות שעוברים ההורים עם ילדים כאלו זה בלתי אפשרי להסביר בשכל אנושי, וזה הצער הכי גדול שרק יכול להיות, שלא יכולים לרפאות וכו'. ולכן אתה ואשתך מוכרחים להתחזק בהתחזקות עצומה, ואף שזה מאוד מאוד קשה, כי סוף כל סוף יש הרבה דברים שאדם לא יודע על מה זה בא לו, אך חכמינו הקדושים אמרו (מכילתא יתרו) היסורין מרצים יותר מן הקרבנות, שהקרבנות בממון והיסורין בגוף; ואמרו (ספרי ואתחנן) יהא אדם שמח ביסורין יותר מן הטובה, שאילו אדם בטובה אין נמחל לו עוון שבידו, וביסורין נמחל לו; ובוודאי מי שיש לו חולה כזה בתוך ביתו, את פני הגיהנום הוא כבר לא יראה, כי יש לו את הגיהנום בזה העולם רחמנא לישזבן, וחכמינו הקדושים אמרו (ילקוט איוב רמז תתק"ח) איוב, אילולא לא קרא תגר כשבאו עליו יסורין, כשם שאומרים עכשיו אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, כך היו אומרים אלהי איוב וכו'; אבל איוב לא היה יכול לעצור את עצמו, והוצרך מרוב יסוריו לדבר כלפי מעלה וכו' וכו', רואים מזה שגם על אברהם יצחק ויעקב עברו יסורים מרים וקשים מאוד, ועיקר מעלתם שלא קראו תגר כלפי מעלה, אלא סבלו את יסוריהם בדממה, וחכמינו הקדושים אמרו (בראשית רבה פרשה צ"ד סימן ה') אין הקדוש ברוך הוא מייחד שמו על בריה כשהוא חי אלא על בעלי יסורין. הקדוש ברוך הוא יתן כוחות הנפש לך ולאשתך להחזיק מעמד ולא להישבר, ואף שזה קל להגיד, עם כל זאת אם נגזרה על האדם צרה כזו, מאוד מאוד קשה לצאת מזה. יעזור הקדוש ברוך הוא שהחיים שלכם ישתנו לטובה, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות.
|