בתקופה האחרונה יש לי הרבה בלבולי אמונה. איך מתמודדים עם המלחמה הפנימית הזאת?
בתקופה האחרונה יש לי הרבה בלבולי אמונה ואני מרגיש שהיצר הרע מסית ומדיח אותי לכפור בכל יסודות האמונה חס וחלילה. אני נלחם עם המחשבות האלו, אבל הן חוזרות שוב ושוב. איך מתמודדים עם המלחמה הפנימית הזאת?
מאת עמרם: בתקופה האחרונה יש לי הרבה בלבולי אמונה ואני מרגיש שהיצר הרע מסית ומדיח אותי לכפור בכל יסודות האמונה חס וחלילה. אני נלחם עם המחשבות האלו, אבל הן חוזרות שוב ושוב. איך מתמודדים עם המלחמה הפנימית הזאת?
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר שופטים כ"ח אב ה'תשע"ד
שלום וברכה אל עמרם נרו יאיר
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"א) אשר ברית ואמונה תלויים זה בזה, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "ובריתי נאמנת לו", נמצא כשאחד פוגם בבריתו, ובפרט בהוצאת זרע לבטלה, על ידי זה שורה בו רוח הטומאה ועולים לו קושיות וספיקות עליו יתברך, וכפי ריבוי עוונותיו כמו כן הוא שקוע בכפירות ואפיקורסות, כי נכבה ממנו אור האמונה הקדושה, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה באדם, ולכן לא בחינם שצעק רביז"ל כל כך על אמונה פשוטה בו יתברך, ואמר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם האמונה הוא דבר קטן אבל אצלי האמונה הוא דבר גדול, ועיקר האמונה כמו שהנשים הכשרות מאמינות, וכן הילדים מאמינים, היינו בלי שום חכמות והשכלות כלל.
אבל צריך שתדע שמי שפגם בבריתו קשה לו להשיג את אמיתת מציאותו יתברך, כי המוחין שלו התקלקלו לגמרי, כי כפי שפוגם בברית כמו כן נפגם מוחו, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) סילוקא דיסודא עד אבא ואמא; היינו היסוד עולה עד המוחין, ולכן כל מי שבאים עליו ספיקות באמונה, ספיקות במציאות אמתתו יתברך, עליו לידע שנמצא במדור הקליפות, וזה הסימן שפגם בבריתו רחמנא ליצלן.
והתיקון לזה אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) האמונה תולה בפה של אדם כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי", שצריכים לדבר הרבה מאמונה, כי הדיבור יש לו כח גדול, כמו שכתוב (תהלים קט"ז י') "האמנתי כי אדבר", והאמונה תלויה רק כפי הדיבור שלו – אם אדם תמיד מדבר מאמונה על ידי זה נמשכת עליו האמונה.
ולכן אשרי האדם שזוכה לדבר לעצמו דיבורי אמונה, וכן מדבר עם אחרים תמיד דיבורי אמונה, וכל השיחות שלו אפילו בהבלי העולם תמיד הוא משלב בהם אמונה בו יתברך, שבזה הוא עוזר לעצמו ועוזר לאחרים, ולכן כל מי שתמיד מדבר דיבורי אמונה זוכה שנזדכך מוחו ודעתו וזוכה שנמחלים כל עוונותיו, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה יסלח לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך.
ומה טוב ומה נעים לומר בכל יום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם:
א. אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים, והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים: ב. אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו הוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים, והוא לבדו אלהינו, היה הוה ויהיה: ג. אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף, ואין לו שום דמיון כלל: ד. אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו הוא ראשון והוא אחרון: ה. אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל, ואין לזולתו ראוי להתפלל: ו. אני מאמין באמונה שלימה שכל דברי נביאים אמת: ז. אני מאמין באמונה שלימה שנבואת משה רבנו עליו השלום היתה אמתית, ושהוא היה אב לנביאים, לקודמים לפניו ולבאים אחריו: ח. אני מאמין באמונה שלימה שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבנו עליו השלום: ט. אני מאמין באמונה שלימה שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו: י אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם, שנאמר "היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם": יא. אני מאמין באמונה שלימה שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצותיו ומעניש לעוברי מצותיו: יב. אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא: יג. אני מאמין באמונה שלימה שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים:
ואני נוהג תיכף ומיד בקומי מהשינה אחר ברכות התורה לומר את הי"ג עיקרים, וכן בלילה קודם שאני הולך לישון אחר אמירת קריאת שמע של המטה אני אומר את הי"ג עיקרים.
וידוע שהרב הקדוש מצאנז זי"ע בעל "דברי חיים" היה אומר כמה וכמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים בקול רעש גדול מאוד, וכן היה יכול לומר המון פעמים ביום "הייליגער באשפער איך בין גרייט אויס צו גיין פאר דיר" [בורא כל העולמים אני מוכן למסור את נפשי בשבילך].
וכן כל הצדיקים האמיתיים צעקו על אמונה, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ה וכן סימן ר"כ) שקודם ביאת המשיח יהיה הנסיון הכי גדול להשיג אמונה פשוטה בו יתברך, והזהירנו מאוד מאוד על דבר זה, ובפירוש אמר שכל העולם כולו יתמלא בכפירות ואפיקורסות ויתלוצצו מכל דבר שבקדושה, וכל זה בא מריבוי ניאוף שנתרבה בעולם, עד שממלאים עצמם בראיות אסורות, שיקוץ תיעוב עירום וזיהום, שזה מחמם את הגוף וכו', ועל ידי זה בא לידי חטא החמור הזה של הוצאת זרע לבטלה, שמטמטם את הדעת ומעקם את הלב בקושיות וספיקות עליו יתברך, ומזה סובל האדם מה שסובל, כי (משלי כ"ח) "איש אמונות רב ברכות"; מי שחזק באמונה בו יתברך נשפעות עליו כל הברכות, כי על ידי אמונה הוא חי חיים טובים ונעימים ומאושרים.