שאלה:
מאת יובל: תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר עקב ט"ז אב התשע"ד
שלום וברכה אל יובל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שעיקר התכלית בזה העולם הוא להיות דבוק בו יתברך ולא להסיח דעתו כרגע ממנו יתברך, וזו התכלית מכל התכליתין – שאדם שמסתובב בזה העולם הגשמי והחומרי וכו' אף על פי כן אינו מסיח דעתו ממנו יתברך. ופירש הבעל שם טוב הקדוש זי"ע את הפסוק (תהילים ל"ב) "אשרי אדם לא יחשוב הוי"ה לו עוון" וגו' – אשרי אדם שהגיע למדריגה זו שאם לא חושב משם הוי"ה זה כבר העוון הכי גדול שלו. ובפרט בעת התפילה צריכים להגיע לדבקות כזו עד שיהיה נכלל לגמרי בו יתברך כמו שכתוב (דברים י', כ"א) "הוא תהילתך והוא אלוקיך" – בעת התפילה צריכים להגיע לביטול כזה עד שיהיה אחד עמו יתברך כביכול. אך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') כשאדם חוטא אזי החטאים נחקקים על עצמותיו כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותם חקוקה על עצמותם", ולכן כשבר ישראל מתוודה על חטאיו על ידי זה יוצאין העוונות מעצמותיו ואז מתחיל להאיר לו האור האין סוף ברוך הוא בעת התפילה ומרגיש דביקות אין סופית בתוך התפילה, אך כבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל') שכל המחשבות זרות באות לאדם דייקא באמצע התפילה, ועיקר העצה לקשר את המחשבה אל הדיבור שעל ידי זה נעשה כלי לקבל בו שפע האלוקי (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ג) כי כשאדם מקשר מחשבתו אל דיבורו על ידי זה יתפרדו כל פועלי אוון וכל הקליפות שהם המחשבות זרות יעזבו אותו. אבל על זה צריכים כוחות עצומים להחזיק את המחשבה לחשוב מה הוא מדבר בתיבות התפילה היינו שיכוון אל מה שהוא אומר שזה נקרא תפילה בכוח כי צריכים כוחות עצומים להחזיק את המחשבה קשורה אל הדיבור שאז דייקא תפילתו מתקבלת למעלה. ועיקר העצה לזה שצריכים להתפלל מתוך הסידור כדי שיראה לפני עיניו את תיבות התפילה ויכווין בפירוש המילות שזה מרומז בפסוק (אסתר ט) "ואמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה"; אם אומרים את תיבות התפילה מתוך הסידור אזי בנקל לקשר את מחשבתו אל דיבורו ולכוון אל מה שאומר, ועל ידי זה עושה לעצמו כלי שיתגלה בו שכינת עוזו יתברך. ולכן ראה לחזק עצמך להתפלל מתוך הסידור דייקא, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קכ"א) שאסור ליפול בדעתו אם לא יוכל לכווין את כל התפילה במחשבות נקיות וכו' כי מי יודע אם הוא צריך לכוון רק חלק זה וכו' עיין שם. וכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קכ"ב) כשבר ישראל חזק מאוד להתפלל אפילו כשמתגברות עליו כל המחשבות זרות וכו', ומשתדל לומר את תיבות התפילה בתמימות ובפשיטות על ידי זה הוא חותך למחשבות זרות שלו פה יד ופה רגל וכו' עיין שם, ותוכל להחיות עצמך איך שרביז"ל מלמד אותנו שכל אחד יכול לזכות להתגבר על כל המחשבות זרות וההרהורים הרעים שמתפשטים עליו וכו'.
|