שאלה: מאת שמואל: לכבוד מורנו ורבנו כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א, שלום רב! תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר תצוה ד' אדר א' ה'תשע"ד שלום וברכה אל שמואל נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך. האריז"ל אמר לתלמידו רבי חיים ויטאל ז"ל (שער הגלגולים – הקדמה לח) שלא ימנע מלייחד היחודים שמסר לו, ושאם ילך להשתטח על קברי הצדיקים יהיה בערב ראש חודש, או בט"ו יום לחודש, כי אז יש יותר הכנה מכל שאר הימים. ושלא ילך לא בשבת, ולא ביום טוב, ולא בראש חודש, כי אז נפשותם עולות למעלה ואינם מושבות על הקבר וכו', עיין שם. וזה דבר גדול מאד להיות רגיל להיות אצל קברי צדיקים, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קע"ג) על ידי השתטחות על קברי הצדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך; וכן אמר (ספר המדות אות אמונה סימן ט') מי שנאבד אמונתו ממנו, ילך על קברי הצדיקים ויספר החסדים שעשה לו הקדוש ברוך הוא. אצל חסידים נוהגים להיות ביום היארצייט אצל קבר הצדיק, וכן תלמיד של צדיק הוא הולך גם בשנה ראשונה אל קבר הצדיק, כי מאחר שהיה מקורב אצלו בחייו, הוא יכול ללכת גם בשנה הראשונה, וידוע מה שכתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות קרחה וכתובת קעקע הלכה ג' אות ג') על ידי ההספד וההשתטחות על קברי הצדיק ובוכה ומתגעגע מאד על שנסתלק הצדיק, ואין מנהל בידינו להשיבנו אליו יתברך, על ידי זה מעורר נשמת הצדיק וחוזר ומתקשר נפשו בגופו, כידוע, שזה עיקר סוד השתטחות, כי (חולין ז:) גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם; והצדיקים במיתתם קרויים חיים (ברכות יח.); והכלל, שעל ידי ההספד וההשתטחות חוזרין וממשיכין הארת הנשמה הקדושה למטה, ונתקשר ביותר הנשמה בהגוף הנפטר וחוזר ונמשך שלום. וזה השלום, דהיינו הארת והתקשרות הנשמה בגוף לאחר ההסתלקות הוא גדול ביותר מהשלום וההתקשרות שהיה בחיים חיותו, כי כל מה שהפירוד וההרחקה הוא ביותר, כמו כן כשנתהפך ונתחברין יחד, אזי השלום גדול ביותר, כי עיקר השלום הוא בין שני הפכים, וכל מה שהשני הפכים רחוקים ביותר, כמו כן השלום גדול ויקר יותר כשחוזרים ומתחברים ביחד. ועל כן אחר ההסתלקות, שאז הנשמה רחוקה מהגוף ומעולם הזה בתכלית הרחוק, ובפרט נשמת הצדיק הגדול הגבוה במעלה מאד מאד שהנשמה שלו מסתלקת ועולה למעלה למעלה במקום שעולה, והגוף נקבר בתוך הארץ כמה אמות, נמצא, שעכשיו הנשמה רחוקה מהגוף בתכלית הריחוק ועל כן השלום גדול ביותר, ועל כן גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם, כי עכשיו השלום ביותר, ויש לו כח עכשיו להמשיך כל העולם כולו לעבודתו יתברך יותר מבחייו על ידי הפלגת השלום שזוכה עכשיו בסוד (ישעיה נ"ז ב') "יבוא שלום ינוחו על משכבותם" וגו'. וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (כתובות קד.) בשעה שהצדיק נפטר מהעולם, שלוש כתות של מלאכי השרת יוצאין לקראתו ואומרים לו וכו', יבוא שלום וכו'. כי עיקר הוא השלום שהוא סוד התקשרות והארת הנשמה בהגוף אף לאחר הסתלקות ביתר שאת ויתר עז, כי באמת הצדיק הגדול אף על פי שנשמתו מסתלקת למקום שמסתלקת, אף על פי כן, עיקר השלימות שתהיה למטה גם כן, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') כי אדרבא, מחמת גודל הפלגת מעלתו העצומה והנורא והגבוה מאד מאד, על כן הוא יכול להוריד עצמו למטה למטה יותר ולהגביה ולהרים אפילו הנמוכים והרחוקים מאד מאד בתכלית הרחוק ביותר, כי מעוצם השלום שזוכה עכשיו, הוא יכול לקשר ולהמשיך כולם להשם יתברך, אפילו הרחוקים מן הקדושה מאד מאד, ועל כן הוא דבר גדול מאד מאד להרבות לילך על קברי צדיקים האמתיים, כי על ידי זה שבאין אצל מקום קבורתם הקדושה, שהוא בחינת ארץ ישראל, כמו שנאמר, (תהלים ל"ז) "צדיקים ירשו ארץ", כמו שאומרים בשם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"ט) וארץ ישראל הוא ארץ החיים והשלום, כמו שנאמר (תהלים קט"ז) "אתהלך לפני הוי"ה בארצות החיים", וחיים הוא בחינת שלום, וכמו שנאמר (מלאכי ב' ה') "בריתי היתה איתו החיים והשלום. ועל כן אנו מתפללין, "שים שלום טובה וברכה חיים וכו'", כי עיקר החיים הוא השלום, שהוא בחינת התחברות שני הפכים, התחברות הנשמה בהגוף, התחברות צדיקים גבוהים מאד עם רשעים גמורים, כדי להמשיכם להשם יתברך ולהחזירם בתשובה שלימה אליו יתברך. ועל ידי שכל אחד בא על קבר הצדיק האמת, על ידי בכיתו ותפילתו, שמתפלל ומתחנן שם, על ידי זה חוזר ומעורר ביותר נשמת הצדיק האמת ומאיר ביותר למטה בזה העולם הגשמי, כי צדיקיא שכיחי יתיר בהאי עלמא בתר דאסתלקו, כמו שאיתא בזוהר הקדוש, ונתקשר נשמת הצדיק ביותר בזה העולם, ונתרבה השלום ביותר, ונמשכין כל העולם לעבודתו יתברך. הקדוש ברוך הוא יזכה אותנו לקיים את כל זה.
|