שאלה: מאת ישראל: שלום וברכה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בשלח ז' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע בין אנשי שלומינו שהחזן של רביז"ל ר' חייקל ז"ל היה פעם אצל ציון רביז"ל ובכה שם הרבה מאד על הצלחת בנו ויוצאי חלציו שיזכו ללמוד תורה, ושמעו איך שהוא מבקש: "רבי, שמעתי מכם שמי שזוכה לסיים את הש"ס ממשיך על עצמו צלם אלקים, ולכן אני רוצה שבני לייבל גם כן יזכה לסיים את כל הש"ס", ומאז אנחנו יודעים את השיחה הזו שרביז"ל הפליג מאד במעלת מי שזוכה לסיים את הש"ס שממשיך על עצמו צלם אלקים, ומובא בכתבי האריז"ל שמי שיש עליו צלם אלקים כל הרוחות והשדים והמזיקים וכו' בורחים ממנו, ולכן אשרי מי שזוכה לסיים פעם אחת את הש"ס כסדרן. והנה ידוע שעל כל דבר שבקדושה עומד הס"מ לאורכו ולרחבו שלא לתת לאדם להוציא את זה מכח אל הפועל, ולכן תהיה עקשן גדול מאד לסיים על כל פנים פעם אחת את כל הש"ס כסדרן, ואחר כך תיקח מסכתא ותחזור על זה מאה פעמים ואחד, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (חגיגה ט:) מאי דכתיב (מלאכי ג' י"ח) "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע בין עובד אלקים לאשר לא עבדו", היינו צדיק היינו עובד אלקים, היינו רשע היינו אשר לא עבדו? אמר ליה: עבדו ולא עבדו תרוייהו צדיקי גמורי נינהו, ואינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחד. כי בזה שאדם מסיים מסכתא מאה פעמים ואחד, על ידי זה מדת השכחה לא שולטת עליו, ואחר כך לוקחים עוד מסכתא וחוזרים על זה מאה פעמים ואחד, ועוד מסכתא וכו' וכו', עד שבמשך שנים יכולים לסיים את כל הש"ס מאה פעמים ואחד, וזה מאיר לאדם, כי אין עוד דבר יותר גדול מלסיים מסכתא אחר מסכתא, וידוע מה שדורשי רשומות אמרו, ששמו של הס"מ הוא ראשי תיבות ס'יום מ'סכתא א'ין ל'עשות, כי את הכל הוא יניח לאדם אבל לא לסיים מסכתא אחת, מזה הוא מפחד יותר מהכל, ומכל שכן לסיים מסכתא מאה פעמים ואחד, על זה הוא מניח את עצמו לאורכו ולרחבו, ומי שזוכה לסיים מסכתא מאה פעמים ואחד, אין לו מה לפחד כלל מהס"מ, כי הוא לא יכול לעשות לו שום דבר, ומכל שכן שזוכה לסיים את כל הש"ס כולו. ומובא מהרב הקדוש מדיזקוב זי"ע בספרו "עטרת יהושע", סיו"ם ש"ס עולה צפו"ן דרו"ם, כי על ידי לימוד התורה שבעל פה נמשכים אריכות ימים עושר וכבוד, כמאמרם ז"ל (בבא בתרא כ"ה:) הרוצה להחכים ידרים, הרוצה להעשיר יצפין. ואתה צריך לדעת כי אם חוזרים על מסכתא מאה פעמים ואחד, אזי ממילא מתאווה אחר כך לעיין בכל ספרי המפרשים שיש על מסכתא זו, כי הצמאון שיש לו להבין היטב את המסכתא הזו על בוריה אין לתאר ואין לשער כלל, ואת זה אי אפשר להסביר אלא למי שזכה לקיים את זה.
מלבד זאת מה טוב ומה נעים באם תזכה ללמוד בכל יום דף היומי גמרא ב'בלי, ודף היומי י'רושלמי, ופרק ת'וספתא, ועל ידי זה תבנה לעצמך בי"ת נצחי.
|