שאלה: מאת ראובן: ראיתי שיש מחלוקת גדולה בפוסקים האם מותר להתוודות בתקיעות בין סדר תשר"ת לתש"ת, ובין תש"ת לתר"ת, ובספרכם 'הנהגות ראש השנה' ראיתי שאתם כותבים שיש להתוודות בין התקיעות. האם הכוונה היא בדיבור או במחשבה? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר נצבים וילך י"ט אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל ראובן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שבעת תקיעת שופר אז הוא עת רצון גדול בשמים, ומוחלים את העוונות של האדם, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה נ"ו סימן ט') אמר רבי יהודה בר סימון: אחר כל הדורות ישראל נאחזים בעבירות ומסתבכין בצרות, וסופן ליגאל בקרנו של איל, הדא הוא דכתיב (זכריה ט') "והוי"ה אלקים בשופר יתקע". אמר רבי חנינא ברבי יצחק: כל ימות השנה ישראל נאחזים בעבירות ומסתבכין בצרות, ובראש השנה הן נוטלין שופר ותוקעין בו ונזכרים לפני הקדוש ברוך הוא, והוא מוחל להם, וסופן ליגאל בקרנו של איל, שנאמר (שם) "והוי"ה אלקים בשופר יתקע". ולכן אז, בזמן תקיעת שופר, הוא הזמן לחזור בתשובה, ואמרו (פסיקתא רבתי) כשתטלו את השופר לתקוע חדשו מעשיכם ועשו תשובה. נמצא שאז בין התקיעות וכו', אז טוב להשיח עמו יתברך בהתבודדות, ולבקש רחמים על עצמו וכו'. אשרינו ואשרי חלקנו שנבראנו מזרע ישראל, וזכינו שנתן לנו הקדוש ברוך הוא את הראש השנה, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (שם) כשתהיו עומדין לפני בראש השנה, היו נוטלין שופרות ותוקעין בהם, ואפילו יש לכם כמה קטרוגים הם בטלים מכם; ואמרו (שם) אין גדול מן השופר שמסלק מדת הדין ומקרב מדת הרחמים; ובשביל זה בין התקיעות טוב לשיח את לבבו עמו יתברך, ולבקש כל מה שצריך.
|