שאלה: מאת אלעד: שלום לרב שליט"א. אני מקווה ששלומכם טוב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תבוא ט"ו אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל אלעד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת אשר אין דבר יותר גדול מלהיות מלמד, וכך אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא ח:) על הפסוק (דניאל י"ב) "ומצדיקי הרבים ככוכבים לעולם ועד" – אלו מלמדי תינוקות; והפירוש הפשוט הוא, כמו שלא יכולים לספור את הכוכבים, כי הם לאין ספור, כך אי אפשר להסביר את גודל השכר של מלמדי תינוקות שמחדירים בהם אמונה פשוטה בו יתברך, ויראת שמים שלימה. ובפרט עכשיו שהערב-רב לקחו את עצמם לעקור את האמונה הפשוטה מנערי ומבנות ישראל, ולכן אשרי מי שהוא עכשיו מלמד תינוקות של בית רבן, ומחדיר בהם אמונה פשוטה בו יתברך, וזכותו גדולה בשמים, עד שאין יכולין לספור את הזכויות שלו, כמו שאי אפשר לספור את הכוכבים. ומה שרביז"ל הקפיד כל כך שלא להיות מלמד וכו', הטעם הוא כי בעסקי משא ומתן אם אדם לקח ממישהו כסף שלא בדין וכו', תמיד יכול לשלם את זה חזרה, אבל מלמד אם גונב את הזמן מהילדים, ומבזבז את הזמן שלהם – את זה אי אפשר אף פעם לשלם, כי מלמדות זו אחריות גדולה מאד, כי המלמד הוא המעצב של הילד לכל החיים שלו, ולכן מלמד צריך לדעת שעבודתו היא עבודת קודש הקדשים, ולא סתם מפני שאין לו פרנסה נעשה מלמד, אלא עליו לדעת שצריכים להכניס את כל ראשו ורובו בלחנך את התלמידים, והעיקר לבנות אותם, ותמיד יזכור שהעתיד של התלמידים נמצא בידיו, ולכן אסור אף פעם להשפיל או להעליב תלמיד – יהיה מה שיהיה ויהיה איך שיהיה, תמיד צריכים לזכור אשר כל תלמיד ותלמיד זה כמו הבן יחיד שלי, ומה שהיה עושה עם הבן יחיד שלו, כך צריך לעשות עם כל תלמיד ותלמיד, היינו להגביהו ולקדמו וכו' וכו'.
וכתב הרמב"ם (פרק ב' מהלכות תלמוד תורה הלכה ג') מלמד התינוקות שהוא מניח התינוקות ויוצא, או שהוא עושה מלאכה אחרת עמהן או שהוא מתרשל בלימודן – הרי זה בכלל ארור עושה מלאכת השם רמיה. לפיכך אין ראוי להושיב מלמד אלא בעל יראה מהיר לקרות ולדקדק; וכן מובא בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמ"ה סעיף ט"ז) ואין למלמד לנעור בלילה יותר מדאי שלא יהיה עצל ביום ללמוד, וכן לא יתענה או לעצור במאכל ומשתה או לאכול ולשתות יותר מדאי כי כל אלו הדברים גורמים שלא יוכל ללמד היטב, וכל המשנה ידו על התחתונה ומסלקין ליה; ולכן עליך לדעת שלהיות מלמד זו אחריות מאד מאד גדולה, וזה לא כל כך פשוט כמו שבני אדם חושבים, אבל מצד שני מעלתו גדול בשמים.
וחכמינו הקדושים מספרים (תענית כ"ד.) רב איקלע לההוא אתרא, גזר תעניתא ולא אתא מיטרא. נחית קמיה שליחא דצבורא, אמר משיב הרוח – ונשב זיקא, אמר מוריד הגשם – ואתא מיטרא. אמר ליה: מאי עובדך? אמר ליה: מיקרי דרדקי אנא, ומקרינא לבני עניי כבני עתירי, וכל דלא אפשר ליה לא שקלינא מיניה מידי. ואית לי פירא דכוורי, וכל מאן דפשע משחדינא ליה מינייהו ומסדרינן ליה ומפייסינן ליה עד דאתי. [רב הגיע לאיזו עיר שהייתה שם בצורת, וגזר להתענות כדי שירד גשם, ולא ירד גשם. פתאום קם אחד והיה שליח ציבור, ואיך שהתחיל לומר "משיב הרוח" – התחילו לנשוב רוחות, "מוריד הגשם" – התחיל לרדת גשם עז. שאל אותו רב: מה העבודה שלך שבזכות זה מיד כשהתפללת כבר הגיעו רוחות וגשמים? ענה ואמר: אני מלמד תינוקות, ואני מלמד לכולם שווים – בין את בני העניים ובין את בני העשירים, ומי שאין לו כסף אני לא לוקח ממנו תשלום. ויש לי בריכה של דגים (אקווריום), וכל ילד שמתרשל בלימוד, אני משחד אותו עם דגים, ומפייס אותו בכל מיני פיוסים עד שהוא בא ולומד].
הקדוש ברוך הוא יעזור שתצליח בגדול עם התלמידים, אם תקיים את כל זה.
|