שאלה: מאת רחל: לכבוד הצדיק. אני בחורה מבית מאוד מאוד חרדי ואני נמצאת בקשר עם בחור כבר תקופה ארוכה. ההורים שלי הסכימו שנתחתן, וכבר התארסנו, אבל הם מתעקשים מאוד שהחתונה תהיה רק בעוד שנה! קשה לי לחכות כל-כך הרבה זמן – שנה שלמה, אבל ההורים מתעקשים. מה אפשר לעשות? תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מטות מסעי כ"ד תמוז התשע"ג
שלום רב אל רחל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. לצערנו כך הוא הדור הזה – ההורים לא שמים לב בכלל מה שקורה תחת הגב שלהם, אפילו מהבתים הכי טובים נפגשים וכו', ואין להורים מושג וכו', ובין כך עושים שטויות, שזה עוון חמור מאד מאד, ועל פי רוב ההורים גזענים ולא מתאימה להם המשפחה הזו וכו' מכל מיני סיבות מסיבות שונות וכו', ובין כך בחורים או בנות נפגשים תחת הגב של ההורים וכו', וכן סובלים סבל גדול, ועל פי רוב מזה יוצאים הנושרים וכו'. וכל כך חבל שההורים לא מרחמים על ילדיהם לחתן אותם, כי רביז"ל רצה מאד שיתחתנו מה שיותר מהר, כי זה יסוד היסודות של הקדושה – קודם להתחתן, וכמאמרם ז"ל (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר ליה כשיבא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר ליה: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר ליה דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה, אמר ליה חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה – כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד עשרים שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע עשרים ולא נשא, אומר תיפח עצמותיו; ואם עוד בימי התנאים והאמוראים אמר רב הונא אני לא רוצה לראות את הפנים שלך עד שתתחתן, מה נאמר בדורותינו אלו אשר הפריצות עושים פירצות בין נשמות ישראל, והדבר הראשון שההורים צריכים לדאוג עבור הבנים והבנות שלהם הוא לחתן אותם, ולא לעשות חשבון עם אף אחד, ומי שבאמת מרחם על ילדיו, הוא צריך לחתן אותם מה שיותר מהר, כדי שיחיו בקדושה ובטהרה, ויהיו שמורים מן החטא וכו'. ראי וגם ראי מה שקרה לכם וכו', עכשיו כשכבר התארסתם אתם צריכים כבר להתחתן, כי רביז"ל הקפיד מאד מאד מהרגע שעושים אירוסין שכבר יתכננו על חתונה, כי הוא לא רצה שיעשו הפסק גדול בין האירוסין להחתונה, ומכל שכן וכל שכן שבחור ובחורה שלא יסתובבו כל כך הרבה זמן בלי אירוסין ובלי נישואין, כי הס"מ יעשה כל מיני פעולות שבעולם להפריד בין הזוג, ובפרט כשיש משיכה אחד להשני, צריכים לדעת שזה בן זוגי, או זאת בת זוגי, ותיכף ומיד לקבוע זמן לחתונה, ויתחתנו ויחיו חיים באושר, וזו הדרך האמיתית של יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא וכו', ומתנהג על פי התורה וכו', אבל מה עשו אלו שהלכו ועזבו את הקדוש ברוך הוא ואת התורה וכו', שהם מסתובבים ככה כמה שנים וכו', וחיים ביחד באיסור וכו', ולבסוף נכנסת עין רעה ביניהם וכו', ונפרדים וכו'. ולכן אשרי מי שהולך בדרך התורה, שתיכף ומיד כשיש משיכה בין הבחור והבחורה ומכירים אחד את השני וכו', שכבר יעשו אירוסין וידברו על נישואין, ויקבעו זמן הכי קצר לנישואין, ולא מחכים עד שיהיה כסף וכו', עד שתהיה חכמה וכו', כי כבר אמר החכם מכל אדם (קהלת א' י"ח) "כי ברוב חכמה רוב כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ז) "ברוב חכמה רוב כעס" – כל זמן שאדם מרבה בחכמה מרבה בכעס, וכל זמן שהוא מרבה בדעת מרבה ביסורין. אמר שלמה: על ידי שהרביתי בחכמה הרביתי בכעס, ועל ידי שהרביתי בדעת הרביתי ביסורין; הרי שלך לפניך, אם אדם חושב הוא חכם ובר דעת, ומושך את הזמן וכו', על ידי זה לבסוף מתפוצץ הכל וכו', ונעשה ביניהם ריב וכעס ונפרדים. ולכן אשרי הבחור או הבחורה שמוצאים אחד את השני, ויש ביניהם משיכה והבנה הדדית, וכבר משתדלים לסגור את הכל, והכלל הזה טוב לכל אחד ואחת. אשרי מי שיציית ויקיים את כל זה, ואז יהיו להם חיים מאושרים מאד. תראי את המכתב הזה להורים שלך, והלוואי שיצייתו את רביז"ל, ואז טוב לכם כל הימים.
|