שאלה: מאת גילה: שלום לכבוד הרב. אני מקווה שלא תכעסו על שאלתי, אבל אינני מבין מדוע אתם כל כך מקפידים על אלו שנותנים שמות מודרניים לילדים, הרי היום זה דבר מקובל מאוד? תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בהעלותך י"ד סיון התשע"ג שלום רב אל גילה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אני לא מקפיד על שום דבר, אני רק מוסר מה שמקובל אצל עם ישראל וכו'. והנה מצינו בדברי חכמינו הקדושים (ברכות ז:) מנא לן דשמא גרים? אמר רבי אליעזר דאמר קרא (תהלים מ"ו) "לכו חזו מפעלות הוי"ה אשר שם שמות בארץ", אל תקרא שמות אלא שמות, ומובא במהרש"א (שם) שפעולת הוי"ה נמשכים אחר השם של האדם שהוא הגורם. ובאמת צריכים לדעת שהשמות של האדם זה הנפש שלו, כמו שכתוב (בראשית ב') "וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו" כי השם הוא הנפש, ולכן צריכים מאד מאד לשמור לא לתת שמות בדויים לילדים שאין להם שום ערך וכו'. ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא האזינו) על הפסוק (דברים ל"ב ז') "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור", לעולם יבדוק אדם בשמות לקרוא לבנו הראוי להיות צדיק, כי לפעמים השם גורם טוב, או גורם רע, כמו שמצינו במרגלים, שמוע בן זכור – על שלא שמע בדברי המקום, וכאילו שאל בזכורו, וכן הוא אומר (שמואל א' ט"ו) "כי חטאת קסם מרי", שפט בן חורי – על שלא שפט את יצרו ונעשה חורי מן הארץ, יגאל בן יוסף – על שהוציא דיבה על הארץ, לכך נאסף בלא עיתו, פלטי בן רפוא – פלט עמו ממעשים טובים ורפו ידיו שהרי מת, גדיאל בן סודי – דיבר דברים קשין כגידין, גדי בן סוסי – הטיח דברים כלפי מעלה והעלה סיסיא, הוא שאמר "ארץ אוכלת יושביה", עמיאל בן גמלי – העמה כוחו על שאמר כי חזק הוא ממנו וגמל לעצמו שלא נכנס לארץ ישראל, סתור בן מיכאל – על שהיה בלבו לסתור מה שכתוב "מי הוא כאל הוי"ה", ואומר "אין כאל ישורון", נחבי בן ופסי – החביא האמת ופסה האמונה מפיו כמו (תהלים י"ב) "פסו אמונים מבני אדם", לומר דברי כזבים על הקדוש ברוך הוא ונעשה מך; הרי שלך לפניך, המרגלים שהיו נשיאים ראשי בני ישראל, עם כל זאת מאחר שהיו להם שמות כאלו וכו', השמות שלהם הביאו אותם לדבר נגד הקדוש ברוך הוא, ונגד ארץ ישראל, וכולם מתו, ורואים מכל זה איך שצריכים לשמור איזה שמות נותנים להילדים. ולכן אני לא חידשתי שום דבר, אני רק מעורר תמיד מה שאומרים חכמינו הקדושים, ומקובל מצדיקים. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|