שאלה: מאת אילן: שלום למורי ורבי. אני אדם עובד וגם לומד, ואפשר להגיד שכמות השעות שאני לומד היא יותר גדולה מכמות לימוד התורה של אברך. אני מאוד מאוד אוהב את התורה ובעבר למדתי כחמש שנים בשיטה של רבי יהושע הכהן, והצלחתי ללמוד בעל פה שלוש מסכתות: מכות, מגילה וביצה כולל רש"י ותוספות, אך הרגשתי שלמרות שחזרתי על זה הרבה, אני שוכח וצריך מדי פעם לקנות את הכול מחדש. יש לי כושר התמדה מאוד גבוה ולמדתי את כל מסכת אבות למעלה ממאה ואחת פעמים, כי שמעתי שזה מבטל את הס"מ וזו סגולה שהמסכת לא תשכח, אבל עדיין אני מרגיש שבכל פעם אני צריך לקנות הכול מחדש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר צו ח' ניסן התשע"ג שלום וברכה אל אילן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת כי האריז"ל אמר שיש נשמות שהם מעלמא דנוקבא, והם שוכחים מה שלומדים, ובעולם הבא יזכירו להם את כל מה שלמדו, ורביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ו) שבשביל זה ניתנה השכחה, כדי שתהא התורה חביבה על לומדיה תמיד כשעה הראשונה, כי על ידי השכחה כשחוזר ובא ולומד אפילו מה שכבר למד, הוא אצלו כחדשות וחביב עליו. ואיתא משל על הלומד ושוכח, ששכרו אנשים למלאות חביות, והחביות היו נקובות, וכל מה שהיו שופכין לתוך החביות נשפך לחוץ, הטפשים אמרו הואיל וחוזר ונשפך לחוץ, למה לנו ליגע ולמלאות מאחר שאחר כך נשפך?! אבל החכם אמר מה לי בזה? הלא פורעין לי על היום, ושכרי לא יקופח מכל יום ויום, כי אני מושכר לימים ומה לי אם נשפך? כך אף על פי ששוכח למודו, שכרו לא יקופח מכל יום ויום. ודע שלעתיד מזכירין את האדם כל מה שלמד אף אם שכח, גם בני אדם השומעים התורה של הצדיק האמת ואינם מבינים אותה, לעתיד בעולם הבא יבינו, כי עיקר התורה היא להנשמות, שבעולם הבא יהיו הנשמות בקיאים ומשיגים היטב את התורה שלמד ושמע האדם בעולם הזה, אשרי המבלה ימיו בתורה ועבודה הרבה. ולכן אסור לבלבל את עצמך בזה שאתה לומד ושוכח, כי כל מה שלמדת בזה העולם, יזכירו לך בעולם הבא, וזה ברור. ולכן אשרי אדם שזוכה לחזור מסכתא אחת מאה ואחת פעמים, ואחר כך לומד מסכתא אחרת מאה ואחת פעמים, וכן זוכה לסיים את כל הש"ס מאה ואחת פעמים, ואשרי לו ואשרי חלקו, ואסור להתבלבל משום דבר שבעולם. ואמרו חכמינו הקדושים (קהלת רבה פרשה א' סימן ל"ב) רבי אבהו אמר זה שיפוטה של תורה שאדם למד תורה ושכחה, רבנן דתמן בשם רבי יצחק דהכא ורבי טוביה בשם רבי יצחק לטובתו אדם למד תורה ושוכח, שאילו היה אדם למד תורה ולא שכחה, היה מתעסק בתורה שתים שלוש שנים וחוזר ומתעסק במלאכתו, ולא היה משגיח בה לעולם כל ימיו, אלא מתוך שאדם למד תורה ושוכחה, אינו מזיז ואינו מזיע את עצמו מדברי תורה; עיין שם. הרי שלך לפניך שמשמים גורמים שאדם ילמד וישכח, כדי שיוכל ללמוד כל ימי חייו את התורה הקדושה, ולכן אתה צריך מאד מאד להתחזק על גודל הזכות שיש לך שאתה עוסק בכל יום בתורה, ומה טוב ומה נעים אם יהיה לך סדר מסודר שאז תספיק ללמוד הרבה מאד מאד, כגון בכל יום תלמד חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע, וכן תגרוס הרבה פרקים משניות בכל יום, ואם תוכל לגרוס בכל יום ח"י פרקים משניות, אין למעלה מזה, שזה הורג את היצר הרע, וכן תלמד מסכתא אחת מאה ואחת פעמים, ואחר כך תלמד עוד מסכתא מאה ואחת פעמים, עד שתגמור את כל הש"ס. וכן תלמד בכל יום שולחן ערוך עם המגינים וכו', וכן תלמד את המדרשים כולם, וספרי הזוהר והתיקונים, והקדוש ברוך הוא יתן לך פרנסה בשפע ולא תצטרך להתייגע הרבה. העיקר תשמור על השלום בית, תכבד ותייקר את אשתך, שאז גם לה יהיה חלק בתורתך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|