שאלה: מאת צביקה: שלום לכבודו. אשתי אמורה ללדת בעזרת השם בדיוק בסביבות ראש השנה, ואני לא יודעת מה לעשות לגבי הקיבוץ הקדוש שלנו באומן. אני רגיל לנסוע בכל שנה לאומן, אך לא יודע מה אעשה השנה, האם כדאי לי לנסוע, או שעלי להישאר בבית עם אשתי? אשמח מאוד לשמוע את דעתו של הרב בעניין, וכן אם יוכל לכתוב לי כמה דברי חיזוק בעניין הנסיעה הקדושה ואיך להתחזק למרות הבלולים, אודה לו מאוד. כל טוב ורפואה שלימה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תשא ט"ז אדר התשע"ג שלום וברכה אל צביקה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. קודם כל, מה אתה צריך להתבלבל עכשיו מה יהיה אז? עד ראש השנה יש עוד ששה חודשים, ומי יודע, אולי אשתך תלד לפני ראש השנה וכו', ואז לא תהיה בעיה ותוכל לנסוע? ובכלל טוב מאד לא לעשות תוכניות מה יהיה בעוד חצי שנה, ומה יהיה בעוד שנה. אדם צריך לחיות עם העכשיו, כמו שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רע"ב) על הפסוק (תהלים צ"ה) "היום אם בקולו תשמעו", זה כלל גדול בעבודת השם, שלא ישים לנגד עיניו כי אם אותו היום, הן בעסק פרנסה והצטרכותו, צריך שלא יחשוב מיום לחבירו, וכן בעבודתו יתברך לא ישים לנגד עיניו כי אם אותו היום ואותו השעה, כי כשרוצין להכנס בעבודת השם יתברך, נדמה להאדם כאילו הוא משא כבד, ואי אפשר לו לישא משא כבד כזו. אבל כשיחשוב שאין לו רק אותו היום, לא יהיה לו משא כלל, וגם שלא ידחה את עצמו מיום ליום, לאמר מחר אתחיל, מחר אתפלל בכונה ובכח כראוי, וכיוצא בזה בשאר העבודות, כי אין לאדם בעולמו כי אם אותו היום ואותו השעה שעומד בו, כי יום המחרת הוא עולם אחר לגמרי. וצריך לזכור "היום אם בקולו תשמעו", אם אתה רוצה לשמוע בקולו יתברך, אין לך רק את היום הזה, וזה סובב ביותר על ענין השמחה, שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; לא צריכים להתבלבל אפילו מיום המחרת, ומכל שכן מה יהיה בעוד ששה חודשים. ולכן ראה לחזק ולעודד ולשמח את אשתך, ותבטיח לה שאתה תהיה איתה בעת הלידה, ושלא תדאג ושלא תפחד, וכך צריך להיות שהבעל צריך להיות על יד אשתו בעת שהיא הולכת ללדת, כי אז האשה נמצאת בלחץ ובפחד גדול מאד, ולכן מה עליך להתבלבל מה שיהיה אז? בענין ראש השנה, אין מילים להסביר מה זה להיות אצל רביז"ל באומן בראש השנה, עד כדי כך שבפירוש אמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר, כי כל ענין שלי הוא רק ראש השנה, והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי. וידוע אצלינו מה שאמר רביז"ל בענין שיתקבצו אליו אל ציונו הקדוש בעיר אומן שדבר זה מאד מאד חביב בעיניו, ובפירוש גילה שאפילו מהיכל קן ציפור שבגן עדן, יבוא להקיבוץ הקדוש שלנו בעיר אומן, וכן התבטא פעם ואמר, הספר הנשרף גדול בעיני, אבל הראש השנה שלי הוא עוד יותר גדול, (ווי דער ספר הנשרף איז גרויס, מיין ראש השנה איז נאך גרעסער), עוד אמר והתבטא בזו הלשון "אלמלא הראש השנה שלו היה העולם נעשה תוהו ובוהו", מכל זה יכולים להבין מרחוק מה זה להיות אצל רביז"ל על ראש השנה בעיר אומן, ולשבור את כל המניעות שיש על זה, ומוהרנ"ת ז"ל אמר שכל אחד שבא אל הקיבוץ הקדוש שלנו בעיר אומן בראש השנה, יש לו חלק בהגאולה העתידה, ולכן אחר דיבורים כאלו לדעתי אין כבר בחירה האם להיות אצל רביז"ל על ראש השנה, ושום בריה שבעולם לא יכולה להטעות אותנו, עם כל מיני דמיונות והבלים והבלי הבלים, וכל זמן שאנחנו חיים עלינו להיות אצל רביז"ל על ראש השנה, ולעורר גם אנשים אחרים לנסוע אצל רביז"ל על ראש השנה בעיר אומן. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|