שאלה: מאת אהרן: לכבוד מוהרא"ש שליט"א. רבינו הקדוש כותב בתורה נ"ד, שצריכים להיזהר מללמוד פסקי הלכות מאדם שחידש אותם מכח המדמה, שזה מזיק לפרנסה, ומאחר שבזמנינו אי אפשר להסתפק בלימוד הלכות רק ממרן השולחן ערוך ונושאי כליו גרידא, אלא יש צורך ללמוד פסקי הלכה מפוסק "אקטואלי" בן דורנו, איך אני יכול לדעת איזה פוסק אין בו את הבחינה של "הרע יותר מהטוב" ושאר הדברים שכתובים שם, מאחר שרצוני ללמוד הלכות מבלי שזה יזיק לי? תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר תרומה ב' אדר התשע"ג
שלום וברכה אל אהרן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ד) שכח המדמה מבקש כלי לשכון שם, ועל כן הוא מחזיר תמיד לשרות על פי שונה הלכות, ועל כן אם הם מחדשים דבר בתורה, והוא חידוש נאה ומתקבל, כי הוא בא מכח המדמה, שמדמה מילתא למילתא, אך שהרע שבו יותר מהטוב, ואלו החידושים מזיקים לפרנסה; עיין שם. אבל רביז"ל מדגיש כי אם אדם נזהר מלשון הרע, וזוכה לדעת שלם, על ידי זה הוא יכול לברר את הטוב מהרע וכו', והענין הוא, כל זמן שאדם לא מחדש דינים חדשים מדעתו, אין לו מה לפחד מזה כלל, היינו שזה סובב על כלל הקיצורים שמקצרים בשביל המון עם שיבינו יותר ויותר את ההלכה, ושתהיה לפניהם הלכה ברורה, הם עושים דברים טובים מאד, ולא עליהם סובבים דברי רביז"ל, אלא על אלו אשר מחדשים הלכות חדשות שאין להן שום יסוד. וכמו שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תפ"ד) שהוא יצר הרע גדול אצל הלומדים להמציא חדשות, היינו מה שכל אחד רוצה דייקא להמציא דין חדש; מה שאין לזה שום מקור בשולחן ערוך, אלו הם הבעלי דמיונות, וכן אלו הבעלי מחברי ספרים שכל ענינם לשבור בני אדם ולהפילם וכו', ולהחליש את דעתם וכו', ועל ידם מתרחקים ממנו יתברך וכו', אלו הם הבעלי דמיון הכי גדולים, וצריכים להזהר מהם מאד מאד, כי הס"מ מצא מין במינו וכו', כי כלל זה צריכים לקחת בעצמו, מי שמרחק בני אדם ממנו יתברך, צריכים לדעת שהוא בעל דמיון גדול מאד וכו', וצריכים להתרחק ממנו לגמרי, כי צדיק אמת הדבוק בו יתברך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') הוא רחמן אמיתי שמרחם על נשמות ישראל להוציא אותם מעוונות, ומחזירם בתשובה, ומחדיר בהם רחמנותו יתברך, ומגלה להם שמלא כל הארץ כבודו, אשריהם ואשרי חלקם.
|