שאלה: מאת יהודה אריה: ברוך השם בזכות האדמו"ר אני לומד מסכת תענית, כי קראתי בשמכם שזו סגולה גדולה ללמוד מסכת תענית מאה ואחת פעמים, וברוך השם כבר למדתי כמה פעמים. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מקץ כ"ז כסליו (ג' דחנוכה) התשע"ג
שלום וברכה אל יהודה אריה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקך שהתחלת ללמוד מסכת תענית ואתה רוצה לסיים את זה מאה פעמים ואחד, שזה דבר גדול מאד מאד, כי על ידי זה הוא מוריד מעצמו את כל הגזירות רעות שנגזר עליו, וכך הוא פוטר מעצמו תעניות שהיה צריך להתענות, וחכמינו הקדושים אמרו (מנחות ק"י.) כל העוסק בתורת עולה כאילו הקריב עולה, ולכן גם העוסק בלימוד מסכת תענית, זה במקום תענית, כך מובא בשם צדיקים, ואמרו שמסכת תענית הוא מסכת מוסר בחסידות, כי רואים משם הנהגתם וכוחם של התנאים והאמוראים איך שפעלו הכל רק בתפלה. מה ששאלת מה שמובא (תענית כ"ב.) רבי ברוקא חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט, הוה שכיח אליהו גביה, אמר ליה, איכא בהאי שוקא בר עלמא דאתי? אמר ליה, לא. וכו' אדהכי והכי אתו הנך תרי אתי. אמר ליה: הנך נמי בני עלמא דאתי נינהו. אזל לגבייהו. אמר להו, מאי עובדייכו? אמרו ליה, אינשי בדוחי אנן, מבדחינן עציבי. אי נמי, כי חזינן בי תרי דאית להו תיגרא בהדייהו טרחינן ועבדינן להו שלמא. איך יכול להיות שבכל השוק לא היה אדם בן עולם הבא, איך זה יכול להיות? לצערינו הרב זה יכול להיות, או איך זה יכול להיות, מה אתה יודע מי היו האנשים האלו וכו' וכו', ומה שעברו רחמנא ליצלן, זה לא כל כך פשוט כמו שאדם חושב, צריכים הרבה רחמים שלא יטעה את עצמו בזה העולם, יכולים לחיות את השבעים שמונים שנה עם טעויות שיחשוב שהוא בן עולם הבא, ולבסוף רימה את עצמו מאד, כי יש הרבה עבירות שחכמינו הקדושים אומרים שאם עוברים על זה, אינו בן עולם הבא, ולכן זה לא קשה כלום. מה שכן יכולים ללמוד מהסיפור הזה, מעלת האדם שזוכה לשמח אחרים, ולהשלים בין אנשים, שרק בזכות זה יהיה בן עולם הבא, ולכן אשרי מי שמשמח את הזולת, ומשלים בין אנשים יריבים, שבוודאי יזכה על ידי זה להיות בן עולם הבא.
|