שאלה: כשעושים 'על האש' בחג על המנגל, האם מותר לנפנף על האש שתדלק יותר טוב?
|
תשובה: קודם כל לעצם מעשה הנפנוף ביום טוב במנגל פחמים וכדומה, לעניות דעתי אע"פ שמקפידים בכל הדינים, שאין בזה שום איסור, מ"מ אין זה כבוד היום טוב והחג, לעמוד כמה שעות מול המנגל ולהכין בשרים. ובפרט שזה מוריד מהאוירה של החג, שאומרת הגמרא שלא נתנו שבתות וימים טובים אלא לעסוק בהם בתורה, או לשמוע שיעורי תורה, יותר מתאים לעשות על האש בחול המועד, או באיסרו חג, מאשר לאמץ את המנהג הזה לעשות בכל חג על האש, ויש שנוהגים לעשות זאת במנגל חשמלי שהודלק ע"י שעון שבת, והוא יותר מקובל. ומכל מקום אין בזה איסור מצד הדין, ואנשים שרגילים לעשות במנגל פחמים ביום טוב, וזה שמחת יום טוב שלהם יכולים להמשיך במנהגם, ובלבד שיזהרו בכל הלכות יום טוב, ויתכוננו היטב לכך, לבל יכשלו ח"ו בחילול החג. ולעצם השאלה, מותר להדליק את המנגל רק ע"י אש מוכנה, ומותר להגביר את האש ע"י נפנוף ברוח, כיון שאין איסור להגביר אש או להוליכה ממקום למקום ביום טוב לצורך אוכל נפש (משנה ברורה סימן תק"ב סק"ו). אולם זאת צריך זהירות רבה, שלא לכבות את הגחלים כיון שאסור לכבות אש ביום טוב. ואם חושש שישחקו הילדים עם האש הדולקת ויסתכנו מוטב שלא להשתמש כלל במנגל פחמים, ואם יש חשש סכנת נפשות מותר לכבות את הפחמים (ויש עוד פרטי דינים בזליפת מים ע"ג הגחלים כאשר האש גבוהה, ואין כאן מקום להאריך).
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |