מוהרא"ש ז"ל אמר, שכבר החל מהשבת שמברכין בה חודש אלול – שומעים את ההתעוררות של "עורו ישנים מתרדמתכם" המוזכרת בספרים הקדושים לגבי תקיעת שופר (עיין לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס', סעיף ט', וברמב"ם הלכות תשובה פרק ג' הלכה ד'), כי מראש חדש אלול כבר מתחילים לתקוע בשופר, וצריכים להתעורר מן השינה של כל השנה, ומספרים מהרבה צדיקים, שכשרק שמעו בברכת החדש "ראש חדש אלול, יהיה ביום פלוני", זה היה אצלם ספר המוסר הגדול ביותר, כי התיבות "ראש חדש אלול" בלבד, היו מספיקות בכדי לעורר אותם מן השינה, ולגרום להם להכין את עצמם לקראת השנה החדשה.
וסיפר מוהרא"ש ז"ל, שהרב הקדוש רבי משה מקאברין זי"ע היה מספר, שבהיותו ילד כבן שש, היה משחק עם הילדים, ותאמר לו אחותו הבכירה: מויש'לה, האם אתה יודע שכבר ברכו חודש אלול? ואפילו דגים שבים זוחלים ורועדים, ואתה עדיין משחק?! [מויש'לה, מ'האט שוין גבענטשט דעם חודש אלול, און אפילו די פיש אין וואסער ציטערן, און די שפילסט זיך נאך?!] וכשמעו זאת, התחיל לרעוד [האט זיך אנגעהויבן צו ציטערין], ועד היום הזה נחקק בו הפחד הזה, וסיפר, שאחותו היתה צדקנית גדולה, ודבריה שנאמרו בתמימות גדולה, נכנסו עמוק ללבו, ומאז לקח עצמו לעבודת השם יתברך. ואמר מוהרא"ש ז"ל, שהעיקר לזכור, שכל התעוררות השינה בחודש אלול, באה על ידי הצדיק, שתוקע בשופר כל השנה כולה על ידי דברי תוכחתו, וכמו שכתוב (ישעיה נח): "כשופר הרם קולך והגד לעמי פשעם" וגו', אבל לא בכל פעם אנחנו זוכים לשמע את קולו הקדוש, ולהבין את כל מה שאומר לנו, אבל כשבאים ימי אלול הקדושים, אז הוא הזמן להתעורר ביותר להטות אוזן קשבת לדברי הצדיק, ולשמוע בקולו כמי ששומע לקול שופר, ומדקדק לשמוע כל קול וקול היוצא ממנו, ועל ידי זה נזכה להתעורר מן השינה באמת. ואמר מוהרא"ש ז"ל, שהעניין של חודש אלול הוא עניין התגלות אמונת חכמים, לשמוע בקול דברי הצדיק, ולהטות אוזן קשבת לכל מה שאומר, כי כל ההתגלות של חודש אלול באה על ידי משה רבנו, עליו השלום, שעלה בראש חדש אלול לקבל לוחות אחרונות, ומסר נפשו בעד כל נשמות ישראל, לטהר אותן מחטא העגל, ולפעול בעדן סליחה מחילה וכפרה, ומשה רבנו לא הסתכל על שום דבר כלל, רק מסר נפשו בעד נשמות ישראל, ועמד בהר ארבעים יום וארבעים לילה בלי אכילה ושתיה, עד שפעל בעדן סליחה מוחלטת ביום הכיפורים, ואת הדרך הזאת ייסד בחודש אלול, שיכולים להשיב בתשובה אפילו את הגרוע ביותר שבישראל, ואפילו אם סג מכל וכל מהקדוש ברוך הוא, יכולים להחזיר אותו, כי על ידי שיתחזק באמונת חכמים, ויקשר עצמו אל הצדיק, על ידי זה תהיה לו תקוה טובה לתקן את הכל. ואמר מוהרא"ש ז"ל, שהדרך הקדושה הזו נפתחת בכל שנה ושנה בחודש אלול, ואם אדם מקשר עצמו אל הרב והצדיק שבדור, ומתבונן היטב בעצם מסירות הנפש שיש לו בעד נשמות ישראל, להמשיך עליהם סליחה מחילה וכפרה, על ידי זה יזכה לחזור בתשובה שלמה ולעלות במעלות רמות, עד שלבסוף יזכה לקבל את התורה מחדש ביום הכיפורים, ולהיות דבוק בו יתברך כל השנה כולה, העיקר שיהיה לאדם קצת שכל וישוב הדעת, ויתבונן היטב בעצם מסירות נפש הצדיק בעבורו, שאינו אוכל ואינו שותה ואינו ישן כראוי ימים ולילות, הכל בכדי להיטיב לנשמות ישראל, אבל דרך בני אדם לעצום עיניים ולהתעלם מכל זה, וחושבים שהצדיק אוכל ושותה וישן היטב, וחי חיים של תענוגים, ומשיג את כל ענייניו בקלות בלי יגיעה, ואין יודעים שהצדיק מוסר את הכל בשבילם, ואינו אוכל ואינו שותה ואינו ישן עד שפועל שיהיה להם כל טוב, וזה מרמז בפסוק (דברים ט' – י"ח) ל'חם ל'א א'כלתי ו'מים לא שתיתי ראשי תבות אלו"ל, כי את הדרך הזאת פתח משה רבנו בחדש אלול, שהצדיקים מוסרים נפשם בעד נשמות ישראל, ואינם מסתכלים על עצמם כלל, וכל מי שזוכה להיות מקרב אליהם, ולהאמין בהם באמת, על ידי זה יהיו נמשכים עליו כל מיני השפעות טובות ברוחניות ובגשמיות, ויזכה לתשובה שלמה באמת. (שיחות מוהרא"ש) |
||||
|
||||
לתפריט שיחות מוהרא"ש המלא לחץ כאן | ||||
|