שאלה:
מדוע צריך לטבל לחם במלח, ומה הדין כשיש לי כריך בלי מלח? |
תשובה: קודם שיטעם מהפת יטבל הפת במלח. לדעת מרן הש"ע (סי' קסז ס"ה) בפת שלנו אין צריך לטבל במלח. ומכל מקום מנהגינו על פי הסוד לטבל במלח גם בפת שלנו. אם אין לו מלח, יטבל הפת במאכל שיש בו מלח, או בסוכר. (ילקוט יוסף שבת כרך א' עמוד שיא). ובטעם הדבר: שנאמר על כל קרבנך תקריב מלח, ויש שהסבירו למנוע קטרוג בין הנטילה לברכת המוציא על האדם שברגעים אלו לא עוסק בתורה, וטובלים ג' פעמים את הפת במלח כדי לרמז ש'לחם' בגימטריה 78, וכן מלח בגימטריה 78, וטובלים את הפת ג' פעמים ומכוונים ג' פעמים שם הויה ברוך הוא שזה מספר 78 (3 פעמים 26). התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' יעקב עמרם ועקנין, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה מהר"י עייש שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת
הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה
מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך
לא במים חמים,
[אך ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול
בשבת במקווה שמימיה חמים)