שאלה: האם זה נכון שאשכנזים מחמירים לשתות קפה בשבת? ומדוע? |
תשובה: הרמ"א בסימן שיח סעי' ד' כתב: "כל דבר קשה שאינו ראוי לאכילה בלא שרייה אסור לשרותו בשבת דהוי גמר מלאכה" וכתב במשנה ברורה שם ס"'ק לט: אפילו בכלי שני אסור לשרותו אם ע"י עירוי מים רותחים יהיה נעשה ראוי לאכילה, ועורר שם מאוד על הנכשלים בשבת לערות מים רותחים על עלי תה שעובר על איסור בישול ובמזיד יש בו איסור סקילה כיוון שערוי מבשל כדי קליפה וכן הדין לענין קפה יזהר שלא יערה עליהם מים חמין מכלי ראשון. אך בחזון עובדיה ח"ד עמ' שיג כתב: שכל מה שהאשכנזים החמירו, כי לדעתם יש 'בישול אחר קליה' ועוד שאין אבקת הקפה ראויה לאכילה כמות שהיא, ולכן מחמירים האשכנזים שלא לערות מים מכלי ראשון על אבקת קפה, אך לדעת מרן השו"ע מותר, ובשלחן גבוה כתב : "שכיוון שקבלנו הוראות מרן כך היא הלכה למעשה אפילו כשהרמ"א ואלף כמוהו חולקים עליו, כי אנו בני ספרד בתר מרן הולכים אפילו להקל"
לסיכום לספרדים: מותר לערות בשבת מים רותחים מכלי ראשון על קפה, שאין בישול אחר אפיה וצלייה, והוא הדין אחר קליה שמותר לערות רותחים מכלי ראשון, ואם אפשר עדיף לעשות ע"י עירוי מכלי שני. וכן הדין פשוט בקפה נמס, וסוכר להתיר לערות עליהם מים רותחים מכלי ראשון. אך לאחינו האשכנזים היוצאים ביד רמ"א: הם כן שותים קפה בשבת אלא שיש להם להחמיר שלא לערות מכלי ראשון על הקפה, ונכון להם להיזהר לכתחילה אף בכלי שני שהיד סולדת בו.
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' יעקב עמרם ועקנין, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
|