שאלה: מאת יעקב: ערב טוב לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר מקץ כ"ג כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל יעקב נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה שלימה על רגלך הפצועה וכו', וטוב מאוד שתלך אל רופא מומחה גדול, והקדוש ברוך הוא יעזור שהמלאך רפאל יעמוד על ימינו ותומשך עליך רפואה שלימה לגמרי. בענין החובות וכו', ידוע שרביז"ל הזהירנו על דבר זה מאוד מאוד, ואמר (שיחות הר"ן סימן קכ"ב) שאם לא היה ממתין בביטחון לישועת השם כבר היה איש נוסע ומטולטל כמו כל הנוסעים ומטלטלים עצמם בשביל הפרנסה כנהוג עכשיו. והכוונה כי אמר זאת לעניין הנהגת הבית בפרנסה ומלבושים ושאר צרכי הבית שעל פי רוב חסר לאדם הרבה. כגון, לזה חסר מלבוש פשוט, ויש שחסר להם מלבושים חשובים או דירה וכו', שצריכין להמתין לישועת השם ולבלי לדחוק את השעה (ערובין י"ג:) למלאות החסרון תכף ומיד. רק צריכין להמתין עד ירחם השם; ולא להיכנס בהלוואות וכו' וכו', ולצערינו הרב רוב בני האדם לא מקיימים דבר זה, אלא קופצים בחובות ואחר כך נהרסים לגמרי וכו'. העיקר לחזור בתשובה שלימה אליו יתברך, ולבקש ולהתחנן ממנו יתברך מדי יום ביומו זמן וזמנים שיחוס וירחם עליו ויוציאו מכל החובות וכו', כי באמת אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קי"ב) יש עבירה שעונשה של עבירה ההיא שיהא בעל חוב תמיד, ואפילו יעשה כל טצדקי ופעולות דאפשר לא יועיל כלל ויהיה בעל חוב תמיד. ולפעמים גורם העבירה שמפיל גם אחרים להיותם בעלי חובות. ולזה יש עת שנעשו כמה בעלי חובות בעולם, זהו מחמת העבירה הזאת שנתגברה בעולם חס ושלום. [והעבירה הזאת רחמנא לישזבן היא הוצאת זרע לבטלה, שמי שנכשל בחטא המגונה הזה ומוציא זרעו לבטלה, הוא נופל לקטנות המוחין וכו', וחי בצמצום הדעת והשכל, עד שלא רואה עצה אחרת רק להלוות כספים, והוא מכניס בפח עוד אנשים שנעשים בעלי חובות בשבילו, כי החטא המגונה הזה של הוצאת זרע לבטלה מטמטם את הדעת ומעקם את הלב, ומכניס בו ספיקות ובלבולים וכו', והוא נעשה מתוסכל לגמרי וכו', וככל שמלווה יותר כספים, יותר הוא נכנס בקטנות המוחין ובתסכול וביאוש גדול מאוד]. ועצה על זה, לשוב בתשובה בכלליות ולהתחנן לפני השם יתברך להצילו מעבירה זו, ולהתחרט בכלליות על עבירה זו. ועת לשוב על זה הוא כשהוא במוחין דגדלות, אזי טוב להתחרט ולבקש מאת הבורא יתברך שמו על זה ולשוב בתשובה, כי מוחין דקטנות הוא בחינת בעל חוב. כי אמרו חכמינו הקדושים (קדושין מ"ט:) "עשרה קבין שינה ירדו לעולם, תשעה נטלו עבדים". שינה הוא בחינת מוחין דקטנות, עבדים הוא בחינת (משלי כ"ב ז') "עבד לווה לאיש מלוה". ולפי זה כשהוא במוחין דגדלות אזי העת לשוב על החטא המגונה הזה ולבטל את העונש של בעל חוב שהוא בחינת מוחין דקטנות; כי באמת אתה צריך לדעת שמי שמלווה כספים והוא בעל חוב לכל אחד, זה בעצמו עונש גדול מאוד, ולכן צריכים לבקש הרבה את הקדוש ברוך הוא שיזכה להגיע לגדלות המוחין, ואז כשיש לו גדלות המוחין, שיתפלל להקדוש ברוך הוא שיוציא אותו מהפח הזה. והלוואי שתזכה לומר בכל יום את התפילה הזו, וזה יועיל לך מאוד מאוד: ריבונו של עולם! חוס וחמול עלי ותוציאני מהקטנות והדחקות שגרמתי לעצמי על ידי חטאיי המרובים שחטאתי עוויתי ופשעתי לפניך, ובפרט בחטא המגונה של הוצאת זרע לבטלה, שהוא חטא חמור מאוד, עד שחכמינו הקדושים אמרו כל המוציא זרעו לבטלה חייב מיתה. מה אומר מה אדבר מה אצטדק, האלהים מצא את עווני, ומפני החטא המגונה הזה נתעכר דמי בי, ונתבלבלה דעתי, ונתעקם לבבי בקושיות וספיקות עליך, עד שנפלתי בקטנות המוחין, שאיבדתי את שכלי לגמרי, ונעשיתי עבד ליצרי הרע, עד שהוא מושל בי, ונתקיים אצלי "עבד כי ימלוך ונבל כי ישבע לחם", שעל ידי זה נפלתי בעניות גדולה מאוד, עד כדי כך שאני מוכרח להלוות כסף לקנות לחם, וכל כך נפלתי בעיני עצמי ביאוש עמוק מאוד, עד שאני לא רואה שום דרך איך יוצאים מזה. אנא ריבונו של עולם חמול על נפש אומללה כמוני, ותוציאני מקטנות המוחין ואזכה להגיע לגדלות המוחין, באופן שאהיה חזק להתפלל אליך תמיד, ולהתחנן ולבקש על נפשי, עד שאזכה לצאת מהקטנות ולבוא אל הגדלות, ואתה הודעתני על ידי ראש צדיקיך שאין שום יאוש בעולם כלל, אפילו שאדם כבר עבר על כל העוונות בכלליות, ובפרטיות על העוון החמור הזה של הוצאת זרע לבטלה – גם כן מועילה תשובה, על ידי שאתחרט על מעשיי המגונים שעשיתי עד עכשיו, ואזכה לקבל עליי קבלה חזקה לא לחזור אל העוון החמור הזה, וגילית לנו אשר עיקר התשובה שמהיום והלאה לא להמשיך בזוהמת החטא המגונה הזה. אנא ממך ריבונו של עולם, חוס וחמול עליי שאזכה להיות חזק בדעתי לא לחזור אל העוון החמור הזה, ואזכה לתקן את מה שקלקלתי, עד שאצא לגמרי מהחובות, ויקויים בי מקרא שכתוב ב'צלו ח'מדתי ו'ישבתי ופריו מתוק לחכי, ומעתה אזכה להחדיר בעצמי אמונתך הפשוטה שאתה מלא כל הארץ כבודו, ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, ולא אסיח דעת ממך כרגע, ואזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
|