שאלה: מאת מרדכי: אני בחור ישיבה בן עשרים, ולצערי הרב נפלתי ברשת של היצר הרע וכבר תקופה ארוכה אני מסתכל בסרטים פורנוגרפיים. לפני חודש לקחתי את עצמי בידיים, העפתי את האייפון שלי והתחלתי דף חדש, אבל מאז המחשבות והתמונות שראיתי חוזרות אליי כל הזמן, בפרט בזמן התפילה והלימוד ולא נותנות לי מנוחה. מה העצה נגד המחשבות האלו? ואיך אני יכול לתקן את כל מה שפגמתי? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"ב כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל מרדכי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ') המחשבה ביד האדם להטותה כרצונו למקום שהוא רוצה. אי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד כלל, ואפילו אם לפעמים הולכת מחשבתו ופורחת ומשוטטת בדברים אחרים וזרים, הוא ביד האדם לחזור ולהטותה בעל כרחה אל הדרך הישר לחשוב מה שראוי. והוא ממש כמו סוס שפונה מן הדרך וסר לדרך אחר, שתופסין אותו באפסר וכיוצא, ומחזירין אותו בעל כרחו אל הדרך הישר. כמו כן במחשבה ממש, שיכולין לתופסה בעל כרחה להשיבה אל הדרך הראוי; ולכן עליך לדעת כי הבחירה בידיך – אם תרצה תוציא את המחשבות הרעות ממחשבותיך, ואם לא תרצה אזי הן לא יצאו, כי הבחירה חופשית, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו: כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות – אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה. [וכתב מוהרנ"ת ז"ל: רשמתי זאת כי הוא נצרך מאוד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאוד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאוד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה. והבן הדברים מאוד]. בוודאי כשאדם לכלך את מוח מחשבתו עם כל מיני שיקוץ תיעוב עירום וזיהום, קשה לו מאוד מאוד לצאת מזה, עם כל זאת זו התשובה שלו, בשעה שעולין לו המחשבות הרעות וההרהורים הרעים אז תיכף ומיד צריכים להפוך את המחשבה למחשבה טובה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רל"ג) כשמתגברים על האדם מחשבות רעות והרהורים, והוא מתחזק ומתגבר עליהם ומנצח אותם, יש להקדוש ברוך הוא תענוג גדול מזה. והוא יקר מאוד בעיני השם יתברך, כמשל שיש אצל המלכים לפעמים ביומא דפגרא הם מניחין כמה חיות שינצחו זה עם זה, והם עומדים ומסתכלים ויש להם תענוג גדול מן הנצחון, כמו כן המחשבות הם באים מבחינת החיות, ומחשבות קדושות הם בחינת חיות טהורות, ומחשבות רעות הם בחינת חיות טמאות, ומניחים בכוונה מלמעלה שינצחו זה עם זה, ויש להקדוש ברוך הוא תענוג גדול כשהאדם מתגבר על החיות טמאות ומנצח אותם. הכלל שאי אפשר בשום אופן בעולם שיהיו שני מחשבות ביחד בפעם אחד, על כן בקל יכולין לגרש מחשבות רעות רק בשב ואל תעשה, דהיינו שלא לחשוב אותו המחשבה, רק לחשוב איזה מחשבה אחרת בתורה או עבודה או אפילו משא ומתן, כי אי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד בשום אופן. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ב) שאין צריכין לעשות מלחמה ולנענע ראשו אנה ואנה כדי לגרש המחשבות רעות כי אין זה מועיל כלל, אדרבא, על ידי זה מתגברים יותר, רק לבלי להשגיח עליהם כלל, רק לעשות את שלו במה שהוא עוסק בתורה או תפילה או משא ומתן, ולבלי להסתכל לאחוריו כלל ועל ידי זה ממילא תסתלק; ועל כולם שצריכים לשפוך שיח ותפילה לפניו יתברך שיזכה לטהר את מוח מחשבתו מכל ההרהורים הרעים וההסתכליות הרעות שטימא את נשמתו, כי רק זו העצה היחידה – תפילה, להתפלל להקדוש ברוך הוא. ולכן מה טוב ומה נעים אם תזכה לומר בכל יום את התפילה הזו מלקוטי תפילות חלק ב' תפילה ל"א, שתיקן מוהרנ"ת ז"ל נגד מחשבות זרות והרהורים רעים שנדבקו באדם מחמת רוב עוונותיו: חושב מחשבות לבל ידח ממך נדח, רחם עלי למען שמך והיה בעזרי מעתה שאזכה לקדש ולטהר את מחשבתי, שלא אחשוב עוד מעתה שום מחשבה חיצונה וזרה כלל, מכל שכן שלא אהרהר חס ושלום שום הרהור רע כלל. כי אתה גילית לנו בתורתך הקדושה שהמחשבה ביד האדם להטותה כרצונו, ואי אפשר שיהיו שני מחשבות ביחד בשום אופן כלל. וזה כמה שאני חותר לעצור מחשבתי לתפשה ולאוחזה שלא תטה מן הדרך הישר לחוץ חס ושלום, ועדיין לא עלתה בידי. ולא די שלא זכיתי לזה לקדש את מחשבתי כראוי, אף גם פגמתי במחשבתי הרבה מאוד מהפך אל הפך. כי חשבתי מחשבות רעות והרהורים רעים הרבה מאוד בכל יום, וכליתי שעות ועתים הרבה וימים ושנים במחשבות ורעיונות רעים וזרים הרבה מאוד, ובלבלתי ועכרתי את דעתי מאוד. אשר על ידי זה באו כל הקלקולים והמכשולות שלי, וכל החטאים והעוונות והפשעים שלי, שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך מעודי עד היום הזה. אשר בכולם לא נכשלתי כי אם על ידי פגם המחשבה שלא נזהרתי לתפסה ולשמרה כראוי, אשר רק על ידי זה באתי למה שבאתי ונכשלתי במה שנכשלתי, בשוגג ובמזיד באונס וברצון. על כן באתי לפניך מלא רחמים, שתעזרני בעזרתך וישועתך הגדולה שאזכה מעתה לשמור את מחשבתי היטב היטב בכל מיני שמירות מעולות, ואזהר מעתה לבלי להניח את מחשבתי כלל לצאת חוץ לשיטה חס ושלום אפילו כחוט השערה, ואפילו בקדושה אזכה לשמרה מבלבולים. ובכל עת ועניין שאראה איזה בלבול הדעת אברח ואמלט משם מהרה, מכל שכן שלא תצא מחשבתי חוץ לגבול הקדושה חס ושלום אפילו רגע קלה. ואפילו אם חס ושלום לפעמים על ידי איזה היסח הדעת תפרח ותצא פתאום מחשבתי לחוץ מחמת גודל ההרגל מכבר, תהיה בעזרי תמיד ותזכירני תיכף ומיד בלי שהייה וחימוץ המוח כלל, שאתפוס את מחשבתי מיד להשיבה לדרך הישר מחוץ לפנים ולהטותה מיד מרע לטוב מחול לקודש. ריבונו של עולם, ריבונו של עולם, ריבונו של עולם. זכור ורחם והושיעה מהרה, כי זה כמה נכסוף נכספתי לכל זה ועדיין לא עלתה בידי, אבל באמת אני יודע ומאמין שעדין הבחירה בידי, ועדיין אני יכול לתפוס מחשבתי ולהטותה בכל פעם לדרך הישר, אף על פי שכבר הורגלתי במחשבתי כמו שהורגלתי, עד שההרגל נעשה כמו טבע אצלי, עד שנדמה לי שאי אפשר להימלט מהם חס ושלום, אבל האמת אינו כן, כי הבחירה חפשית לעולם ועדיין עדיין אני יכול לתפוס את מחשבתי בכל עת, ולהיזהר לשומרה היטב ממחשבות חוץ ולהטותה אל הקדושה תמיד. על כן באתי לשטח כפיי אליך, שתחזק ותאמץ אותי, ותזכני ברחמיך לקדש ולטהר את מחשבתי מעתה באמת. עזרני בעל הישועות בזכות וכוח הצדיקים הגדולים האמתיים אשר קדושת מחשבתם נודעת לך לבד, כי אתה לבד יודע המקום שעלו לשם במחשבתם הקדושה והנוראה מאוד, בכוח עלית מחשבות קדושות כאלו באתי לפניך, כי כוחם וזכותם כדאי להגן גם עליי, להוציא מחשבתי ודעתי מכל המקומות שנפלו ונתפזרו ונפוצו לשם, ולהעלותי מכל מיני רגילות רעים שהורגלתי בהם, ולטהרני מכל מיני טומאות וזוהמות שנאחזו בי חס ושלום, על ידי פגם המחשבות רעות ומבולבלות שחשבתי בהם הרבה, ולקדשני ולטהרני בכל מיני קדושות שכולם תלויים בקדושת המחשבה. כי קדושת המחשבה של הצדיקים עולה על הכל, ויש לה כוח לירד לתוך כל המקומות שירדתי בהם על ידי פיזור דעתי ומחשבתי חוץ לגבול הקדושה, ולהעלות אותי מרע לטוב, וללמדני בכל עת איך למלט מחשבתי מעתה מלצאת חוץ חס ושלום, ולטהרה ולקדשה בכל מיני קדושות. ועל זה לבד תמכתי יתדותי עדיין להתפלל לפניך ולצפות לישועה, שאזכה מעתה להתחיל לחזק עצמי לקדש את מחשבתי, ואתה תסייעני מן השמים להתחיל ולגמור, עד שאזכה לקדושת המחשבה באמת כרצונך הטוב. ותהיה מחשבתי דבוקה בך ובתורתך הקדושה ובצדיקיך האמתיים מעתה ועד עולם, אמן סלה.
|