שאלה:
מאת אברהם: תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח י' כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ג') הלל אומר: הוי מתלמידיו של אהרן; מה היה לימודו של אהרן הכהן? אוהב שלום ורודף שלום, נמצא שמי שהולך בדרכו של אהרן נקרא תלמידו, אף שהוא היה כבר לפני שלושת אלפים וחמש מאות שנים, ואהרן הכהן היה משים שלום בין איש לאשתו ובין אדם לחבירו וכו', הרי שלך לפניך – אפילו שאחד חי לפני כל כך הרבה שנים, אם הולכים במידותיו נקראים תלמידו. מוהרנ"ת ז"ל מאריך בספרו (לקוטי הלכות שלוחין הלכה ה') לברר את שאלתך וכו', ומגלה אשר באמת הצדיק חי כשמניח אחריו תלמידים, כי משה לא מת אלא מסטרא דילן, היינו אם אנחנו לא מצייתים את הצדיק האמת ולא הולכים בדרכיו, אזי הוא מבחינתנו מת, אבל מי שחי עם לימודיו ומתנהג בהדרכותיו, ולומד את תורתו ומציית אותו על כל שעל ושעל וכו', הרי הצדיק האמת הזה חי בקרבו. וזה שייך בכל הצדיקים האמיתיים, התנאים והאמוראים – כשאנחנו לומדים משנה, גמרא ופוסקים הרי אלו הצדיקים האמיתיים חיים בתוכנו, ודבר זה אי אפשר להסביר למי שאין לו אמונת חכמים ולמי שלא טעם טעם גמרא ופוסקים וכו'. ולכן כל אלו הרחוקים מהיהדות מאוד מתפלאים איזה קשר יש לעם התורה עם הדורות הקודמים? הלא הם היו לפני אלפיים שנה, לפני אלף שנה, ולפני חמש מאות שנה וכו' וכו'? לך תסביר להם אשר אצלנו התנאים והאמוראים חיים, והרמב"ם הרא"ש, הרי"ף והבית יוסף וכו' חיים וקיימים, כי אנחנו לומדים את תורתם והם נמצאים אצלנו ממש. והאריך מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות שלוחין הלכה ה') שהצדיק הגדול במעלה נוראה ונפלאה מאוד (שזה כמובן רביז"ל בעצמו) משאיר אחריו תלמידים, ובכל דור ודור יש לו תלמידים, והן הן הצדיקי אמת שבכל דור ודור אשר ראוי להתקרב אליהם, כי הם קיבלו בשלימות את דעת הצדיק האמת. וראוי לך ללמוד את ההלכה הנפלאה הזו שזה יסוד מוסד בחסידות ברסלב, לדעת שכל אנשי שלומינו חסידי ברסלב הם תלמידי רביז"ל, וכולנו חברים, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ד) שצריכים לקבל את הנקודה של כל אחד ואחד כדי להתעורר על ידו. ולכן מה טוב ומה נעים להתחבר אל אחד שיכול להשפיע גם בו את דברי רביז"ל, וכמובן מי שיותר בקי בספרי רביז"ל, ומדבר יותר מרביז"ל, אליו ראוי להתחבר, אבל אסור לעשות אליל מאף אחד, כי כולנו תלמידים של רביז"ל. כמובן אחד שיגע וטרח במסירות נפש עצומה חמישים שנה בדבר רביז"ל, הן בתורה, והן בתפילה והתבודדות, והן בשקידה נוראה ונפלאה בספרי רביז"ל, עד שספריו הקדושים הם שגורים על פיו – בוודאי יש לו מעלה יותר מאשר אחרים. ולכן אצלינו רביז"ל חי, ובפירוש אמר לנו לפני הסתלקותו לעילא ולעילא (חיי מוהר"ן סימן רכ"ה) מה לכם לדאוג מאחר שאני הולך לפניכם? וכן גילה לנו (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר פניו שכלו ונשמתו נמצאים בתוך ספרו ממש. ולכן כל מי שלומד תורתו ומתנהג על פי דרכיו, הצדיק האמת הזה חי בקרבו. והוא נקרא צדיק יסוד עולם שכל העולם עומד על זכותו, והוא מלמד זכות על כולם, מחזק ומעודד ומשמח את כל הנשמות הירודות והנפולות והמושלכות בתאוותיהן ובמידותיהן הרעות וכו', וכן אמר רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שהצדיק הזה השאיר אחריו תלמידים, ואלו התלמידים עושים עוד תלמידים, וכן מדור דור נשארו תלמידים ותלמידי תלמידים, וגם בדור הזה יש ויש תלמידים אמיתיים שקיבלו בשלימות את דעתו הקדושה, ולכן הוא נקרא חי, ולהתקרב אל אחד מתלמידיו האמיתיים זה כמו שהתקרב אליו.
|