קשה לי לטוס לאומן. האם כשאממן למישהו אחר את הוצאות הנסיעה זה יחשב שנסעתי בעצמי?
אני לא נוסע לאומן בגלל שיש לי חרדות וכבדות, וגם באופן כללי אני בן אדם שלא מתרחק כל כך מהבית וקשה לי להיות במקום הומה אדם. האם אוכל לתת לחסיד ברסלב צדקה למימון כל הוצאות הנסיעה לרבי נחמן בראש השנה וזה יחשב שאני נסעתי בעצמי?
מאת אבי: לכבוד קדושת מורנו הרב הצדיק אליעזר שלמה שיק שליט"א. רפואה שלימה ברחמים גמורים בלי ייסורים לצדיק ולכל ישראל. אני לא נוסע לאומן בגלל שיש לי חרדות וכבדות, וגם באופן כללי אני בן אדם שלא מתרחק כל כך מהבית וקשה לי להיות במקום הומה אדם. האם אוכל לתת לחסיד ברסלב צדקה למימון כל הוצאות הנסיעה לרבי נחמן בראש השנה וזה יחשב שאני נסעתי בעצמי? תודה רבה.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל אבי נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת שמה שאתה לא נוסע על ראש השנה לאומן זה לא בגלל החרדות והכבידות שיש לך וכו', אלא בגלל העצבות והעצלות שנפלו עליך, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות; ולכן אל תהיה בטלן קח את עצמך בידיך, ותעבוד על נקודת השמחה שתהיה תמיד שש ושמח, שזו התכלית בזה העולם להיות תמיד בשמחה ולשמח את עצמו עם המצוות שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו; והשמחה תביא אותך לזריזות ולהרחבת הדעת, ותראה שהכל דמיון אחד גדול מאוד, ואין מה להתפחד משום בריה שבעולם.
וכדאי להביא את הגוף והנשמה אל ציון רביז"ל על כל פנים פעם אחד בחייו, ומכל שכן לבוא בכל ראש השנה, שזה דבר גדול מאוד מאוד, עד כדי כך שאמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה עניינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות; עמוד וראה והשתומם ותתפלא על גודל יקרת האדם הזוכה להיות אצל רביז"ל בראש השנה, והס"מ יודע מזה, ולכן הוא עושה כל מיני עיכובים ומניעות וכו' ומכניס באדם בלבולים ופחדים יתרים שלא יבוא על ראש השנה.
ובענין הבלבולים שיש לך דווקא על ראש השנה וכו', כבר ידוע מה שאמר רביז"ל לאחד מאנשי שלומינו (עיין חיי מוהר"ן סימן ת"ד) שאמר לרביז"ל שהיה ניחא לו יותר להיות אצלו על שבת תשובה ולא על ראש השנה כי אין לו מקום לעמוד שם בבית המדרש, וגם אין לו אכסניא טובה לאכול וללון, ומחמת זה דעתו מבולבלת מאוד ואינו יכול להתפלל בכונה, על כן היה טוב לפניו יותר להיות אצלו בזמן אחר ולא בראש השנה. השיב לו רביז"ל בזו הלשון: אם לאכול אם שלא לאכול, אם לישון אם שלא לישון, אם להתפלל אם שלא להתפלל (רצונו לומר שלא להתפלל בכוונה כראוי), אך ורק שתהיו אצלי על ראש השנה יהיה איך שיהיה! ואמר בלשון אשכנז בזו הלשון: "יא עסין ניט עסין, יא שלאפין ניט שלאפין, יא דאווינען ניט דאווינען, אבי דו זאלסט ביי מיר זיין אויף ראש השנה". (ובאמת כל דברים הללו הם רק דמיונות ופיתויים של הבעל דבר וכו', כי תהילה לאל נראה בחוש שעל פי הרוב מתפללין יותר בכוונה בכלל הקיבוץ הקדוש על ראש השנה, ממה שהיה מתפלל בביתו).
ומה שאתה שואל האם בזה שתתן מימון לאחד מאנשי שלומינו על הוצאת הנסיעה שיסע על ראש השנה האם זה חשוב כמו שאתה נסעת? אז אם כל יום ויום תתן את ארוחתך לזולת שהוא יאכל בשבילך כדי שאתה לא תצטרך לאכול וכו', אם אתה תוכל להראות את זה, אז גם בעניין הנסיעה לראש השנה תוכל לממן לאחד את הנסיעה שלו כדי שלא תצטרך לנסוע… הקדוש ברוך הוא יכניס בנו דעת ושכל שנזכה לציית את הצדיק האמת ולבוא אליו על ראש השנה באומן אפילו במסירות נפש הכי גדולה, ושלא יטעה אותנו הס"מ כלל רק לבוא ולקבל את התיקון שלנו אצל רביז"ל.