שאלה:
מאת אבי: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וירא ט' חשוון ה'תשע"ה שלום וברכה אל אבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. זכור גם זכור מה שרביז"ל צעק בקול עמוק מאוד מאוד: "אין שום יאוש בעולם כלל! אין דבר כזה להתייאש!", ואפילו שעבר עליו מה שעבר יאוש אסור בשום פנים, (עיין לקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) וכל הצרות שבני אדם סובלים זה רק מחמת יאוש, כי הרגע שאדם מתייאש מהחיים שלו הוא גמור לגמרי, וזה מה שהס"מ רוצה – לשבור את האדם כדי להכניס בו יאוש, כי כל זמן שיש לאדם רצונות חזקים לחזור בתשובה אליו יתברך, ומרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בעקשנות גדולה מאוד מאוד זה בונה לו את הביטחון העצמי ושום דבר בעולם לא יכול לשבור אותו, כי אי אפשר לתאר את מעלת הרצון של אדם שמתחזק ברצונות חזקים לחזור אליו יתברך, כי אפילו כל העולם כולו יעמדו עליו ויחלקו עליו וכו', והוא יקבל מכות וכו', ישפילו אותו וכו', ויבזו וירחקו אותו וכו', אם הוא יהיה חזק מאוד מאוד ברצונות וכיסופים לחזור אליו יתברך, על ידי זה הוא בונה את עצמו בתכלית השלימות, וכל הצדיקים עברו ירידות ונפילות, השפלות ובזיונות, מחלוקת ושפיכות דמים וכו' וכו', ואף על פי כן לא התייאשו מחייהם, אדרבה התחזקו ביתר שאת וביתר עוז ועל ידי זה הגיעו אל מה שהגיעו וכו'. וכך כתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות ערב הלכה ג' אות א') כי עיקר הוא הרצון, שצריך האדם להרגיל את עצמו לכסוף ולהשתוקק ולהתגעגע בכל עת להשם יתברך ולתורתו ומצוותיו, ולהשתדל תמיד שיהיו לו רצונות טובים חזקים דקדושה, כי אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) שעיקר עבודת השם הוא הרצון, כי לעבוד השם יתברך אינו יודע מי הוא זה שיוכל לומר שיעבוד את השם יתברך, ואפילו מלאך ושרף אינו יכול להתפאר שיוכל לעבוד את השם יתברך וכו' וכו', רק העיקר הוא הרצון להשם יתברך, ואף על פי שנדמה שהכל רוצים להתקרב להשם יתברך, כי הכל חפצים ליראה את שמך, אף על פי כן לא מבעיא שאין אדם אחד דומה לחבירו בענין הרצון וכו', כי אם גם באדם אחד, אין יום אחד דומה לחבירו בענין הרצון וכו', וכן דיבר מזה רביז"ל כמה פעמים בכמה לשונות, שהעיקר הוא רק הרצון והכיסופין שירצה ויכסוף תמיד ברצון חזק לעשות רצונו יתברך באמת, ואם אף על פי כן אינו זוכה, מה לעשות? ויתגבר לבלי להפסיק ולבטל הרצון חס ושלום, רק ירצה יותר ברצונות חזקים יותר ויתגבר ברצון חזק וכיסופין גדולים להשם יתברך תמיד בכל עת לעולם ועד, כי העיקר הוא הרצון; ועל ידי תוקף הרצון סוף כל סוף תזכה להיכנס אל הקדושה. ולכן על אף כל ההשפלות שעברת בחייך וקיבלת מכות רצח, והשפילו אותך, ונאבד לך הביטחון העצמי, על ידי שתכניס את כל כולך בספרי רביז"ל תזכה לבנות חזרה את הרצונות הטובים שלך, ותזכה לכל טוב אמיתי ונצחי, רק אל תתייאש מהחיים שלך, ותראה לעשות כל מה שביכולתך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, ולהוציא את הרצונות והכיסופים שלך אליו, וזה יבנה את הביטחון העצמי שלך, וכן תתפלל הרבה על שמחה, כי שמחה זה האור הכי גדול שיש למעלה, כי אצלו יתברך נאמר (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", כי שם שרויה רק שמחה, ולכן כדי להגיע לשמחה אמיתית לשמח את נפשו השבורה והרצוצה וכו', הירודה והנפולה וכו', צריכים הרבה להתפלל להקדוש ברוך הוא שיזכה לשמוח, ולכן תשתדל לומר את התפילה הזו וזה יכניס בך שמחה אמיתית: ריבונו של עולם! זכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה להרגיש את השמחה ברמ"ח איברי ושס"ה גידי, עד שהשמחה תגיע לרגלי, שאזכה לרקוד בכל יום מרוב שמחה על גודל החסד שעשית עמדי, שנבראתי מזרע ישראל, ואני יכול לקיים את מצוותיך. אנא רחם עלי והרחק ממני את העצבות והעצלות, וזכיני לדבר בכל יום עם אחרים משמחה, ואזכה לשמח את אחרים, ועל ידי זה גם אני אזכה לשמוח, ובזכות השמחה אזכה להיכלל בך לגמרי, עד שלא אראה לפני עיניי רק את אמיתת מציאותך תתברך, איך שאתה מחיה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה. וזכיני לאמונה ברורה ומזוככת שאזכה לדעת בידיעה ברורה שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא, ועל ידי זה תמחול לי על כל עוונותי, ואזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה. הקדוש ברוך הוא ישמח אותך ותזכה להתחזק ולשכוח את העבר שלך, ולעשות התחלה חדשה, ותראה איך שתעלה מעלה מעלה. חכמינו הקדושים אמרו (בבא מציעא ע"ה:) אחד מהדברים שאדם הוא מהצועקים ואינם נענים – דביש ליה בהא מתא ולא אזיל למתא אחריתא; [מי שרע לו בעיר זאת ולא הולך לעיר אחרת, הרי הוא מהצועקים ואינם נענים, כי הוא חייב בדבר הזה, כי מי אומר לו לגור דווקא במקום שרע לו?], אותו דבר הוא בעסק עבודה, אם הוא עובד במקום שמשפילים אותו ועושים ממנו צחוק וכו', ומאבדים לו את הביטחון העצמי וכו' – צריכים לברוח משמה, ומי אומר שאתה מוכרח להישאר שמה? אדם צריך לעבוד רק במקום שהוא אוהב, וכן לעשות ולהתעסק בעבודה שהוא אוהב, אף פעם אסור לקחת על עצמו דבר שהוא לא אוהב, או ללכת לעבוד במקום שמשפילים אותו, אדרבה, צריך לברוח משמה כמו שבורחים מאש שורף, ואז יצליח כל החיים.
|