האם יעקב אבינו ידע שדמות דיוקנו נראית ליוסף בזמן הניסיון עם אשת פוטיפר?
רבנו ז"ל אומר (לקוטי מוהרן חלק א' סי ק"נ) שיעקב אבינו לא ידע בשעה שדמותו נראתה ליוסף בעת הניסיון. והנה בזוהר (ויחי רכ"ב) מובא שכן ידע, ואמר לו אחר כך "ידעתי בני וכו' כד חמית דיוקנא דילי ותבת בקיומך". ולביאורכם אנו צריכים.
מאת אליהו: שלום לצדיק הקדוש! בכל יום אנו מתפללים ומצפים לרפואתכם ולרפואת הרבנית תחי'. באתי לשאול: רבנו ז"ל אומר (לקוטי מוהרן חלק א' סי ק"נ) שיעקב אבינו לא ידע בשעה שדמותו נראתה ליוסף בעת הניסיון. והנה בזוהר (ויחי רכ"ב) מובא שכן ידע, ואמר לו אחר כך "ידעתי בני וכו' כד חמית דיוקנא דילי ותבת בקיומך". ולביאורכם אנו צריכים.
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר לך לך ה' חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל אליהו נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל גילה לנו נוראות נפלאות (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ק"נ) על מה שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה ל"ו:) דמות דיוקנו של אביו ראה – הוא דבר נסתר מאוד איך הדמות נתראה, והוא בעצמו אינו יודע, כי בודאי יעקב לא ידע. ומעלת הניסיון אף שראה דמות דיוקנו. הם דברים נסתרים ומכוסים מבני אדם; כי באמת כל נשמה היא חלק אלוק ממעל ממש, ותלויות בה עוד נשמות רבות השייכות לשורש נשמתה, ולכן כשבר ישראל חס ושלום נופל בדעתו וכו' ורוצה לעשות איזו עבירה חס ושלום, אזי הוא יראה לפניו איזה דמות דיוקנו של אביו או נשמה קדושה וכו' ששייכת אליו מצד שורשו וכו', וכדי לעורר אותו "אל תעשה את הדבר הזה מה שאתה רוצה לעשות כי מסתכלים עליך מהשמים", אבל דבר זה הוא נסתר מעיני כל וכו' וכו'. אבל במציאות רואים הרבה פעמים כשאדם רוצה לעשות איזו עבירה חס ושלום, אזי מתגלה לו דמות דיוקנו של איזה צדיק ואומר לו אל תעשה את זה, אבל היצר הרע כל כך מתגבר עליו שהוא לא שומע אז בקולו, ועובר את העבירה, ואחר כך הוא מתבייש בזה, וזה מה שכתוב בזוהר (ויחי רכ"ב) שנתגלה דמות דיוקנו של יעקב וכו', כי בשעה שרצה לברך את אפרים ומנשה וכו', ויוסף רצה להוריד את ידי אביו וכו', כתיב (בראשית מ"ח י"ט) "וימאן אביו ויאמר ידעתי בני ידעתי", שאז רימז לו שיגיע יום שתצטרך אותי כשאשת פוטיפר תתגרה בך ותוכל לומר לה (בראשית ל"ט ח') "וימאן ויאמר אל אשת אדניו וגו', ואיך אעשה הרעה הגדלה הזאת וחטאתי לאלקים" וגו', היינו שבעת שנאמר ליוסף מאת אביו "וימאן", רימז לו על העבר זכור גם זכור בשעה שאתה אמרת "וימאן", שאני התראתי לפניך כדי שתינצל מלחטוא וכו', עיין שם.
ולכן אין שום סתירה כלל בין דברי רביז"ל לדברי הזוהר, ואדרבה, עוד נתגלה לנו גילוי נורא ונפלא מאוד איך שפני צדיקים מתגלים לפעמים לבני אדם וכו', או סתם נשמות שכבר נסתלקו פתאום נראית דמות דיוקנם לפני האדם, ויש בזה סודות נוראים ונפלאים, וצדיקים הדבוקים באין סוף ברוך הוא בביטול כל הרגשותיהם וכו' זוכים לראות מראות וחזיונות וכו' ונשמות של צדיקים בקביעות, אשריהם ואשרי חלקם, ומי יתן שגם אנחנו נזכה להתעורר בתשובה שלימה ויתראו לפנינו דמות דיוקנם של נשמות קדושות ששייכות לשורש נשמתנו.