שאלה:
מאת אודל: תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר נח כ"ו תשרי ה'תשע"ה שלום רב אל אודל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. זו שיחה בעל פה שהולכת בין אנשי שלומינו, שפעם התבטא רביז"ל ואמר בזו הלשון: "מה איכפת לי שאחד יברך ברכת המזון בחיות ובשמחה ובהתעוררות ולא ידע שזה בא מכוחותיי?"; כאומר שאחד קיבל את ההתעוררות שלו מרביז"ל ואפילו הוא לא יודע שזה בא מרביז"ל, כלומר שלא מגלים אשר הדיבורים האלו שקיבלו זה מרביז"ל. וכן מובא (חיי מוהר"ן סימן תר"ג) שכתב מוהרנ"ת ז"ל וזו לשונו: סיפרו לי בשמו שאמר לעניין עסק הקיבוץ שלו, משל שיש עוף אחד שמטיל ביצים הרבה מאוד ריבוי מופלג עד שאי אפשר לו לישב עליהם על כולם להוליד מהם עופות. ונתן לו השם יתברך בטבעו שהולך ומשליך בערימה איזה ביצים בקן עוף אחד, וכן משליך עוד איזה ביצים באיזה קן אחר, וכן משליך ביצים שלו בקנים של עופות אחרים, ואלו העופות אחרים אינם יודעים שהביצים אינם שלהם והם יושבים עליהם עד שמולידים מהם עופות. וגם זה העוף לוקח לעצמו כמה ביצים שלו ויושב עליהם ומוליד לעצמו עופות, ואחר כך פורח העוף עם הילדים שלו, ומתחיל לצפצף ואזי שומעים כל העופות שנעשו אצל אחרים מביצים שלו, והם מכירים הקול ונמשכים מיד אחר העוף שבאמת יצאו ממנו וחוזרים אליו. והנמשל מובן מעט למי שיודע איזה רמז מעניין גדולת עסק הנהגת של רביז"ל עם העולם; היינו שאת ההתעוררות וההתחזקות קיבלו המקורבים מספרי רביז"ל, ובין כך מאיזו סיבה שלא תהיה וכו' התקרבו במקומות אחרים וכו', ואף אחד לא יודע שבאמת כל ההתחזקות וההתעוררות באה להם מרביז"ל, וכשיגיע הזמן הנכון אזי כולם יחזרו אל שורשם שהוא רביז"ל. על כל פנים, איך שהוא, תמשיכי לגלות ולפרסם את הקדוש ברוך הוא באמונה טהורה, וכן את עניין השיחה בינו לבין קונו, וכן לחזק ולעודד ולשמח את כל אישה ואישה, ואת לא צריכה להגיד מאיפה את לוקחת את זה, כי חבל שדבר רביז"ל לא יכנס בעולם ביודעים ובלא יודעים, כי סך הכל מה רוצה רביז"ל מאיתנו? רק שנחדיר בעצמנו אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ולכן אם אדם צריך משהו שרק יבקש ממנו יתברך, שזה כל העניין של ההתבודדות והשיחה בינו לבין קונו, ואת יכולה להלביש את זה גם על החפץ חיים ז"ל, כי ביותר עסק הוא בזה, וכן מספרים מהרבה גדולי ישראל שהיו מדברים אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלהם, ולכן את לא צריכה להגיד שזה בא מרביז"ל, תתלי את זה על החפץ חיים ז"ל, ועל שאר גדולי ישראל שנהגו ככה, וכן עניין השמחה – להיות תמיד בשמחה ולהחזיק מעמד בכל מה שעובר על האדם וכו', ואת לא צריכה להזכיר בכלל את שם רביז"ל. היה אחד מאנשי שלומינו מורם מעם בשם ר' ישראל מטירוויצא ז"ל, הוא הלך פעם עם עוד אחד מאנשי שלומינו עבור צדקה להכנסת כלה, והגיעו לאחד מצדיקי הדור שהיה מאוד מאוד מפורסם בעולם, אך היה גם מתנגד גדול לחסידי ברסלב, והיות שלצדיק מצאה חן מאוד צורתו של ר' ישראל מטירוויצא ז"ל אזי הוא הזמין אותו שיאכל על שולחנו בשבת קודש (הוא לא ידע שהוא חסיד ברסלב). ובאמצע הסעודה ביקש מר' ישראל ז"ל שיאמר לפניו דברי תורה, כמובן שדיבר דיבורים נוראים ונפלאים מאוד שהצדיק מאוד מאוד התלהב מדיבוריו, ושאל אותו מאיפה אתה לוקח את הדיבורים האלו? ענה ואמר לו מ"מגלה עמוקות". וכן בכל סעודה ביקש ממנו הצדיק שיאמר תורה. כמובן שהוא עשה את רצונו ודיבר דיבורים נוראים ונפלאים מאוד מאוד כדרך אנשי שלומינו, ובכל פעם כששאל אותו מאיפה לוקח את הדיבורים האלו, ענה ואמר לו ר' ישראל ז"ל: מ"מגלה עמוקות". וכשנגמרה השבת ונפרדו אמר לו הצדיק: דע לך שהחיית אותי מאוד מאוד. על הדרך שהלכו יחד, שאל אותו זה מאנשי שלומינו שהלך עמו, יש לי שתי קושיות עליכם: א. הרי חכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ו') כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם; ולמה לא הזכרתם את שם רביז"ל מאיפה אתם לוקחים את הדיבורים האלו? ב. למה שיניתם ואמרתם שלקחתם את זה מה"מגלה עמוקות"? ענה ואמר לו ר' ישראל ז"ל: בוא אני אסביר לך ראשון ראשון ועל אחרון אחרון. זה ששאלת למה אני לא אמרתי בשם אומרו, ואני מעכב את הגאולה וכו' – אתה צריך לדעת מתי צריכים להגיד בשם אומרו? כשיצא מזה גאולה, אבל אם יוצאת מזה מחלוקת מי אומר שצריכים להגיד בשם אומרו, הרי תצא מזה מחלוקת גדולה, וזה היפך הגאולה, כי עיקר הגלות באה מחמת מחלוקת. ובזה ששאלת אותי למה אמרתי שלקחתי את הדיבורים מה"מגלה עמוקות" -אשאל אותך: האם רביז"ל הוא לא מגלה עמוקות עמוק עמוק מי ימצאנו? הרי שלך לפניך, שלא צריכים בכלל להזכיר את שם רביז"ל במקום שיש מחלוקת, אדרבה, צריכים רק לחזק ולעודד ולשמח את נשמות ישראל עם דיבורי רביז"ל, והם אפילו לא ידעו מאיפה זה בא, וכך זכית לקרב עוד המון נשמות אל דרכי רביז"ל להיות בשמחה, ולדבר אל הקדוש ברוך הוא. את צריכה לדעת שאין עוד דבר יותר חשוב אצלו יתברך כמו לקרב רחוקים, כמובא בזוהר (תרומה קכ"ח:) תא חזי, כל מאן דאחיד בידא דחייבא ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום". וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי. כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחושך אור לישרים" וגו'. [בוא וראה, כל מי שאוחז בידיהם של החייבים, ומשתדל שיעזבו את דרכיהם הרעות וכו', עולה במעלות הקדושה במקום שאף אחד לא יכול לעלות שמה וכו', והוא גורם להכניע את הסטרא אחרא, והוא גורם שיתייקר שמו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, וגורם שבזכותו כל העולמות יש להם קיום, וזוכה לראות בנים לבניו, וזוכה לכל טוב אמיתי ונצחי בזה העולם ובעולם הבא, וכל הבעלי דינים לא יכולים לדון אותו לא בעולם הזה ולא בעולם הבא, ונכנס בשלוש עשרה שערים של רחמים למעלה בשמים, ואין מי שימחה בו]. הקדוש ברוך הוא יצליח את דרכך ותזכי לקרב נשמות ישראל אליו יתברך, והיה זה שכרך.
|