שאלה:
מאת מרדכי: תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' בין כסה לעשור ה'תשע"ה שלום וברכה אל מרדכי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שרביז"ל הוא מתנה לכלל נשמות ישראל ולכלל העולם כולו, כי כל הלימוד העמוק שלו הוא ליישר את הלבבות, כמו שאמר רביז"ל בעצמו (חיי מוהר"ן סימן של"ט) איתא במדרש (בראשית רבה פרשה ל"ד סימן כ"א) על הפסוק (יחזקאל ל"ו כ"ו) "ונתתי לכם לב בשר" – אל תקרי בשר אלא בסר, שיהיה כל אחד בוסר בחלק של חבירו. לב בסר אותיות ברסלב היינו שכל הצרות שעם ישראל סובלים הן מפני שיש לנו לב האבן – שאחד לא מבין את השני, ולא מעוניין להבין את השני, כמו שתי אבנים וכו'. וזה מה שאומר הנביא (שם) "והסירותי מכם את לב האבן ונתתי לכם לב בשר", שזו תהיה הגאולה – שאדם יהיה לו לב של בשר. ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פד.) אהבה דוחקת את הבשר; הרגע שיש לאדם לב בשר הוא יבין את השני ויאהב את השני ויעזור לשני. וזה כל הענין של חסידות ברסלב, שהיא אותיות לב בסר, כי האות ש' מתחלפת באות ס', כי אדם צריך לעבוד על מידותיו לעקור ממנו את לב האבן שזו מידת האכזריות שיש בו, מידת האנוכיות שיש בו, ואז דייקא יזכה ללב בשר לאהוב את כל בר ישראל ולהרגיש בכאב הזולת, וישתדל לעזור, שזו כל חסידות ברסלב, וזה לא שייך לזרם אחד וכו', זו מתנה לכלל נשמות ישראל ולכל העולם כולו. ולכן לא בחינם שלאחרונה מתפרסם הלימוד העמוק של רביז"ל בכל העולם כולו, ולא רק נשמות ישראל נמשכות אל רביז"ל מכל החוגים ומכל החסידויות ומכל השיטות וכו', אלא אפילו אומות העולם מתעניינים בלימוד העמוק של רביז"ל, איך שמחזק ומעודד ומשמח את כל הנשמות הנפולות, ומחזק את כולם, ומדריך את כולם בדרך הנכונה. אשרי מי שיתמיד בספרי רביז"ל, ואז יתהפך לבו לב האבן, שזה היצר הרע הס"מ שעניינו רק לעשות רע לזולת וכו', ויהיה נעשה לבו לב בשר, שזה היצר טוב שעניינו רק לעשות טוב לזולת וכו'. והנה ידוע שרביז"ל ביקש מאד מאד שיבואו אליו על ראש השנה, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אליי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר? כי כל עניין שלי הוא רק ראש השנה. והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש, ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם", וזה נאמר על ראש השנה. ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותיי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; ואמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים, כי אמר שהוא עושה בראש השנה עניינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות. ומאחר שברסלב זה שדה פתוח לכולם, ולכן אי אפשר להאשים אם ראו שמה איזה שוליים את כל הציבור, ובוודאי גם אלו השוליים המסכנים שבאו כדי לקבל תיקון בוודאי גם הם יקבלו תיקון מרביז"ל. אבל צריכים לדעת שחסידות ברסלב היא שמן זית זך, יסוד היסודות בחסידות ברסלב זה שולחן ערוך, כמו שכתב מוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ט): על לימוד הפוסקים הזהיר מאד מאד ביותר מכל הלימודים, וראוי ללמוד כל הארבעה "שולחן ערוך" כולם מראשם עד סופם כסדר. אם יכול ללמוד כל הארבעה שולחן ערוך עם כל הפירושים הגדולים מה טוב, ואם לאו, על כל פנים ילמד כל הארבעה "שולחן ערוך" הקטנים, והוא תיקון גדול מאד מאד. כי על ידי חטאים נתערב טוב ורע, ועל ידי לימוד פוסק שמברר הכשר והפסול המותר והאסור הטהור והטמא על ידי זה נתברר ונפרש הטוב מן הרע. ואמר רביז"ל שכל איש ישראלי מחוייב ללמוד בכל יום ויום פוסקים ולא יעבור. ואף אם הוא אנוס ואין לו פנאי, ילמד על כל פנים איזה סעיף "שולחן ערוך" באיזה מקום שהוא אפילו שלא במקומו שהוא עומד עתה בשולחן ערוך, כי צריך ללמוד איזה דין ב"שולחן ערוך" בכל יום ויום כל ימי חייו. וכשאינו אנוס ילמד כסדר כל הארבעה "שולחן ערוך" מדי יום ביומו, וכשיגמור ויסיים הארבעה "שולחן ערוך" יחזור ויתחיל ללמדם כסדר, וכן ינהג כל ימי חייו, כי רביז"ל הזהירנו ביותר על לימוד שולחן ערוך, ולא יזוז כהוא זה מהשולחן ערוך, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ח') שעל ידי לימוד פוסקים זוכה לברר את הטוב מהרע, כי אצל כל אדם יש רע, ועל ידי שלומדים פוסקים היינו שולחן ערוך מבררים את הטוב מהרע. וכן אמר רביז"ל שיכולים לחדש בספרו הקדוש "לקוטי מוהר"ן" איך שרק מחדשים, אבל העיקר לא לצאת מדיני השולחן ערוך כהוא זה, ולכן יסוד מוסד בחסידות ברסלב זה ללמוד בכל יום שולחן ערוך, ועל פי רוב כל חסיד ברסלב לומד שני שיעורים – שיעור אחד "מחבר רמ"א" שזה נקרא "שולחן ערוך הקטן" שלומדים כסדרן, וכן שיעור בעיון – שלומדים טור בית יוסף ושולחן ערוך עם המגינים כסדרן, וכשמסיימים מתחילים עוד פעם, ולכן יכולים תיכף ומיד לראות מי הוא חסיד ברסלב אמיתי – מי שמתנהג על פי שולחן ערוך ואינו זז מהשולחן ערוך זה חסיד ברסלב אמיתי, אבל מי שאינו לומד שולחן ערוך ומכל שכן שלצערינו הרב עובר על דין השולחן ערוך, לא רק שהוא לא חסיד ברסלב, אלא הוא קל שבקלים, כי הרגע שבר ישראל נוטה מהשולחן ערוך, כבר צריכים לבדוק אחריו. רביז"ל הזהירנו מאד מאד לא לעשן סיגריות, וכן הזהירנו מאד מאד לא לשתות שום משקה המשכר, רק יין לקידוש ולהבדלה (ומכל שכן לא לקחת סמים שזה שורף את תאי המוח), ולכן כל אלו שמעשנים סיגריות או שותים משקה המשכר הם בכלל לא חסידי ברסלב, כי רביז"ל הקפיד על זה ביותר מהכל. הרי שלך לפניך מה זה חסיד ברסלב, ואם ראית אנשי שוליים באומן וכו' הם לא חסידי ברסלב, הם באו לקבל תיקון וכו', ואף שבין כך לא עזבו את הרגליהם הרעים וכו' שהם בבחינת טובל ושרץ בידו וכו', זו הבעיה שלהם ולא יכולים להאשים את כלל חסידי ברסלב בשביל כמה מאות אנשי שוליים, כי היה על ראש השנה קרוב לחמישים אלף אנשים כן ירבו. מלבד זאת, הזהירנו רביז"ל מאד מאד על ענין שיחה בינו לבין קונו – להתבודד עם הקדוש ברוך הוא ולדבר עמו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, ועל ידי זה נבנית אצלו האמונה הקדושה, עד שהוא מרגיש שהוא נמצא איתו עמו ואצלו תמיד, שזו הדביקות בו יתברך, כמו שאמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע – "האמונה זו הדביקות, והדביקות זו האמונה", והשיחה בינו לבין קונו זה מקשר את האדם אליו יתברך, ומדבק אותו עמו יתברך בדביקות אמת, וגם זה יסוד גדול בחסידות ברסלב. ובמשך כל הדורות ידעו שלהיות חסיד ברסלב אמיתי צריכים את שני היסודות האלו – לימוד שולחן ערוך, ולא להטות אפילו מסעיף אחד משולחן ערוך, ולהתבודד עמו יתברך, והיה שגור בפי אנשי שלומינו שיום אחד שלא מתבודדים עמו יתברך ולא לומדים שולחן ערוך, ביום הזה אתה לא חסיד ברסלב. מלבד זאת, חסיד ברסלב הוא תמיד שש ושמח ומשמח את אחרים, שהזהירנו רביז"ל על שמחה יותר מהכל, וכן נזהר לומר בכל לילה את סדר תיקון חצות להתאבל על חורבן בית המקדש ועל צרות ישראל, ועל הגלות המרה שמתארכת וכו', וכן מתמידים בלימוד התורה הקדושה שיעורים כסדרן במשניות, בגמרא, במדרשים, בספרי הזוהר והתיקונים וכו', כמובא באריכות (שיחות הר"ן סימן ע"ו) את סדר דרך הלימוד של רביז"ל מה שרצה שנלמד בכל יום וכו', ואיך נלמד את כל הלימודים וכו' כדי שנזכה להיות בכל חלקי התורה הקדושה, וזה נקרא חסיד ברסלב אמיתי, ולכן לא יכולים להאשים את כלל חסידי ברסלב אם באים גם אנשים הנקראים שוליים וכו', שאין להם שום שייכות ליהדות, ומכל שכן לא לחסידות ברסלב. יעזור הקדוש ברוך הוא שכולם יחזרו בתשובה שלימה ונשמע ונתבשר בשורות משמחות תמיד.
|