שאלה:
מאת גילי: תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר נצבים וילך כ' אלול ה'תשע"ד שלום רב אל גילי תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שחסידות ברסלב זו חסידות פתוחה וכו', כי רביז"ל הוא מתנה לכלל עם ישראל ולכל העולם כולו, כמו שאמר בפירוש רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן של"ט) איתא במדרש (בראשית רבה פרשה ל"ד סימן כ"א) על הפסוק (יחזקאל ל"ו כ"ו) "ונתתי לכם לב בשר" – אל תקרי בשר אלא בסר, שיהיה כל אחד בוסר בחלק של חבירו, לב בסר אותיות ברסלב; היינו שכל הצרות שעם ישראל סובלים הן מפני שיש לנו לב האבן, שאחד לא מבין את השני, ולא מעוניין להבין את השני, כמו שני אבנים וכו', וזה מה שאומר הנביא (שם) "והסירותי מכם את לב האבן ונתתי לכם לב בשר", שזו תהיה הגאולה – שאדם יהיה לו לב של בשר. ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פד.) אהבה דוחקת את הבשר; הרגע שיש לאדם לב בשר הוא יבין את השני ויאהב את השני ויעזור לשני, וזה כל העניין של חסידות ברסלב, שהיא אותיות לב בסר, כי האות ש' מתחלפת באות ס', כי אדם צריך לעבוד על מידותיו לעקור ממנו את לב האבן שזו מידת האכזריות שיש בו, מידת האנוכיות שיש בו, ואז דייקא יזכה ללב בשר – לאהוב את כל בר ישראל ולהרגיש בכאב הזולת, וישתדל לעזור, שזה כל חסידות ברסלב. וזה לא שייך לזרם אחד וכו', זו מתנה לכלל נשמות ישראל ולכל העולם כולו, ולכן לא בחינם שלאחרונה מתפרסם הלימוד העמוק של רביז"ל בכל העולם כולו, ולא רק נשמות ישראל נמשכות אל רביז"ל מכל החוגים ומכל החסידויות ומכל השיטות וכו', אלא אפילו אומות העולם מתעניינים בלימוד העמוק של רביז"ל, איך שמחזק ומעודד ומשמח את כל הנשמות הנפולות, ומחזק את כולם, ומדריך את כולם בדרך הנכונה. אשרי מי שיתמיד בספרי רביז"ל, ואז יתהפך לבו לב האבן, שזה היצר הרע, הס"מ, שעניינו רק לעשות רע לזולת וכו', ויהיה נעשה לבו לב בשר, שזה היצר טוב שעניינו רק לעשות טוב לזולת וכו', אבל עיקר ההתקרבות אל רביז"ל צריכה להיות לנקות את השכל שלו לגמרי, ולא ללכת עם השכל העצמי, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו – לקשר עצמו לצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות חס ושלום מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי שופטים) אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין – תציית אותו, ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו אינו בשלימות ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות. ולכן מי יכול להקראות חסיד ברסלב? רק מי שמציית את רביז"ל במלוא מובן המילה, והוא צריך להראות מראה מקום מאיפה הוא לוקח את הנהגתו מספרי רביז"ל, ואם לא יכולים להראות את זה את צריכה להבין שזה בכלל לא שייך לרביז"ל. יש לנו מאמר בדברי רביז"ל שמדבר מאוד מאוד חריף נגד בגדים קרועים ומלוכלכים, וזו לשונו שם (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ז): הבגדים הם בסוד החשמ"ל, שהוא שמירה. ועל כן הבגדים יהיו שלמים תמיד ולא קרועים כי הוא קלקול השמירה, הבגדים בעצמן תובעין את האדם אם לא נזהר בשמירתן לכבדן כראוי ולהחזיקן בנקיות; הרי שלך לפניך איך שרביז"ל הקפיד מאד מאד ללכת עם בגדים נקיים ועם בגדים שלמים, ולא עם בגדים קרועים. וידוע איך שרביז"ל הקפיד על זה מאד מאד שילכו עם בגדים נקיים ולא קרועים, ומוהרנ"ת ז"ל אמר שבהכל הוא יכול לחקות את רביז"ל אבל לא בעניין נקיות, כי אצל רביז"ל היו אפילו הסוליות של הנעלים נקיות. וכן ידוע שפעם בא מוהרנ"ת ז"ל עם תלמידו ר' נחמן טולטשינער ז"ל אל ציון רביז"ל, והיה הבגד של ר' נחמן טולטשינער ז"ל קרוע, ואמר לו מוהרנ"ת ז"ל: תחזור ותתפור את הקרע ואחר כך תבוא אל ציון רביז"ל. ענה ואמר: אני רוצה לבוא איתכם ביחד ואחר כך אני יתפור. והקפיד עליו מוהרנ"ת ז"ל, ואמר לו: "אם לא מצייתים את רביז"ל למה צריכים לבוא אליו?" כל כך הקפיד גם על זה מוהרנ"ת ז"ל על נקיות ולא ללכת עם בגדים קרועים. וכן ידוע הסיפור שפעם הלכה אדל בתו של רביז"ל עם כמה מנשות אנשי שלומינו עבור צדקה, ובאמצע הדרך ירד גשם שוטף וכל הנשים התלכלו להן השמלות והנעליים מהבוץ, רק בתו של רביז"ל יצאה נקייה, ושאלו הנשים: איך הצלחת להחזיק את הבגדים נקיים? ענתה ואמרה: האבא שלי לימד אותי איך יכולים ללכת בבוץ ולא להתלכלך וכו'. על כל פנים, איך שהוא, בברסלב נקיות זה יסוד היסודות, וכן לא ללכת עם בגדים קרועים, ורביז"ל הקפיד על זה יותר מהכל, וכן מובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט) שבגדים לבנים ונקיים זה בא מתיקון הברית, כי אם אדם הולך עם בגדים מלוכלכים וקרועים וכו', בזה מראה שהוא פגום מאד רחמנא ליצלן, והמוח שלו מעורבב ומבוהל ומבולבל וכו' וכו'. זו דעת רביז"ל ושיטת ברסלב, ואי אפשר לשנות את זה בשום פנים ואופן, ומה לעשות כי דבר רביז"ל הוא שטח פתוח, ולכן כל אחד בא עם המוח המעוקם שלו וכו', ועם הדרך המעוותת שלו וכו' ואומר שזו חסידות ברסלב, וזה המצב העגום הקיים עכשיו, ולכן כל מי שרוצה לדעת מה זה חסידות ברסלב, עליו להתמיד ב"שיחות הר"ן" וב"חיי מוהר"ן" שהן השיחות הקדושות של רביז"ל שרשמם מוהרנ"ת ז"ל, ורק זו דעת רביז"ל ולא צריכים לשמוע ולהתנהג כפי מה שבערל אומר ושמערל אומר וכו' וכו'. אקווה שאת ועוד מי שרוצה להבין מה זו חסידות ברסלב ומה רביז"ל רוצה מאתנו תבינו.
|