מה הסיבה לכך שהניגון 'ואפילו בהסתרה' הפך ללהיט חוצה מגזרים?
בשבועות האחרונים יצא הניגון 'ואפילו בהסתרה' והפך להיות להיט בציבור החרדי. רציתי לשמוע מדוע התפרסם כל כך הניגון בעולם, ולמה דווקא המשפט הזה של רבינו נחמן תפס גם את החסידים, הליטאיים והספרדים כאחד? וכן אם אפשר הסבר פשוט למילים המחזקות של הרבי זצ"ל.
מאת אריה לייב: לכבוד מוהרא"ש שליט"א.
בשבועות האחרונים יצא הניגון 'ואפילו בהסתרה' והפך להיות להיט בציבור החרדי. הניגון מבוסס על המילים של רבינו נחמן מברסלב זי"ע: "ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה בוודאי גם שם נמצא ה' יתברך". רציתי לשמוע מדוע התפרסם כל כך הניגון בעולם, ולמה דווקא המשפט הזה של רבינו נחמן תפס גם את החסידים, הליטאיים והספרדים כאחד? וכן אם אפשר הסבר פשוט למילים המחזקות של הרבי זצ"ל.
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר כי תצא ז' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אריה לייב נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
זה שחיבר את השיר והניגון שהפך ללהיט על המילים "ואפילו בהסתרה שבתוך הסתרה בוודאי גם שם נמצא השם יתברך", הוא אחד מהתלמידים שלי, שכבר שבע שנים לא מחסיר יום אחד מלגרוס ח"י פרקים משניות. הקדוש ברוך הוא חנן אותו עם קול יפה לשמח ולבדח את נשמות ישראל, ורצה לעזוב את העבודה שלו כמה פעמים, ורצה להיכנס במסחר וכו', אבל אני אילצתי אותו שלא יעזוב את המקצוע של הנגינה בחתונות, כי אם הקדוש ברוך הוא חנן אותו עם קול יפה כזה שיכול לשמח יהודים שימשיך בזה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים על הפסוק (משלי ג' ט') "כבד את הוי"ה מהונך", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (פסיקתא) אל תקרי מהונך אלא מגרונך; אם אדם זכה לקול יפה, שיכבד את הקדוש ברוך הוא עם הקול שלו, כי הוא נשאר בעולם הנגינה ומחזק את עם ישראל.
המילים "ואפילו בהסתרה" נובעות מהמאמר הארוך בלקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ו שרביז"ל מגלה שאפילו בהסתרה שבתוך הסתרה גם שמה נמצא הקדוש ברוך הוא, כי כך כתוב (דברים ל"א י"ח) "ואנכי הסתר אסתיר" – שכביכול יסתיר את ההסתרה, שזו הקללה הכי גדולה, כי כשאדם יודע שהקדוש ברוך הוא נסתר ממנו, אזי הוא יחפש ויבקש אחר הקדוש ברוך הוא עד שיתגלה לו הקדוש ברוך הוא, אבל כשזה הסתרה שבתוך הסתרה, היינו שנסתר ממנו שהקדוש ברוך הוא נסתר ממנו, זו הקללה הכי גדולה, שאדם לא יודע שהקדוש ברוך הוא מסתתר ממנו, ואין עוד קללה יותר מזה, ובא רביז"ל ומגלה לנו שאדם צריך לדעת שאפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה גם שם נמצא הקדוש ברוך הוא, ואסור להתייאש בשום פנים ואופן, ולחפש ולבקש ולמצוא אותו, כי מלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין, וכשמכניסים אותו יתברך בתוך מחשבתו אזי כל החיים שלו הולכים לו בצורה אחרת לגמרי.
ולכן ראה להתחזק בכל מה שעובר עליך, ותעשה כל מיני פעולות שבעולם לא לשכוח מהקדוש ברוך הוא, ותכניס בדעתך אשר אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ובמחשבה זו תמיד תלך, וזה יטהר אותך מהכל, כי כשבר ישראל רק חושב ממנו יתברך, על ידי זה נדבק באין סוף ברוך הוא, וניצול מכל רע. אשרי האדם שזוכה להכניס במוח מחשבתו תמיד אשר אין בלעדיו יתברך כלל, ומצייר לפניו איך שהכל לכל הוא אור האין סוף ברוך הוא, והוא נמצא בתוך האור אשר אין עוד תענוג כתענוג הזה.