שאלה:
מאת גולן: תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר שופטים ב' דראש חודש אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל גולן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך אין עוד דבר יותר חשוב מלהיות אצל רביז"ל על ראש השנה, עד שבפירוש אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) הראש השנה שלי עולה על הכל, והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר, כי כל ענין שלי הוא רק ראש השנה, והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו לא יחסר איש ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה, ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ה) הראש השנה שלי הוא חידוש גדול, והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה, שאני יודע מהו ראש השנה, לא מבעיא אתם כולכם, בוודאי תלויין בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כולו תלוי בראש השנה שלי; ואמר רביז"ל לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות. ובענין הבלבולים שיש לך דווקא על ראש השנה וכו', כבר ידוע מה שאמר רביז"ל לאחד מאנשי שלומינו (עיין חיי מוהר"ן סימן ת"ד) שאמר לרביז"ל שהיה ניחא לו יותר להיות אצלו על שבת תשובה ולא על ראש השנה, כי אין לו מקום לעמוד שם בבית המדרש, וגם אין לו אכסניא טובה לאכול וללון, ומחמת זה דעתו מבולבלת מאד ואינו יכול להתפלל בכונה, על כן היה טוב לפניו יותר להיות אצלו בזמן אחר ולא בראש השנה. השיב לו רביז"ל בזו הלשון, אם לאכול אם שלא לאכול, אם לישן אם שלא לישן, אם להתפלל אם שלא להתפלל (רצונו לומר שלא להתפלל בכונה כראוי), אך ורק שתהיו אצלי על ראש השנה יהיה איך שיהיה. ואמר בלשון אשכנז בזו הלשון: "יא עסין ניט עסין, יא שלאפין ניט שלאפין, יא דאווינען ניט דאווינען, אבי דו זאלסט ביי מיר זיין אויף ראש השנה" (ובאמת כל דברים הללו הם רק דמיונות ופיתויים של הבעל דבר וכו', כי תהלה לאל נראה בחוש שעל פי הרוב מתפללין יותר בכוונה בכלל הקיבוץ הקדוש על ראש השנה, ממה שהיה מתפלל בביתו). ידוע שרביז"ל הבטיח שעל הוצאות הדרך על ראש השנה שבאים אליו הוא ידאג שיהיה לו, ולכן על זה יכולים לקיים 'לוו עלי ואני פורע', וכדאי וכדאי להיות בראש השנה אצל ציון רביז"ל, כי בפירוש גילה לנו מוהרנ"ת ז"ל שכל אחד שיזכה להיות אצל רביז"ל על ראש השנה יהיה לו חלק בהגאולה, ולכן אל תהיה בטלן, תעשה כל מיני פעולות שבעולם להיות אצל ציון רביז"ל בראש השנה אשר אין למעלה מזה, כי בראש השנה הוא יום הדין שאז דנים את האדם על כל פרט ופרט בהחיים אם לחיים אם למוות וכו' וכו', וכשיש משפט צריכים עורך דין גדול שימליץ בעדינו, ורביז"ל הוא העורך דין הכי גדול וכו', ולכן עלינו לציית את רביז"ל בתמימות ובפשיטות ולהיות אצלו על ראש השנה שאין למעלה מזה. אני מאד מצפה לראותך שם, ותזכה לשנה טובה ומתוקה, ותאמין לי שכדאי וכדאי כל היגיעות והטרחות שיגעים וטורחים בשביל הנסיעה לראש השנה.
|