שאלה: מאת יעל: שלום לכבוד הרב שליט"א. תודה רבה על החיזוקים! תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר מסעי כ"ה תמוז ה'תשע"ד שלום רב אל יעל תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. כלל ישראל הם עם קדוש, וכל בר ישראל יש בו הרהור תשובה, ולכן למה לקטרג על נשמות ישראל? וידוע מה שפירש מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות ראשית הגז הלכה ד' אות ד') את הפסוק (עמוס ט' ז') "הלוא כבני כושים אתם לי בני ישראל נאם הוי"ה" וגו' – והוא פליאה נשגבה מאוד, וכל הרואה ישתומם על זה איך יעלה על הדעת שהשם יתברך ידמה את ישראל חס ושלום לבני כושים, הלא כבר בחר בנו מכל עם, והבטיחנו שלא יעזוב אותנו לעולם ולא יחליף אותנו באומה אחרת לעולם וכו', ואיך יאמר הוא יתברך כדברים האלה על ישראל עם קרובו? וכן איך התחיל לגנות את ישראל וכל הבזיונות שמבזה אותם לפעמים בדרך בזיון? אלא צריכים לדעת שהכל לטובה גדולה, כדי ללמד עליהם זכות וחסד, כדי שישובו אליו באמת, כי לפעמים כשישראל מקלקלין מעשיהם מאד מאד עד שכמעט אין ניכר מעט דמעט הטוב שבהם מעוצם ריבוי הפשעים והקלקולים רחמנא ליצלן שנפלו וקלקלו וכו' וכו', ואם ירצה השם יתברך ללמד עליהם זכות על ידי מעט הטוב שבהם, יתעוררו המקטרגים חס ושלום ויצאו כנגד זה אלפים פעמים להיפך וכו', אבל השם יתברך חפץ חסד הוא, ואף על פי כן הוא רוצה בעמו וחפץ להטות עליהם כלפי חסד, אז בטובו וחכמתו הנפלאה הוא בעצמו מבזה את ישראל בתכלית הבזיון, ואומר עליהם שכבר הם אצלו חס ושלום כמו כל האומות וכו', מאחר שכבר קלקלו כל כך, ותיכף ומיד שהשם יתברך מהפך הדבר ואומר על ישראל שהם כמו האומות ממש, אזי תיכף נתראה אמיתת הנקודות טובות שבהם, כי בודאי בתחילה לא היה נחשב הטוב שבהם כלל, עד שכמעט לא היה נראה כלל, כי בוודאי לפי קדושת ישראל בשורשם אפילו אם פוגמין כל ימיו כחוט השערה אחת חס ושלום, הוא גם כן פגם גדול ונורא מאד, כי ישראל רחוקים לגמרי מעוון, ומכל מיני פגמים וכו', ומכל שכן כשפוגמים חס ושלום יותר מחוט השערה, ומכל שכן וכל שכן כשפוגמים וחוטאים ועוברים עבירות ממש רחמנא ליצלן וכו', עד שמעט הטוב כמעט אינו ניכר כלל, בפרט כי גם מעט הטוב מעורב בפסולת הרבה, בודאי כשירצה להסתכל על עוצם ריבוי הפגמים שלהם לפי קדושת ישראל, כמעט אפס תקוה חס ושלום, כי כפי עוצם קדושת ישראל כפי מה שראוי להם להיות, בודאי כמעט אי אפשר לסבול הפגמים שלהם חס ושלום, ואין ניכר כלל הטוב שבהם. אבל השם יתברך רב חסד ואמת, וחפץ בקיום העולם, כי הוא יודע יצרנו מהיכן האדם נלקח, והיכן הוא כבוש בזה העולם וכו', על כן ברחמיו העצומים הוא בעצמו מהפך הדבר ומתחיל להשוות את עם ישראל לכל האומות, שזה "הלא כבני כושים אתם לי בני ישראל" וכו', ותיכף כשמדמה ומשווה אותם לשאר אומות העולם, בודאי הכל יודו ויאמרו בפה מלא שעדיין יש חילוק רב ונפלא כרחוק מזרח ממערב בין ישראל בין אומות העולם, כי כנגד אומות העולם נמצא תמיד בעם ישראל נקודות טובות לאלפים ורבבות. כי אפילו כשבר ישראל נמצא בדיוטא התחתונה מאוד, עדיין אפילו הגרוע שבהם מלא מצוות כרמון, כמאמרם ז"ל (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון, נמצא שדייקא על ידי שמדמה את עם ישראל לבני כושים ולשאר אומות העולם, על ידי זה דייקא מלמד עליהם זכות, כי על ידי זה נתגלה ומאיר לעין כל הזכות והטוב שיש בעם ישראל, כי כנגד אומות העולם עם ישראל כולם צדיקים, כי כולנו מניחים טלית ותפילין בכל יום, ושומרים שבת, ואוכלים מאכלים כשרים, ומתענים ביום כיפור וכו' וכו', נמצא שכוונת השם יתברך לטובה ושבח גדול לישראל מה שדימה אותם לבני כושים. רואים מכל זה כשמדמים את נשמות ישראל לגויים, אז רואים את ההפרש בין שמים לארץ ביניהם, ולכן אנחנו מברכים בכל יום "שלא עשני גוי", וזו שמחתנו שאנחנו צריכים לשמוח עם זה תמיד, והשמחה הזו עולה על כל השמחות, וכל הצדיקים הגדולים המופלגים במעלה גדולה מאד, גם כן החייו את עצמם עם "שלא עשני גוי", כמובא מהרב הקדוש רבי צדוק הכהן זי"ע בספרו (פרי צדיק חג השבועות – אות י"ג) שפעם אחת דילג הרב הקדוש מבארדיטשוב זי"ע בברכת השחר את הברכה "שלא עשני גוי", וכששאלו לו על זה, השיב שבקומו ממטתו בזה היום היה לו שברון לב מאוד ולא היה לו במה לחזק עצמו, עד שעלה על דעתו שעל כל פנים תולדתו הוא מצד שורש קדושת ישראל, ובירך בשמחה רבה הברכה "שלא עשני גוי", ובזה השיב את נפשו, ובשביל זה דילג וחיסר עכשיו את הברכה, ולכן כל בר ישראל ראוי לו להחיות את עצמו עם כל הטוב שיש בו, ושלא יתן שהס"מ ישבור אותו בשום פנים ואופן, ויעשה כל מה שביכולתו לבוא בכל יום לבית הכנסת להתפלל שחרית מנחה וערבית במנין דייקא, שאמרו חכמינו הקדושים (ילקוט בלק רמז תשע"א) מה נחלים הללו בני אדם יורדין לתוכן כשהן טמאין וטובלין ועולין טהורין, כך בתי כנסיות ובתי מדרשות – בני אדם נכנסין לתוכן כשהם מלאים עוונות ויוצאים מלאים מצוות. הרי שלך לפניך שעם ישראל כולם הם עם קדוש נגד אומות העולם, ואפילו הכי גרוע וכו' עדיין מאיר כמו יהלום וכו' נגד אומות העולם שכולם רוצחים בדם קר וכו', במשך אלפיים שנה הורגים ושוחטים ושורפים וחונקים את נשמות ישראל בכל מיני מיתות משונות מיתות אכזריות, ואף אומה ולשון לא מתערבת וכו', ואדרבה, בתוך תוכם הם מלאים שמחה וכו', ולכן אפילו הגרוע שבגרועים הוא יותר מהטוב שבטובים שבין אומות העולם, ורואים בחוש מה שאמרו חכמינו הקדושים (יבמות ע"ט.) שלשה סימנים יש באומה זו – הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים, רחמנים דכתיב (דברים י"ג י"ח) "ונתן לך רחמים ורחמך והרבך", ביישנין דכתיב (שמות כ' י"ז) "בעבור תהיה יראתו על פניכם", גומלי חסדים דכתיב (בראשית י"ח י"ט) "למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו" וגו', כל שיש בו שלושה סימנים הללו ראוי להדבק באומה זו. הקדוש ברוך הוא יעזור שאת תחזרי בתשובה שלימה, ותתחילי להסתכל על נשמות ישראל בעין רחמנות וחמלה.
|