שאלה: מאת ראובן: יש לי חבר בר אוריין ותלמיד חכם גדול אשר הראה לי את ההקדמה של רבי חיים ויטאל זיע"א על ספר 'עץ חיים', שם אומר הרב בנחרצות שרוב לימודו של תלמיד חכם צריך להיות בקבלה ובסתרי תורה ויש לו סיבות וראיות רבות לכך. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר מסעי כ"ד תמוז ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ראובן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך ללמוד את הכל, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) ראוי לאדם שיעבור וילך בזה העולם בכל הספרים הקדושים, וללמוד כולם כדי שיהיה בכל מקום, כמו שנמצא השרים הגדולים שהולכים ועוברים במדינות, ומוציאים הוצאות רבות על זה כדי שיוכל אחר כן להתפאר ולומר שהיה במדינות כמו שדרך השרים להתפאר ולומר "הייתי בוורשא" וכיוצא בזה. כמו כן ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של התורה כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא שהיה בכל מקום, דהיינו בכל הספרים הקדושים, ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה. ולכן על האדם לסדר לעצמו סדר נכון ללמוד בכל יום מקרא (מפרשת השבוע), משנה כסדרן, בבלי ירושלמי ותוספתא כסדרן, וכן ללמוד את כל המדרשים, ספרי הזוהר והתיקונים, והעולה על הכל ללמוד הרבה פוסקים, רמב"ם, טור בית יוסף ושולחן ערוך, וכן יקבע לעצמו קביעות ללמוד בעץ חיים ופרי עץ חיים ושמונה שערים וכו'.
מה שכתבת שרבי חיים ויטאל ז"ל אמר שהעיקר ללמוד קבלה וכו', תעיין עוד פעם בהקדמה ותראה שהוא כותב שאדם צריך למלאות את עצמו קודם בהרבה בשר ויין, היינו גמרא פירוש רש"י ותוספות, וד' חלקי שולחן ערוך, כדי שידע את ההלכה איך להתנהג.
ספרי קבלה צריכים ללמוד רק עם ההקדמות של הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, שבלי זה יכולים להיות כופר בכל רחמנא ליצלן ולקצץ בנטיעות רחמנא לישזבן, כידוע שמי שלומד קבלה בקלות יכול להטעות את עצמו עם דמיונות גדולים, ובפרט עכשיו שיש לנו את ספרי רביז"ל, צריכים להשקיע המון זמן בספרי רביז"ל, אשר דייקא על ידי הקדמותיו הקדושות יכולים לעשות לעצמו דרך להבין הן בנגלה ומכל שכן בנסתר, וכמובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות תפילין הלכה ה' אות ל"ח) כי על פי הדברים האלה (היינו על פי דברי רביז"ל) והיוצא בהם המבוארים בדברינו, תוכל לעשות לך דרך להבין מעט מזעיר בדרכי הקבלה של הזוהר הקדוש והאריז"ל להוציא מהם דרכים ועצות למעשה על פי הקדמות נוראות ועצות אמיתיות של דברי תורתו של רביז"ל, שכל תורה ותורה וכל מעשה ומעשה היא פותחת שערים רבים של השגת אלקות, שעל ידי זה יכולין להבין גם כל דרכי הקבלה, אם תזכה לשקוד על תורתו הקדושה יום יום בשקידה רבה; עיין שם. ולכן עכשיו כשעובר על כל אחד מה שעובר משברים וגלים, ואין אדם שיהיה נקי מפגעי ומקרי הזמן שעוברים עליו מדי יום ביומו מחדש, מוכרחים ללמוד הרבה את ספרי רביז"ל, הן זה שלומד נגלה, והן זה שלומד נסתר, כי בלי לימוד ספרי רביז"ל אדם ישבר לגמרי, ולכן מה טוב ומה נעים שתשקיע את עצמך בספרי רביז"ל ובפרט בשיחותיו הקדושות שהם ספרי "שיחות הר"ן" ו"חיי מוהר"ן", שבפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד), אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה. [וכתב על זה מוהרנ"ת ז"ל (שם): וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כוח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאוד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאוד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך – מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם].
הקדוש ברוך הוא יצליח את דרכך תמיד.
|