שאלה: מאת מנדי: לכבוד הרב הצדיק שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בהר ט' אייר ה'תשע"ד
שלום וברכה אל מנדי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אסור לך להתבלבל משום דבר בעולם, אדרבה, אם גדלת וחונכת על חסידות חב"ד תראה להישאר שמה, ותמשיך ללמוד בכל יום את הספר הקדוש "תניא", וכן תלמד את המאמרי חסידות של הרבי נשמתו עדן, ואתה לא צריך לבלבל עצמך משום דבר, כי באותו זמן אתה יכול ללמוד גם את ספרי רביז"ל וזה לא סותר אחד לשני, אדרבה, ידועה גודל האהבה שהייתה בין רביז"ל לבין הבעל התניא זי"ע, ואיך שרביז"ל הפליג מאד במעלתו וקרא אותו 'שר האלף', ורביז"ל כשחזר מארץ ישראל ביקר אצלו כי כך הבטיח לתלמידי המגיד חבריו של הבעל התניא זי"ע שגרו בטבריא שכשיחזור הוא יעשה שלום ביניהם, כי אז היה איזה דין ודברים בין תלמידי המגיד ובין הבעל התניא זי"ע, ורביז"ל נסע ישר אל הבעל התניא זי"ע וסידר את הכל על הצד הכי טוב, וכן ידוע אחר שישב הבעל התניא זי"ע בבית הסוהר בפטרבורג, וכשיצא ונסע אצל כמה צדיקי הדור, אזי הוא היה גם אצל רביז"ל ושבת אצלו שבת אחת פרשת יתרו, ובשעה שרביז"ל אמר אז את התורה בליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ב מענין שר האלף, כיוון את זה עליו, ורביז"ל הפליג במעלתו מאד, וכן ידוע שהבעל התניא זי"ע אמר בעת המחלוקת הגדולה על רביז"ל, "מי שחולק עליו חולק עלי", ועוד הפליג הפלגות גדולות על רביז"ל, ולכן יכולים ללמוד גם חסידות חב"ד וגם חסידות ברסלב, וזה לא נוגח אחד את השני כלל, אדרבה, זה מחזק את השני וכו'. ומה שאתה שואל מה ההפרש? בחסידות חב"ד העיקר הוא המוח – להכניס במוחו אמיתת מציאותו יתברך, כמו שאר ספרי תלמידי הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, אבל רביז"ל הוריד את הכל עד הפה שאדם יוכל לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, היינו שכל הגילויים הרוחניים וכו' יעברו דרך פיו וכו', כי באמת אם נתבונן נראה שבדורות האחרונים הנשמות כל כך שבורות ורצוצות מרוב הגלות שמתגברת ומתפשטת, ובפרט לאחרונה בתאוות ניאוף וכו', אז אין לאדם את המוחין להכניס במוח שלו את אמיתת מציאותו יתברך, אבל אם הולכים בדרך רביז"ל לדבר אליו יתברך, על ידי זה הדיבור מטהר את המוח מחשבה וזוכים דייקא על ידי הדיבור להגיע לכל המדריגות שבעולם, כי כדי לדבר אל הקדוש ברוך הוא לא צריכים שום מוחין, רק לפתוח את הפה ולדבר בתמימות ובפשיטות גדולה מאד, אבל צריכים לסלק את החכמות ממנו, כי אם משאירים הכל אל המח וכו' וכו', יכולים לבוא אל הרבה טעויות גדולות מאד, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות, חס ושלום. ויש שקלקלו הרבה, כגון הרשעים הגדולים מאד המפורסמים, שהטעו את העולם, והכל היה על ידי חכמתם ושכלם. ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות, בלי שום חכמות, ולהסתכל בכל דבר שעושה, שיהיה שם השם יתברך, ולבלי להשגיח כלל על כבוד עצמו. רק אם יש בזה כבוד השם יתברך – יעשה, ואם לאו – לאו, ואזי בודאי לא יכשל לעולם. הקדוש ברוך הוא יעזור שיתגלה כבר הגילוי הנפלא שמשיח צדקנו יגלה לכל העולם כולו (ישעיה י"א ט') "כי מלאה הארץ דעה את הוי"ה כמים לים מכסים", וכתיב (שם נ"ב ח') "כי עין בעין יראו בשוב הוי"ה ציון", כי אז יהיה גילוי אלקות במדריגה עליונה כזו, עד שכל אחד יכיר את הקדוש ברוך הוא פנים אל פנים, ויוכל לדבר עמו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, שאז יתגלה הגילוי של רביז"ל שהוא מה שאמר הנביא (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד".
|