שאלה: מאת שמואל: לכבוד הרב שיק. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר בהר ד' אייר ה'תשע"ד שלום וברכה אל שמואל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. קודם כל, אני לא יודע מי זה האדמו"ר שאמר ככה, ושנית – לא איכפת מי אמר את זה, כי לדעתי גם האדמו"ר הזה כל הזכות שלו שהוא עכשיו אדמו"ר, זה רק מפני שהיה לו סבא לפני מאתיים שנה, וכמו שיש לו זכות להמשיך את השושילתא של הסבא רבא וכו', כך ויותר מכך יש לרביז"ל רשות להמשיך את השושילתא שלו וכו', כי בפירוש גילה לנו ואמר (חיי מוהר"ן סימן מ"ו) שהיו כמה גדולים שכל אחד עשה ותיקן מה שתיקן, ואחר כך נפסק, וכוונתו לענין ההארה שהאירו דעתם בתלמידיהם וקירבו כמה אנשים להשם יתברך אבל אחר כך נפסק הארתם, אבל אנו צריכים לעשות דבר שלא יפסק לעולם, שאלו אנשים יעשו אנשים אחרים, והם יעשו עוד אנשים וכן לעולם. וכתב מוהרנ"ת ז"ל (שם) [וכן שמעתי כבר, שהמקורבים שלנו בהכרח שיאירו בחבריהם ותלמידיהם. וכל אחד מוכרח שיעשה איזה פעולה ויאיר בחבירו, וחבירו בחבירו, כי יש ענפים להאילן ומאלו הענפים יוצאין עוד ענפים וכן להלן יותר וכו', וכבר נרשם במקום אחר (חיי מוהר"ן סימן רכ"ט) מה שאמר שהאש שלי תוקד לעולם לא תכבה. ואמר בלשון אשכנז בזו הלשון "מיין פייערל וועט שוין טלוען ביז משיח וועט קומען" – האש שלי תוקד עד ביאת המשיח]; וידוע מה שרביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שרצה מאד שאלו התלמידים יעשו תלמידים אחרים, והתלמידים האחרים יעשו עוד תלמידים וככה מדור לדור, כי בפירוש אמר רביז"ל לכמה אנשים אותו פתגם (חיי מוהר"ן סימן ש"ו) "מיין פייערל וועט שוין טלוען ביז משיח וועט קומען" – האש שלי תוקד עד ביאת המשיח; ורואים במציאות על אפם וחמתם של כל המפורסמים המתנגדים שהתנגדו על מוהרנ"ת ז"ל (שלא הגיעו לקרסוליו כלל), עדיין אורו הנפלא של מוהרנ"ת ז"ל שמגלה ומפרסם את דעת רביז"ל מאיר בעולם באור נפלא מאד, והקים תלמידים עובדי השם גדולים מאד, וכן אלו התלמידים הקימו גם כן תלמידים עובדי השם גדולים מאד. וכן מדור דור עד דורותינו אלו שתהילה לאל יש המון תלמידים עובדי השם שלא מחסירים לילה אחד מקימת חצות וכו', ודבקים בו יתברך, ומתמידים בלימוד התורה הקדושה, ומתבודדים עמו יתברך וכו', הרבה יותר מהאדמו"רים של עכשיו וכו', הן אמת שאיפה שיש אור גדול מאד מסתובבים הרבה זבובים ויתושים וכו' וכו', אבל זה לא מוריד מהאור כלל, כי תהילה לאל אין לחסידות ברסלב להתבייש מהתלמידים האמיתיים שכל עסקם זה רק תורה ותפלה ועבודת השם יתברך בדרך הנפלאה שהדריך אותנו רביז"ל, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רפ"ז) מה יש לאדם לעשות בזה העולם? אין צריך כי אם להתפלל וללמוד ולהתפלל; ובזה עוסקים חסידי ברסלב האמיתיים, קמים בכל לילה בחצות וכו', מתבודדים עמו יתברך וכו', מתמידים בלימוד התורה הקדושה בהתמדה שאין כמוה על פי סדר דרך הלימוד של רביז"ל, שבפירוש אמר שצריכים להיות בכל המקומות של התורה הקדושה, ואלו שמקיימים את זה הם החסידי ברסלב האמיתיים. ואני לא יודע אם האדמו"רים האחרים עושים אחוז אחד ממה שחסיד ברסלב אמיתי עושה, שלומד על פי סדר דרך הלימוד ומטייל בשיעורים קבועים כסדרן – ששה סדרי משנה, בבלי ירושלמי תוספתא, רמב"ם טור ושולחן ערוך, וכל המדרשים, וספרי הזוהר והתיקונים וכו' וכו', את אלו החסידי ברסלב לא מכירים, רק בחוץ רואים משוגעים ומטורפים וכו', שאין להם בכלל שייכות אל חסידות ברסלב וכו', רק אותם מכירים, ועליהם יש מה לדבר ועוד איך שיש מה לדבר וכו' וכו', ולכן אני לא יודע מי האדמו"ר ההוא שאתה כותב וכו', לנו אין אלא דברי רביז"ל שאמר (חיי מוהר"ן סימן שכ"ב) לאחד מאנשיו שסיפר עמו מענין עבודת השם, הלא כבר עיני כלות כל היום, ואני עומד ומצפה ומקווה ומייחל ומחכה בכל עת שיזכני השם יתברך שאזכה לראות בכם מה שאני חפץ שתהיו עובדי השם באמת כרצוני, ואני מקוה בעזרת השם שבודאי יהיה כך. ולא בלבד אנשיי שיהיו מקורבים אלי, אלא אפילו מי שיתקרב לאנשי שלומי, ואפילו מי שרק יגע בהם, בודאי יהיה איש כשר באמת. ולא איש כשר בלבד, כי אם אפילו צדיק גדול מאד יהיה מי שיהיה שיזכה להתקרב לאנשים שלו; וכו', עיין שם. לנו אין אלא דברי רביז"ל שעוסק לקרבינו אליו יתברך, ומחדיר בנו התמדת לימוד תורה הקדושה, ולהתפלל בכוונה את השלוש תפילות – שחרית מנחה ערבית, ולבל נחסיר חצות לילה מלבקש רחמי שמים על צרות וגלות ישראל וכו' וכו'. הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה להיות מאנשי רביז"ל באמת, ולציית אותו ולא ניכנס בויכוחים עם אף אחד, כי כבר אמר מוהרנ"ת ז"ל לאחד מאנשי שלומינו "כל אלו שהתווכחו עם הזולת לא החזיקו מעמד".
|