שאלה:
מאת נתנאל: תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר אחרי ט' ניסן ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נתנאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אשריך ואשרי חלקיך שזכית לחזור בתשובה שלימה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ברכות לד.) במקום שבעלי תשובה עומדים שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ורביז"ל לימד אותנו שצריכים לעשות תמיד תשובה על תשובה (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו'), ואין לומר שכבר זכיתי לשוב בתשובה שלימה, כי אפילו גדולי ומובחרי הצדיקים עושים תשובה על תשובה, פן גישמו את השגת האלקות שזכו להרגיש עד עכשיו. בענין לימוד ספרי קבלה וכו', מה טוב ומה נעים שקודם תלמד הרבה את ספרי רביז"ל ובפרט את ה"ליקוטי הלכות", שכתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות תפילין הלכה ה' אות ל"ח) כי על פי הדברים האלה (היינו על פי דברי רביז"ל) והיוצא בהם המבוארים בדברינו, תוכל לעשות לך דרך להבין מעט מזעיר בדרכי הקבלה של הזוהר הקדוש והאריז"ל להוציא מהם דרכים ועצות למעשה. על פי הקדמות נוראות ועצות אמיתיות של דברי תורתו של רביז"ל, שכל תורה ותורה וכל מעשה ומעשה היא פותחת שערים רבים של השגת אלוקות, שעל ידי זה יכולים להבין גם כל דרכי הקבלה. אם תזכה לשקוד על תורתו הקדושה יום יום בשקידה רבה; עיין שם. עליך לדעת שרביז"ל אמר שכל בר ישראל יכול להגיע לכל המדריגות שבעולם אם הוא רק ירצה, והאריך בזה מוהרנ"ת ז"ל וכתב (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ג' אות ו') ענין זה בעצמו מה שרוב בני אדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה קדושה משורשה, וקשה להם לשוב להשם יתברך ולהיות איש צדיק, או איש כשר באמת, כמו שאר הצדיקים והכשרים, כמו שמרגלא בפומא דאינשי לומר כששומעין שמספרין מאיזה צדיק או איש כשר וירא באמת, ומתחיל להתעורר בהם הרהור תשובה להתחיל גם כן להתקרב להשם יתברך, כי כל ישראל מלאים מחשבות של תשובה והתקרבות להשם יתברך תמיד, אך אחר כך תיכף אומרים, מי יכול להתדמות אליו לזה האיש הצדיק וכו. כי היה נשמה קדושה מנעוריו, כי כך הורגלו עצמם לומר שצדקת הצדיקים והכשרים הוא מצד הנשמה הקדושה שיש להם מתולדתם. ובאמת אמר רביז"ל בפירוש שאינו כן. וזה עיקר החסרון של העולם שאומרים כך. ומחמת זה אינם מתעוררים ומתגברים להשוות עצמן לצדיקים, אבל באמת אינו כן, כי עיקר צדקת הצדיק והכשר הוא רק על ידי התגברותו והתחזקותו ויגיעתו וטרחתו בעבודת השם שיגע וטרח כל כך ימים ושנים הרבה ולא הניח עצמו ליפול בשום אופן בעולם. והירבה בתפילה ותחנונים עד שזכה למה שזכה, כל אחד ואחד כפי ערכו אשריהם ואשרי חלקם, וכל אדם יכול להיות כמותם, כי הבחירה חופשית לכל, וכתר שם טוב מונח, ומי שרוצה זוכה בו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (יומא ע"ב) כתר כהונה זכה אהרן ונטלו, כתר מלכות זכה דוד ונטלו, כתר שם טוב מונח וכל הרוצה זוכה בו. ובאמת זה הענין בעצמו שבני האדם טועים בעצמם וסוברים שנפשם אינה יקרה וקדושה. ומחמת זה אינם מתגברים לעשות כמעשה הצדיקים, כל זה נמשך מסוד היכלי התמורות, שמשם באים אלו המחשבות על האדם כאילו הוא כבר לא שווה לשום דבר, והוא לא יכול להגיע לשום מדריגה בעולם, כי צריכים להיות צדיק מלידה וכו', ואם לא אבד מנוס ממנו, זה בעצמו הטעות הגדולה שמכניס הס"מ בליבותם של בני אדם, ועל ידי זה הם מתרשלים מלהתקרב אל הקדוש ברוך הוא, ומניחים את הכל, ובאמת הכל בא מהיכלי התמורות, ואשרי מי שזוכה להחזיק מעמד ולא להתבלבל משום דבר, והוא מתחיל בכל פעם התחלה חדשה, אזי גם הוא יכול לזכות להגיע לכל המדריגות שזכו אליהם הצדיקים, כי הם היו עקשנים גדולים מאד, ולא הניחו את עצמם ליפול, על ידי זה זכו למה שזכו, ולכן גם אתה יכול לזכות להגיע לכל המדריגות אם רק תחזיק מעמד ולא תשבר משום דבר. הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכה להתעלות בעליה אחר עליה, ויאיר עליך מלך הכבוד בעצמו.
|