שאלה: מאת כרמית: אני אישה דתיה שמשתדלת מאוד לקיים את כל מצוות התורה, מתפללת, הולכת לשיעורי תורה וכו', אך יש מצווה אחת שאני מקיימת מבלי להבין למה אני מקיימת אותה, ולכן קשה לי לקיים אותה באהבה רבה – מדובר במצוות כיסוי ראש – הרי זה לא כתוב במפורש בתורה ואנו לומדים זאת מפרשת סוטה, שם כתוב שהכהן הגדול פרע את שיער ראש האישה, ומשם מסיקים שאישה צריכה לכסות את השיער, ואז תיקנו חכמים את כיסוי הראש.חלק טוענים שאפשר להסתפק בכיסוי חלקי מכיוון שבשביל להראות שאת אישה נשואה זה מספיק, אך חלק החמירו ואמרו שאסור שאפילו שערה אחת תיראה, וההוכחה לכך היא הצדקת קמחית ששער ראשה לא יצא מכיסוי הראש אפילו בביתה, ולכן היא זכתה לילדים צדיקים, אך יש חולקים גם על זה ומסבירים שהיו לה ילדים צדיקים בגלל שהיא עשתה עוד המון מעשים טובים. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר צו ז' אדר ב' ה'תשע"ד שלום רב אל כרמית תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יכול ליפול בטעותים ומכשולות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות, ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות בלי שום חכמות כלל. את שואלת איפה המקור שאשה נשואה צריכה ללכת בכיסוי ראש? זו משנה מפורשת (כתובות ע"ב.) ואלו יוצאות שלא בכתובה – העוברת על דת משה ויהודית. ואיזוהי דת יהודית? יוצאה וראשה פרוע; הרי שלך לפניך, שדת יהודית הוא אשה שהולכת עם כיסוי ראש, וזו הגאווה של בת ישראל שבנות ישראל הנשואות שהולכות עם כיסוי שער ראשן. ובזוהר מחמיר על זה מאד מאד, כמובא (נשא קכ"ה:) תונבא ליתי [קללה תבא] על ההוא בר נש [על אדם] דשבק לאנתתיה [שמרשה לאשתו] דתתחזי משערה דרישה לבר [שיהיו השערות של הראש מגולות ויראו אותן בחוץ] ודא הוא חד מאינון צניעותא דביתא [וזה אחד מהיסודות של הצניעות של בית יהודי]. ואתתא דאפיקת משערא דרישה לבר [ואשה שמגלה את שערות ראשה לחוץ] לאתתקנא ביה [ליפות את עצמה בזה] גרים מסכנותא לביתא [גורמת עניות לבית] וגרים לבנהא דלא יתחשבון בדרא [וגורמת שהילדים לא יהיו מוצלחים, ולא יהיו חשובים בדור] וגרים מלה אחרא דשריא בביתא [וגורמת שהסטרא אחרא והחיצונים ישרו בבית, שהם מביאים מריבות]. מאן גרים דא? [מי גורם כל הצרות האלו?] ההוא שערא דאתחזי מרישה לבר [השערות של האשה שרואים את זה בחוץ]. ומה בביתא האי [ואם כל הקללות האלו מדוברות כשהאשה הולכת מגולת שערות בבית] כל שכן בשוקא [על אחת כמה וכמה כשיוצאת בחוץ בגילוי שער, היא גורמת לעצמה ולבעלה ולהילדים צרות משונות] וכל שכן חציפותא אחרא [על אחת כמה וכמה כשהאשה הולכת בחציפות אחרת, היינו שמסתובבת על הרחוב בבגדים צמודים ושקופים וכו' כדי לגרות גברים, הרי בזה גורמת שהחיצונים יתאחזו בה]. ולכן אני לא יודע מה את שואלת, ומהיכן לקחת את ההשקפות המסולפות שלך, אצלנו מה שחכמינו הקדושים אמרו – זה הקדוש ברוך הוא אמר. ולכן, בתי היקרה, ראי לקיים את דברי חכמינו הקדושים, ותמסרי את נפשך ללכת עם כיסוי שער, ואת יכולה ללכת אפילו עם פאה יפה, העיקר שלא יראו את שערות ראשך שזה מאד מאד חמור, ואין בזה שום קולא כלל, ולכן חזקי ואמצי מאד ללכת בכיסוי שער ראשך, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה ח' סימן ט') על הפסוק (תהילים קכ"ח ג') "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך בניך כשתלי זיתים סביב לשלחנך". היינו "אשתך כגפן פוריה" מתי? כשהיא "בירכתי ביתך" – בזמן שהיא נוהגת בעצמה דת יהודית שהיא צנועה, זוכה שיוצאין ממנה בנים בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי מעשים טובים, הדא הוא דכתיב "בניך כשתילי זיתים" – מה הזית הזה זיתים לאכילה, זיתים ליבש, וזיתים לשמן, ושמנו דולק מכל השמנים, ואין עליו נושרין לא בימות החמה, ולא בימות הגשמים, כך באות בנות ישראל מהם בעלי מקרא, מהם בעלי משנה, מהם בעלי משא ומתן, מהן חכמים, מהם נבונים, ומהם יודעי דבר בעתו, ויש להם זרע קיים לעולם. "סביב לשולחנך" – שלבניך יעמוד זכותך שמשולחנך יזכו בניך למעלות גדולות. הרי שלך לפניך מה זה כשאשה הולכת בצניעות ושומרת מאד מאד שלא יראו את שערות ראשה, שזה עוון חמור מאד מאד ללכת בגילוי שער, כי על ידי זה היא עוברת על דת יהודית, והיא צריכה מאד מאד לשמור על זה שלא יראו את שערות ראשה, ואשרי האשה שמקפידה על זה שאז נכון לבה יהיה בטוח שיהיו לה ילדים בעלי יראה וחן ובעלי תורה, ותהיה הברכה מצויה בתוך הבית. הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכי לקיים את דברי חכמינו הקדושים בתמימות ובפשיטות גמורה בלי שום חכמות והשכלות כלל, כמו שלימד אותנו רביז"ל.
|