שאלה: מאת משה: למדתי בספר סיפורי מעשיות עם פירוש 'נהרי אפרסמון' את סיפור ה'בת מלך', ומצאתי סתירה – פעם נאמר שהבת מלך זו התפילה ופעם נאמר שזו הנשמה. האם יש הסבר לסתירה זו? אשמח מאוד לקבל את תשובתכם כי זה גרם לי חלישות הדעת. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויקרא א' דר"ח אדר ב' ה'תשע"ד
שלום וברכה וכל טוב סלה יגיעו וירדפו אל משה נ"י
לנכון קיבלתי את מכתבך.
אתה צריך לדעת כלל גדול בספרי המקובלים שכל בחינה כלולה מכל הבחינות – פעם המלכות נקראת "בת מלך", פעם נקראת מידת המלכות "תפילה" ופעם נקראת מידת המלכות "נשמתו של האדם" שמלובשת בגופו הגשמי וכו' וכו' וכן הלאה, ואת זה תמצא בספר "שערי אורה" איך שמגלה שכל תיבה בתורה שייכת לספירה אחרת, ולפעמים באותה ספירה נקראים כמה פעמים עניינים אחרים וכו'.
ולכן אני לא יודע למה אתה צריך שתהיה לך חלישות הדעת וכו'? תגיד שאתה לא מבין ואתה רוצה להתעניין מה זו הסתירה ביניהם וכו', אבל לא חלישות הדעת וכו', יותר טוב שתהיה לך חלישות הדעת שיכולים לעבור לך ימים שלמים שאתה בכלל לא זוכר את הקדוש ברוך הוא, כי השלימות בזה העולם לבוא לדביקות כזו שלא להסיח דעת ממנו יתברך, ותגיד לי את האמת, כמה ימים אתה באמת זוכר את הקדוש ברוך הוא ולא מסיח דעת ממנו? ולכן למה יש לך חלישות הדעת על שטויות וכו' ועל דברים שאתה לא מבין וכו' תגיד שאתה לא מבין, ותסלחו לי ותסבירו לי וכו' וכו'.
אדם צריך מאוד מאוד לשמור שלא תהיה לו שום חלישות הדעת, כי כך אמר רביז"ל (ספר המידות אות המתקת דין סימן ב) חלישות הדעת היינו עצבות על ידי זה בא רוע מזל, ועל ידי רוע מזל מידת הדין שולטת בו. ולכן איפה הדעת והשכל שלך? כשאתה לא מבין משהו וכו' או שיש לך איזו קושיה וכו' זה צריך להחליש את דעתך? אני מאוד מאוד מקווה להקדוש ברוך הוא שתראה להתחזק, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ויותר טוב שתתחיל ללמוד הרבה ואז תראה שאין שום קושיות וכו' ושכל הקושיות באות מחמת שלא למדו.
|