שאלה: מאת אהרון: שלום לכבוד הרב הצדיק מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תשא ט' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אהרן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. יען שאתה בתחילת התשובה וכו', הייתי מייעץ לך ללמוד קודם הרבה הלכה, והיה טוב מאד שתתחיל ללמוד "קיצור שולחן ערוך ילקוט יוסף", קודם שתהיה בקי בהלכה, תדע מה מותר ומה אסור, ואיך יהודי צריך להתנהג, ועל זה תשים את הדגש יותר מכל הלימודים, וכן תלמד בכל יום חומש עם התרגום, ואם יצא לך גם עם פירוש רש"י מה טוב ומה נעים, וכן מה שאתה לומד משניות עם פירוש קהתי זה טוב מאד, ולדעתי יותר מזה אתה לא צריך עכשיו ללמוד, כי קודם אתה צריך ללמוד את יסודות היהדות שזה הלכה – לדעת איך יהודי מתנהג, וכשתהיה בקי בזה אז אתה יכול להתחיל ללמוד גמרא, שהיום יש פירושים מאד מאד קלים שמסבירים את הגמרא, ומתרגמים את השפה הארמית וכו', וכן גם לזוהר יש היום פירוש שמתרגם את שפת הזוהר שהוא תרגום וכו'.
העיקר אל תבלבל את עצמך מריבוי הלימודים כי אז לא תלמד כלום, רק תקיים את זה, ואז תצליח בחייך.
ומה שאתה שואל איך יכולים להספיק כל כך? הרי זה מה שחכמינו הקדושים אמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה איך יכולים ללמוד כל כך הרבה, אמר רבי ינאי: למה הדבר דומה? לככר שהיה תלוי באויר. טיפש אומר מי יוכל להביאו? ופקח אומר לא אחד תלה אותו? מביא סולם או קנה ומוריד אותו. כך כל מי שהוא טיפש, אומר: אימתי אקרא כל התורה? ומי שהוא פיקח מהו עושה? שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה; וכן אמרו (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה? שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד, והתאנה נלקטה מעט מעט. וכך התורה – היום לומד מעט ולמחר הרבה לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים; ולכן העיקר תשתדל ללמוד בכל יום מעט ועוד מעט ועוד מעט, וכך תוכל להספיק הרבה מאד.
בענין המדרשים וכו', גם כן יש לך עוד זמן לזה, כי יש המון מדרשים, כגון מדרש רבה, מדרש תנחומא, פרקי דרבי אליעזר, מכילתא, תורת כהנים, ספרי וכו' וכו', אבל יש לך עוד זמן על זה, ואם תלמד כמו שציינתי לך, אזי תזכה במשך השנים לעבור על הכל.
העיקר תעשה כל מה שביכולתך להיות בשמחה, כי ככל שבר ישראל שש ושמח עם מצוותיו יתברך, בזה הוא מגלה את טוהר לבבו שכוונתו לשמים, וכמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלוקיו, כי שמחת המצוה מראה את טוהר הלב של האדם, שכוונתו לעשות רצונו יתברך באמת בלי שום חשבונות פרטיים, ואתה צריך לדעת שאצל הקדוש ברוך הוא שרויה רק שמחה, ולכן אם אדם הוא תמיד שמח, בידוע שהוא נמצא אצל הקדוש ברוך הוא, אבל הרגע שהוא שבור ורצוץ וכו' וכו', ידע שהוא עדיין רחוק מהקדושה, ולכן עיקר התשובה להיות תמיד רק בשמחה שאנחנו נבראנו מזרע ישראל ולא עשנו גויים כגויי הארצות, שהשמחה הזו עולה על כל השמחות. יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תבשר לי בשורות משמחות.
|