שאלה: מאת אליהו: לכבוד הצדיק מיבנאל. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר תצוה ז' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל רוני נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ב) יש עבירות שהם מכניסים כפירות באדם, ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי, ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם, כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה, ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום ראוי לו להתבייש מאד על אשר נולד בגשמיות כזה או שעשה מעשים כאלו שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" (במדבר י"ד כ"א) כי (ישעיה ו' ג') "מלא כל הארץ כבודו", ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלקים חיים אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום, ועל ידי בושה ולב נשבר על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות הנ"ל. ובאמת אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה, כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שאין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו. והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל, שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם, בעולם הזה ובעולם הבא, ולעולם לא ימוט אשרי לו.
גם זאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מעניינים אלו לא איכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל, וזה דומה כמו שמדברים מתאוה הידוע בפני סריס שבודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באזניהם כלל עניני חקירות ובלבולים.
ולכן העצה היא לחזור בתשובה שלימה על חטאיו ועוונותיו המרובים שמעלימים ומכסים את אמיתת מציאותו יתברך, ומכניסים בו ספיקות באמונה, ומפני זה הוא סובל מה שהוא סובל, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדיו יתברך כלל, ודבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה – אדם כזה הוא תמיד שש ושמח, כי הוא יודע שמה שהקדוש ברוך הוא עושה זה בוודאי לטובתו, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') כשאדם יודע שכל מאורעותיו הם לטובתו, זאת הבחינה היא מעין עולם הבא, ותמיד נותן תודה להקדוש ברוך הוא על החסדים והרחמים הגמורים שעושה איתו, ותיכף ומיד כשאדם נופל בעצבות ובמרירות ובדיכאון והוא ברוגז על הקדוש ברוך הוא, בזה הוא מראה שאין לו אמונה כלל, כי אם היתה לו אמונה היה תמיד שש ושמח על כל מה שעובר עליו בין בטיבו ובין בעיקו, ואמרו חכמינו הקדושים (ברכות ס:) לעולם יהא אדם רגיל לומר כל דעביד רחמנא לטב עביד.
ולכן צריכים הרבה הרבה להתפלל להקדוש ברוך הוא שיזכה לאמונה ברורה ומזוככת, ובכל יום ויום יבוא מחדש אליו יתברך ויבקש על עצמו רחמים מרובים שיזכה לאמונה, וירגיש את אמיתת מציאותו יתברך עליו, ומי יתן שתאמר תפילה זו בכל יום: רבונו של עולם, חוס וחמול עלי וזכיני לבוא לאמונה ברורה ומזוככת, לדעת בידיעה ברורה שאתה מנהיג את עולמך בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ואזכה להרגיש את מציאותך איך שאתה נמצא ואין בלעדיך נמצא. אנא חוס וחמול על נפשי האומללה שחטאתי עוויתי פשעתי לפניך, ופגמתי בבריתי, שעל ידי זה נתבלבלו אצלי הדעת והשכל, עד שאני מלא קושיות וספיקות עליך, שהן הן הקליפות המסבבות אותי מחמת ריבוי עוונותי המרובים. זכיני לסלק ממני את כל הספיקות והבלבולים שמבלבלים את דעתי ומוחי, ומעקמים את לבבי שיהיו לי קושיות עליך, רחם עלי שאזכה למוח נקי ולהרגיש תמיד אותך, ועל ידי זה בעצמו אזכה לתקן את כל מה שקילקלתי, כי אתה גילית לנו על ידי ראש צדיקיך אשר על ידי אמונה אתה סולח על כל העוונות שהאדם חטא נגדך, ולכן חוס ורחם עלי שאזכה לאמונה ברורה ומזוככת, ולא יעלו על לבי שום ספיקות וקושיות באמונה הקדושה, אדרבה, תמלא את לבבי עם אורך האין סוף ברוך הוא שאזכה להרגיש אותך על פני תמיד, ולא אסיח דעתי ממך כרגע. ואף שאני יודע שלפי גודל קלקול מעשיי ועירבוב דעתי ובלבול מחשבתי איני ראוי להגיע לזה, עם כל זאת אתה האל רחום וחנון המרחם על בריותיך, חוס ורחם עלי שאזכה גם כן להגיע אל שלימות האמונה, עד שתמיד אזכה להרגיש אותך על פני, ולא אסיח דעתי ממך כלל, אלא תמיד תהיה לפני עיני, שעל ידי זה אזכה לעבור על כל הקטנות והדחקות שאני עובר עכשיו. אנא ממך אבי שבשמים, זכיני במתנת חינם להגיע לאמונה ברורה ומזוככת שעל ידי זה אזכה להיכלל בך מעתה ועד עולם, אמן סלה.
הקדוש ברוך הוא יעזור שתבשר לי תמיד בשורות משמחות.
|