שאלה: מאת עדן: לכבוד מוהרא"ש שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תצוה ב' אדר א' ה'תשע"ד
שלום וברכה אל עדן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רס"א) כשנופל אדם ממדריגתו ידע שמן השמים הוא, כי ההתרחקות היא תחילת ההתקרבות, על כן נפל שיתעורר להתקרב להשם יתברך, ועצתו שיתחיל מחדש להכנס בעבודת השם יתברך, כאילו לא התחיל עדיין כלל מעולם, וזה כלל גדול בעבודת השם יתברך, שצריכים ממש בכל יום להתחיל מחדש.
התכלית של האדם היא שתהיה לו אמונה ברורה ומזוככת בו יתברך, וידע שהכל ממנו יתברך, עם כל זאת עלינו לדעת שיש לאדם בחירה, שזה מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) בענין הידיעה והבחירה שאי אפשר לשכל האנושי להבין את זה, עם כל זאת אדם צריך להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך שכל מה שעובר עליו זה ממנו יתברך, ואף על פי כן ידע שהבחירה בידו. ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאיש אחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה? השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה – עושה, ואם אינו רוצה – אינו עושה. [וכתב מוהרנ"ת ז"ל: רשמתי זאת, כי הוא נצרך מאד, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בוודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה – עושה. והבן הדברים מאד.] והענין הוא כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ג') אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, נמצא כשאדם עובר עבירה, רוח שטות יש בו, ועל ידי זה הוא מתייאש ואינו רוצה לחזור בתשובה, כי מאחר שהוא רואה שכבר נפל קשה לו לחזור מרוב חלישות הדעת שנכנסה בו, ועל זה אמר רביז"ל "כשנופל אדם ממדריגתו ידע שמן השמים הוא, כי ההתרחקות היא תחילת ההתקרבות, על כן נפל שיתעורר להתקרב להשם יתברך. ועצתו שיתחיל מחדש להיכנס בעבודת השם יתברך, כאילו לא התחיל עדיין כלל מעולם", ולא שייך שיחשוב שמן השמים מכשילים אותו בעבירה חס ושלום, אלא הוא איבד את עשתונותיו וחטא, ולכן צריך לעשות התחלה חדשה ולחזור מחדש אליו יתברך. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן.
|