שאלה: מאת דוד: ראיתי שכתבתם שלימוד התוספתא מקרב את הגאולה, וברצוני לשאול: מה מיוחד בלימוד התוספתא יותר מכל שאר הלימודים? תודה מראש. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר משפטים י"ט שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. צריך שתדע אשר את התוספתא חיברו רבי חייא ורבי אושעיא, כמובא (עיין רש"י עירובין יט.) תוספתא שסידר רבי חייא ורבי אושעיא; וכן הוא (רש"י בבא מציעא לד.) שהיו שונין תוספתא דרבי חייא ותוספתא דרבי אושעיא, שהם עיקר, כדאמרינן בעלמא (חולין קמ"א.) כל מתניתא דלא מיתניא בי רבי אושעיא ורבי חייא – לא תותבוה בי מדרשא; עיין שם. וידוע בכתבי האריז"ל מה מעלת הציון של רבי חייא בטבריא, ושם קבורים גם יהודה וחזקיה בניו, ורב המנונא סבא הנזכר תמיד בספר הזוהר, ורב הונא ריש גלותא, שהיה בזמן רבינו הקדוש, והעלו ארונו למערת רבי חייא (עיין שער הגלגולים הקדמה ל"ז). וכן מובא (מועד קטן כ"ה) יהודה מימין וחזקיה משמאל דרבי חייא; ורבי חייא לא הפסיק להתפלל על גאולת ישראל, ושורשו מובא (שער הגלגולים – הקדמה ל"ט) על רבינו הקדוש שסידר המשניות הוא היסוד עצמו, ותלמידיו בני ישיבתו, הם הטיפות שיצאו ממנו, והם רבי חייא ורבי אושעיא, שהם חסד וגבורה שקיבל רבינו הקדוש מיעקב אבינו וכו', עיין שם.
ודבר גדול להיות רגיל בקברו של רבי חייא ובניו, שמקובל שגם משה רבינו עומד שם וכו', ואין לנו עסק בנסתרות, על כל פנים כשבר ישראל זוכה ולומד בכל יום פרק תוספתא, הוא ממשיך על עצמו את הארת הגאולה מרבי חייא ובניו, שהם מתפללים תמיד על הגאולה הקרובה לבוא. יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשנו בישועתו יתברך.
|