שאלה: מאת ישראל: לכבוד הרב הצדיק הגדול. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר משפטים י"ח שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע שרביז"ל רצה מאנשי שלומינו רק אמת, שאדם יתפלל עם אמת, אפילו האמת שלו וכו', אבל שיהיה עם אמת, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קי"ב) כשאדם אומר את הדיבורים עם אמת אפילו עם אמת שלו, על ידי זה מאיר לו האמת איך לצאת מהחושך שנלכד בה, ולכן הזהירנו רביז"ל מאד מאד לא לכוון שום כוונות, אלא כוונות פשוטות שהוא פירוש המילות, ובתוך פירוש המילות כבר כלולים כל הכוונות, ואם אדם מתפלל עם פירוש המילות "השם הושיעה" – והוא מכוון פשוט מעומק הלב רבונו של עולם תושיע אותי, זה נקרא אמת, וידוע מה שמובא (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"כ) שאפילו אלו האנשים שרביז"ל ציווה אותם ללמוד כתבי האריז"ל, אבל הזהיר אותם לא לכוון שום כוונות, אלא לקשר את המחשבה אל הדיבור, שבזה כלולות כבר כל הכוונות. וכן מובא (חיי מוהר"ן סימן תי"ד) אחד שאל אותו על ענין מה שנאמר בשולחן ערוך (אורח חיים סימן ה') לכוון בשעת אמירת הוי"ה, השיב לו רביז"ל ומה חסר לך כפשוטו, אדנ"י – גאט (רצה לומר השם) כי על ידי אמירה בכוונה פשוטה זאת מחוייבים לרעוד ידיו ורגליו וכל רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו של אדם. וזו דעת רביז"ל לענין הכוונות של השמות, עיין שם. ולכן אסור להתבלבל משום דבר בעולם, ומכל שכן בשמות וכוונות וכו' וכו', ששם אדם יכול להטעות את עצמו מאד מאד, ואין לך דבר שעובדים על בני אדם כמו ענייני השמות והכוונות וכו' וכו', כי אדם צריך להגיע לזיכוך מחשבה כזה עד שהשמות יבואו לבד לפני עיני שכלו, וכל זמן שלא הגיעו אליו וכו', סימן שיש לו עוד הרבה עבודה לזכך את המח מחשבה שלו מכל מיני הרהורים רעים, הרהורים מגונים ומחשבות זרות שנדבקו בו על ידי ריבוי עוונותיו. ולכן אסור להתבלבל משום דבר, רק להתפלל בתמימות ובפשיטות מתוך הסידור כמו ילד קטן, ולקשר את המחשבה אל הדיבור, ויחשוב במה שהוא אומר וכו', כי אדם יכול לומר את דיבורי התפלה ובין כך מוח מחשבתו משוטט בכל מיני שטויות שבעולם, הדיבור מהפה מדבר, והמחשבה שבמח חושבת כל מיני שטויות, ואין לך עוד שקר יותר גדול מזה, ולכן עיקר עבודת בר ישראל צריכה להיות לקשר את המחשבה אל הדיבור שיכוון למה הוא אומר, וזו תפלה עם אמת, ובזה כבר כלולות כל הכוונות וכו'. ולכן לדעתי אל תבלבל את עצמך מכל זה, והקדוש ברוך הוא יוליך אותך על הדרך הנכונה.
|