לפעמים יש לי לחץ בעבודה ביום שישי ואני נאלץ לעבוד גם אחר חצות היום. מה אעשה?
לפעמים יש לי לחץ בעבודה ביום שישי, ואני רוצה להמשיך לעבוד גם אחרי חצות היום, אך מכיוון שכתוב שמי שעובד בערב שבת אחרי חצות היום אינו רואה סימן ברכה, ברצוני לשאול: האם הכוונה שאינו רואה סימן ברכה רק בשעות העבודה האלו, או שאינו רואה סימן ברכה בכל העסק?
מאת אליהו: שלום, ותודה על התשובות הנפלאות והמחזקות.
לפעמים יש לי לחץ בעבודה ביום שישי, ואני רוצה להמשיך לעבוד גם אחרי חצות היום, אך מכיוון שכתוב שמי שעובד בערב שבת אחרי חצות היום אינו רואה סימן ברכה, ברצוני לשאול: האם הכוונה שאינו רואה סימן ברכה רק בשעות העבודה האלו, או שאינו רואה סימן ברכה בכל העסק?
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר מקץ כ"א כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אליהו נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
העיקר אתה צריך להיות בשמחה עצומה, ואל תניח את העצבות והמרירות והדכאון אצלך כרגע, וביותר אתה צריך להתחזק בשמחה בערב שבת קודש, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) צריך להזהר מאד להיות שמח וטוב לב בשבת, כי מעלת וקדושת שבת גדולה ויקרה מאד, שאי אפשר לתאר ולשער כלל, וצריך לנהוג שמחה גדולה בשבת קודש, ולבלי להראות שום עצבות ודאגה כלל, רק להתענג על השם יתברך, ולהרבות בתענוגי שבת בכל מיני תענוג, הן באכילה ושתיה, הן מלבושים כפי מה שיוכל, כי אכילת שבת כולה רוחנית כולה קודש, ועולה למקום אחר לגמרי מאכילת חול, ואם היית יודע מה זה להיות בשמחה בשבת, לא היית מפסיק לרקוד כל השבת מרוב שמחה שאתה יהודי מאמין בו יתברך, והיה השבת יקר בעיניך.
ולכן צריכים להזדרז בערב שבת מאד מאד לקבל את השבת בשמחה עצומה, ולשמור מאד מאד שלא יהיה מריבות בבית בערב שבת, כי כך מובא מהגאון החיד"א זי"ע (בספרו "עבודת הקודש" מורה באצבע אות ק"מ) בערב שבת בעלות המנחה הוא עת מסוכן למחלוקת בין איש לאשתו ומשרתיו וכו', והסטרא אחרא טורח מאד לסכסך ולחרחר ריב וכו', ולכן כל איש ירא השם יכוף את יצרו, וימנע מכל הקפדה וכעס ומחלוקת, ואדרבה יאיר פניו לבקש שלום, עיין שם, ואמרו (גיטין נ"ב.) הנהו בי תרי דאיגרי בהו שטן דכל בי שמשי הוו קא מינצו בהדי הדדי, איקלע רבי מאיר להתם עכבינהו תלתא בי שמשי עד דעבד להו שלמא, שמעיה דקאמר ווי דאפקיה רבי מאיר לההוא גברא מביתיה; [היו שתי אנשים שרבו ביניהם כל ערב שבת, והתנא רבי מאיר הגיע למקום ההוא והתיישב ביניהם, וכמובן לפניו התביישו מלריב והפסיקו לריב, אז שמעו קול שהשטן אמר ווי לי שגירש אותי מהבית הזה], הרי שלך לפניך איך שצריכים לשמור כבר בערב שבת שלא יהיה שום מריבות או ויכוחים עם אף אחד, ומכל שכן עם אשתו וילדיו וכו'.
ולכן אשרי מי שיש לו שכל ויודע שבערב שבת קודש צריכים כבר בבוקר להכין את המפה של שבת קודש על השולחן, וכן להכין את הנרות, ולנקות את הבית, והכל כדי לקבל את השבת בשמחה עצומה, וזה דבר גדול מאד לטרוח בעצמו בערב שבת בשביל קדושת השבת, כמו שגילו לנו חכמינו הקדושים על תנאים ואמוראים איך שקיבלו את השבת בשמחה עצומה, והם בעצמם עשו את העבודה לכבוד שבת, (עיין שבת קי"ט.) רב ספרא מחריך רישא, רבא מלח שיבוטא, רב הונא מדליק שרגי, רב פפא גדיל פתילתא, רב חסדא פרים סילקא, רבה ורב יוסף מצלחי ציבי, רבי זירא מצתת צתותי, רב נחמן בר יצחק מכתף ועייל מכתף ונפיק וכו', ופירש רש"י מחריך רישא – אם היה שם ראש בהמה לחרוך, מחרכו הוא בעצמו וכו', מצתת צתותי – מצית האור בעצים דקים, מכתף ועייל מכתף ונפיק – בערב שבת יוצא ונכנס להביא תמיד משואות כלי תשמיש ובגדי חופש ומגדים, כאדם שמקבל את רבו בביתו, ומראה לו שהוא חשוב עליו וחרד לכבודו לטרוח ולהרבות בשבילו.
הרי שלך לפניך איך תנאים ואמוראים לא התביישו לעשות בעצמם את העבודה לכבוד שבת, וניקו וסידרו את הבית לכבוד שבת, על אחת כמה וכמה באין ערך אנחנו צריכים לראות למסור את נפשינו בערב שבת לעזור להאשה ולנקות את הבית ולהכין את הכל לכבוד שבת קודש.
יעזור הקדוש ברוך הוא שנכניס את הדיבורים האלו בתוך לבנו, ונזכה לקבל כל שבת בשמחה עצומה.