שאלה: מאת דינה: שלום לכבוד מוהרא"ש שליט"א. אני מאחלת לכבודו בריאות איתנה ואריכות ימים ושנים טובות. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר וישב ט"ו כסליו ה'תשע"ד
שלום רב אל דינה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. הצניעות שבאשה זה יסוד גדול מאד, וזה עיקר היופי והחן של בת ישראל שמתנהגת בצניעות ואינה הולכת כדרכי הגויים, ושומרת ללכת רק בצניעות כמו שראוי לבת ישראל, וכנראה שמה שאמרתי בדרשה לנשים שאסור לאשה לנעול מגפיים כי זה לא צנוע, זה מוכרח להיות שנשים הלכו עם מגפיים באמצע הקיץ הלוהט מאד וכו', שאז זה דבר מאד מגונה, ובכלל בגד פרוץ וכו', כי מה לה לאשה ללכת בקיץ הלוהט עם מגפיים? אין זה אלא סימן של אשה פרוצה וכו', שכך נוהגות ללכת הגויות רחמנא ליצלן. וכך כותב הרמב"ם (פרק י"א מהלכות עכו"ם הלכה א') אין הולכים בחוקות הגויים ולא מדמין להם, לא במלבוש ולא בשער וכיוצא בהם, שנאמר (ויקרא כ' כ"ג) "ולא תלכו בחוקות הגוי", ונאמר (שם י"ח ג') "ובחוקותיהם לא תלכו", ונאמר (דברים י"ב ל') "השמר לך פן תנקש אחריהם", ובפסוקים אלו מזהיר הקדוש ברוך הוא שיהיה יהודי מובדל מהגויים בהליכותיהם ובדיעותיהם, וכמו שכתוב (ויקרא כ' כ"ו) "ואבדיל אתכם מן העמים". יהודי צריך ללכת אחרת מגוי, ולהתנהג מההפך אל ההפך, וכן נפסק להלכה בשולחן ערוך (יורה דעה סימן קע"ח סימן א') אין הולכין בחוקות העכו"ם, ולא מדמין להן, ולא ילבש מלבוש המיוחד להן, אלא יהיה מובדל מהן במלבושיו ובשאר מעשיו. וכן מביא הבית יוסף שכל בגד של שחץ וגאוה הוא אסור, ולא באלה חלק יעקב שדרך ישראל להיות צנועים וענוים ולא לפנות אל האלילים. הרי שלך לפניך, איך בת ישראל צריכה להזהר לא להמשך אחר חוקות הגויים דרכיהם ולבושיהם, והיום נתרבה רחמנא לישזבן הסרטן בנשים, הן סרטן הרחם, הן סרטן החזה וכו', ולא יודעים שהכל בא מזה שהתחילו לדמות את עצמן אל מעשה הגויים, הן בלבוש שזה בכלל לא צנוע – החצאית זה למעלה מהברך, החולצה למעלה מהמרפק, והצוואר פתוח מאד, מסתובבות בלי גרבים, עד שיש נשים שגם מעשנות סיגריות ושותות משקה המשכר, ומנבלות את הפה שלהן וכו', ועל ידי זה דוחות את השכינה מהעולם, כמו שכתוב (דברים כ"ג) "כי הוי"ה אלקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך והיה מחניך קדוש ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך", ולכן מוכרח להיות שדיברתי את זה בקיץ שאז כשאשה הולכת עם מגפיים זו פריצות גדולה מאד, אבל כך בחורף זה בכלל לא פריצות. הקדוש ברוך הוא יעזור שנזכה לעשות את רצונו יתברך, ולא נדמה את עצמינו למעשה הגויים, ונעשה לו יתברך נחת רוח.
|