שאלה: מאת משה: לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר נח כ"ו תשרי ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שאדם צריך לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו נקודה טובה, כי איך שהוא איך יכול להיות שאין בי טוב? ואם יחפש ויבקש אזי ימצא בו הרבה טוב, כי באמת אמרו חכמינו הקדושים (ברכות נ"ז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" – מאי רקתך? אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון; ולכן ראוי לך להתחזק ביתר שאת וביתר עוז, ואפילו שאתה נופל במקום שאתה נופל וכו' וכו', אסור לך להתייאש בשום פנים ואופן, כמו שצעק רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! אין דבר כזה להתייאש אפילו שעשה מה שעשה וכו' וכו', ואפילו שנופל עכשיו גם כן וקשה לו לצאת מהמקום שנופל וכו' וכו', עם כל זאת אסור להתייאש בשום פנים ואופן, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן. ואתה צריך לדעת שכמו שאסור לשנוא הזולת, כך אסור לשנוא את עצמו וכו', ולכן תראה לדון את עצמך לכף זכות ותתחזק הרבה מאד בשיחה בינך לבין קונך לדבר עמו יתברך, ולבקש ממנו יתברך שיציל אותך מהעבירות החמורות שאתה נופל אליהם, כי אין עצה אחרת לצאת מכל העבירות וכו' וכו', אלא על ידי תפלה והתבודדות – לדבר ולבקש ממנו יתברך שיוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו שנופל אליהם בכל פעם, ועל ידי ריבוי שיחה בינו לבין קונו, סוף כל סוף אחר הרע יבוא הטוב שתזכה לצאת מהרע הזה שנפלת אלין וכו', ואתה נופל אלין וכו', רק אל תתייאש מתפלה, כי מה שתפלה פועלת שום דבר בעולם לא פועל. ומובא בזוהר (פנחס רל"א.) מאן דמפרש חוביה, בי דינא בדילין מיניה, בגין דבר נש קריב לגרמיה ולא אתדן על פומיה, ותו לא שביק למקטרגא לאולפא עליה חובא מומא דבר נש יקדים ויימא ולא יהיב דוכתא לאחרא למימר. כדין קודשא בריך הוא מחיל ליה הדא הוא דכתיב (משלי כ"ח י"ג) "ומודה ועוזב ירוחם"; [מי שמפרש את חטאיו לפניו יתברך, היינו שמתוודה על חטאיו, עוזבים אותו הבית דין של מעלה ואין דנים אותו וכו'. ומה גם, כשבא המקטרג לקטרג עליו, הקדוש ברוך הוא שולחו מעל פניו וכו']. וזו המעלה של אדם שזוכה תמיד להתבודד להקדוש ברוך הוא, ולפרש את כל שיחתו אליו יתברך, וזה עיקר התשובה, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו. ובשביל זה הוא מסית את כל אדם: "מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות?" כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה.
ולכן ראה לחזק את עצמך ביתר שאת וביתר עוז, ולא להשבר משום דבר, אתה תעשה בכל פעם התחלה חדשה וסוף כל סוף אחר הרע יבוא הטוב שתזכה להכלל בו יתברך, שנקרא טוב, כמו שכתוב (תהלים קמ"ה) "טוב הוי"ה לכל".
|