שאלה: מאת משה דוד: לכבוד הרב שליט"א, שלום וברכה וכל טוב סלה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה דוד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בוודאי אם אדם יכול ויש לו את האפשרות לשבת וללמוד בכולל, אין למעלה מזה, כי אפשר להסביר את מעלת לימוד התורה הקדושה, וכמעט שאין פרשה בזוהר שלא יפליג במעלת הזוכה ללמוד תורה, עד כדי כך שזה חשוב אצלו יתברך יותר מהכל, ואמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ראש השנה פרק ד' הלכה ח') כיון שקבלתם עליכם עול תורה – מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם; אדם שנכשל בכל כך הרבה עבירות חמורות וכו' וכו', אבל הוא לוקח את עצמו ונכנס בתוך התורה הקדושה, אזי הקדוש ברוך הוא מוחל לו על כל עוונותיו. ולכן אני שואל אותך: האם זה לא כדאי ללמוד תורה, שבזה נתכפרים לו כל עוונותיו? ידוע שפעם בא אברך שרק עכשיו התחתן אל החזון איש זי"ע וסיפר לו שחמיו הבטיח לו להחזיק אותו שנה כדי שילמד בכולל, ועכשיו אביו רוצה להכניס אותו כבר בעסק שלו, ויוכל להתפרנס בכבוד, ושאלו מה עדיף לעשות. ענה ואמר לו החזון איש זי"ע: אתה לא יכול לתאר ולשער מה זו שנה אחת ללמוד בכולל, אשר אין ערוך אליה ואין כסף לשלם עבור זה וכו' וכו', וזה וודאי, והעסק הוא ספק וכו', ולכן הוודאי עדיף מהספק, וחיזק אותו שישאר בכולל. עם כל זאת, אם אדם לא מוכן לזה וכו', הן שאין לו סבלנות לשבת כל היום וכו', והן שהדחקות והעניות מעבירות אותו על דעתו ועל דעת קונו וכו', אזי כדאי לו לקחת איזו אומנות ולקבוע עיתים לתורה, וידוע מה שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תק"א) שחפץ מאד שיהיה לנו פרנסה, אף על פי שבטחון גם כן טוב מאד, אף על פי כן טוב מאד כשזוכין שיש לו מעמד פרנסה. כי במקום עבודת הבטחון, במקום זה יעשה עבודה אחרת, כלומר כי אם לא יהיה לו מעמד פרנסה ויהיה לו בלבול הדעת מהפרנסה, ויצטרך בכל פעם לחזק עצמו במדת הבטחון, במקום זה יעסוק בעבודה אחרת והתחזקות אחר בשאר עניני עבודת השם. וכך התנהגו המון מאנשי שלומינו שהיו בעלי מלאכה, ואף על פי כן קבעו עיתים לתורה, והיו עובדי השם גדולים מאד, קמו בחצות לילה, וכן התמידו בלימוד התורה הקדושה בשיעורים קבועים, וכן היו בעלי עסק שהיו להם חנויות, ובתוך החנות הייתה להם ערימה של ספרים כגון: משניות, עין יעקב, תנ"ך, תהלים וכו', וכשלא נכנסו קונים אזי היו לומדים גם שמה וכו', ובאמת מי שיש לו רצון חזק ללמוד, אזי הוא לא יבטל את הזמן שלו לריק, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ב') יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, שיגיעת שניהם משכחת עון, וכל תורה שאין עמה מלאכה, סופה בטלה וגוררת עון.
|