שאלה: מאת יוני: שלום רב. שמעתי שבברסלב אומרים: "אין גדולים ואין קטנים – כולנו חברים". מה המקור לפתגם זה? ומה כוונתו? תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תבוא ט"ו אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל יוני נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. החכם מכל אדם אומר (משלי ט"ו י"ב) "לא יאהב לץ הוכח לו אל חכמים לא ילך"; אחד שהוא ליצן הוא לא אוהב שמוכיחים אותו, כי הוא מחזיק את עצמו יותר חכם מכולם, ולכן הוא לא הולך אל חכמים, כי הרי הוא מחזיק שהוא הכי חכם בעולם, ובאמת אנחנו יודעים שמי שאין לו אמונת חכמים, אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"א) שיש לו טינוף וצואה בראש, כי על ידי פגם אמונת חכמים עולים לו עשנים סרוחים במוחו, ואמרו חכמינו הקדושים (עירובין כ"א) הלועג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת, שטינוף ומותרות עולים לו בראש.
ולכן עליך לדעת שאין סיסמא כזו בברסלב, ואת זה המציאו אנשים מופקרים אנשי בליעל, אנשים בלי עול, שאין להם שום התבטלות למי שיותר גדול מהם, כי הרי הם חושבים שהם הכי חכמים והכי גדולים בעולם, ולמעשה הם לא שומרים שבת, ומעשנים בשבת, ולא מניחים תפילין בכל יום, ואינם מקיימים שום מצוות, כי הרגע שאדם משווה קטן לגדול זה סימן שהראש שלו מלא צואה וטינוף, ולכן הסיסמא הזו גובלת לא רק בליצנות, אלא גם בכפירות ואפיקורסות, כי הרגע שלועגים על דברי חכמים וכו', לועגים כביכול גם על הקדוש ברוך הוא, כי כך כתוב (שמות יד) "ויאמינו בהוי"ה ובמשה עבדו", ואמרו חכמינו הקדושים (מכילתא בשלח) אם במשה האמינו קל וחומר בהוי"ה? בא זה ללמדך שכל מי שמאמין ברועה נאמן כאילו מאמין במאמר מי שאמר והיה העולם. ולכן אם אין לאדם אמונת חכמים זה סימן שאין לו אמונה גם בהקדוש ברוך הוא, ולכן הסיסמא הזו "אין גדולים אין קטנים" גובלת עם ליצנות ועם כפירות לגמרי, ואם תלך ותבדוק אחר אלו שהולכים עם הסיסמא הזו, תתוודע למציאות המרה שהם מעשנים בשבת וכו', ולא מניחים תפילין אף פעם וכו', וכבר לא מדברים שלא מתפללים, ולא לומדים תורה וכו', אלא עבדא בהפקירא ניחא ליה, לוקחים סמים קשים רחמנא לישזבן. הקדוש ברוך הוא יציל אותנו מהם ומכיוצא בהם.
|