שאלה: מאת אושרי: אף שאני מתבייש לכתוב לצדיק את מה שעובר עלי, אני לא יכול להתאפק כי יש לי ייסורי מצפון: אני נחשב לאברך חשוב מאוד, ופעמיים בשבוע אני מוסר שיעור מוסר והתחזקות לנשים, ולצערי הרב אני מוכרח להתוודות שכבר פעמיים נכשלתי וחטאתי עם נשים נשואות, ופעם אחת עם בחורה רווקה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תבוא י"ג אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל אושרי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה חכמינו הקדושים אמרו (קידושין פ"ב.) כל שעסקיו עם הנשים – סורו רע. ופירש רש"י: סורו רע – מנהגו רעה, קרבותו רע, להשתדל עמו שיהא סר אליו ובא לביתו; ולכן אסור בשום פנים ואופן לגבר ללמד נשים, ואין על זה שום היתר, אלא אם אשתו עמו כל הזמן, ואסור להתייחד עם אשה בשום פנים ואופן, כי רוב הפוסקים אומרים שהוא איסור מדאורייתא, כמאמרם ז"ל (עבודה זרה ל"ו:) ואין אחר מתייחד עם כל עריות שבתורה, ייחוד דאורייתא דאשת איש, ואתא דוד וגזר אפילו אייחוד דפנויה; וזה לא חומרה אלא איסור חמור מאד מאד שסופו רע, כמו שקרה אצלך. ולכן אסור לך יותר ללמד נשים בשום פנים ואופן, משום (שבת י"ג.) לך לך אמרי נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב; ואל יטעה אותך יצרך שדייקא זה התיקון שלך וכו', האם אתה לא רואה ומבין איך שהיצר הרע הבוער בך בתאוות ניאוף משחד אותך בשוחד כאילו זה התיקון שלך שתמשיך ללמד ולדרוש לפני נשים? אתה לא יודע את גודל העוון הזה שעשית, מדוע שלא תפתח את החומש ותקרא (ויקרא כ' י') "ואיש אשר ינאף את אשת איש אשר ינאף את אשת רעהו מות יומת הנואף והנואפת", אתה פשוט נואף. וחכמינו הקדושים אמרו (בראשית רבה פרשה כ"ו סימן ה') על הכל הקדוש ברוך הוא מאריך אפו חוץ מן הזנות; ואמרו (במדבר רבה פרשה ט' סימן ז') אמר הקדוש ברוך הוא על הכל אני כובש, ועל הזימה אני כועס; ואמרו (תנחומא בראשית) על הכל הקדוש ברוך הוא מוותר, חוץ מן הזימה והזנות. ולכן דע לך שמרה תהיה לך באחרונה אם לא תחזור בתשובה תיכף ומיד. אתה חושב שהכל הפקר ולית דין ולית דיין וכו' וכו', ופתאום תקבל את המכה בצורה כזו שלא חלמת, ולכן ראה לחזור בתשובה שלימה ולברוח מהזבל והלכלוך הזה, לפני שכבר לא תוכל לחזור, ולפני שיתגלה קלונך ברבים, ועיקר התשובה שלך שאסור לך ללמד נשים יותר בכלל, ושאף אחד לא יגיד לך אחרת, כי זו עצת הס"מ להפיל אותך יותר ויותר, ולכן אם אתה רוצה לקבל על עצמך תשובה, זו תשובתך – שלא תלמד יותר עם נשים, לא נשואות ולא בתולות.
מכאן תוכחה לכל אלו שקוראים את עצמם בעלי תשובה, שחושבים שבזה שילמדו עם נשים יתקנו את מה שפגמו וחטאו וכו' וכו', וזו טעות חמורה, כי יותר ויותר יסתבכו, כמו שקרה אצלך, ולצערינו הרב אתה לא היחיד בדבר, אלא יש עוד קלים וריקים ופוחזים כמוך, ולכן זו תשובתך – שאין לך מה לחפש יותר אצל נשים, וכן כל אלו הבעלי תשובה אסור להם להתייחד בשום פנים ואופן עם נשים, ומכל שכן ללמוד איתן, ואם חכמינו הקדושים היו נזהרים בזה מאד מאד, עד כדי כך שתנאים שהם למעלה ממלאכי השרת רעדו מזה, עד כדי כך שאמרו (קידושין פ"א:) אמר רבי מאיר: הזהרו בי מפני בתי, אמר רבי טרפון: הזהרו בי מפני כלתי, ליגלג עליו אותו תלמיד, אמר רבי אבהו משום רבי חנינא בן גמליאל: לא היו ימים מועטים עד שנכשל אותו תלמיד בחמותו; על אחת כמה וכמה בדורותינו אלו ומכל שכן בעלי תשובה שיש להם עבר לא כל כך מזהיר, ועברו על כל העריות שבתורה רחמנא לישזבן, איך מותר להם לדרוש לפני נשים?
ולכן התיקון שלך שתפסיק לגמרי ללמוד עם נשים, ושלא יהיה לך שום עסק עמהן, ואל תתן עצות לנשים, תתרחק מהן כמו שמתרחקים מאש בוערת ושורפת וכו'.
תשתדל מאד להיות על ראש השנה באומן אצל רביז"ל, כי כך גילה לנו בפירוש לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות; תתאר לעצמך אילו בעלי עבירה וכו', ואיזה מעשים מגונים הם עשו וכו', עד שרביז"ל אומר שהוא לא יכול לתקן אותם כל השנה, מוכרח להיות שעשו משהו חמור מאד מאד וכו' וכו', עם כל זאת גם להם יש תיקון כשיבואו אל רביז"ל בראש השנה.
|