שאלה: מאת הלל שלום: לכבוד קדושת הצדיק מוהרא"ש שליט"א. השם יתברך ישלח לך מהרה רפואה שלימה ברמ"ח איבריך ושס"ה גידיך מתוך שמחה וטוב לבב. אני מאוד מאוד מודה לך על כל פעולותיך, ובפרט על זה שאתה מקרב את עם ישראל אל הקדוש-ברוך-הוא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר כי תצא י' אלול ה'תשע"ג
שלום וברכה אל הלל שלום נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל נכנס לגור בעיר זלאטיפאלי בחודש אלול שנת תק"ס ונכנס לעיר בלי שום הודעה לאנשי הקהילה, כי לא שאל את פיהם מקודם כלל, רק שכר דירה וקבע דירתו שם, וקבלו אותו אנשי העיר בכבוד גדול, עד כדי כך שבראש השנה נתקבצו הרבה אנשים אצלו והתפללו עמו, ואז בראש השנה אמר רביז"ל את המאמר בלקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ע"ח. ביום כיפור עמדו שני חזנים להתפלל לפני הציבור, והם היו חותן וחתנו, ורביז"ל לא הסכים בכלל שיתפללו לפני הציבור. במוצאי יום כיפור אמר רביז"ל דברי צחות נאים כדרכו על ענין הבעלי תפילות של אותו יום כיפור, ואמר שהוא מטבע של אברהם אבינו זקן וזקנה מצד אחד בחור ובתולה מצד אחר (בבא קמא צז:) כי בתחילה התפלל מנחה החותן, ואחר כך התפלל נעילה החתן כנ"ל ושניהם התפללו בשביל נשותיהם כדי להתכבד בעיניהן כי ישבו אז בעזרת נשים, וכל כוונתם בתפלתם היתה שימצא קולם חן בעיני נשותיהם וכו' ושניהם היו מחסידי הזקן. ואמר רביז"ל שהוא היה רוצה לעסוק אז בתפילתו אודות הפריפינאציא (הינו מה שהאדונים לקחו המזיגה מיד המוכסים) "ואם אתם יודעים איך שהס"מ עומד כנגד דבר שבקדושה ואיך הוא מתגבר למנוע ולבלבל, ובא זה ועמד להתפלל ודחיתי אותו".
ומחמת שאלו השנים החותן והחתן הבינו שלא נשאו חן בעיני רביז"ל על כן התיישבו לעשות כאן איזו מחלוקת ונסעו לעיר שפולי והלשינו על רביז"ל שקרים רבים ובדו מלבם דברים אשר לא היו ולא נבראו, וספרו זאת אל הזקן עד שהאמין להם הזקן וקיבל את הלשון הרע והשקר עד שעשה מחלוקת גדולה על רביז"ל ומאז והלאה נתעוררה המחלוקת הגדולה על רביז"ל עד שכל העיר כולה חלקה על רביז"ל, כי הזקן היה מקודם שמש בעיר זלאטיפולי, ועכשיו מחמת שקבל לשון הרע ועורר מחלוקת גדולה על רביז"ל על כן נמשכו אחריו כל בני עירו ובני עיר זלאטיפולי, וגודל עוצם המחלוקת שהיתה על רביז"ל שם וגודל היסורין שהיו לו אי אפשר לשער ולספר, כי ישב רביז"ל בעיר זלאטיפולי כמו על קוצים ממש, ומאז נתגברה המחלוקת על רביז"ל עד היום הזה.
ר' שמשון ז"ל נכד רביז"ל נסע פעם על הדרך והגיע לאיזו אכסניא והיה שם קיבוץ של חסידים ,ושמע איך שמתלחשים ומדברים מרביז"ל (בדרך גנאי כדרך המתנגדים) עשה את עצמו ר' שמשון ז"ל כאילו לא יודע ממי מדברים וכו', ושאל אותם "ממי אתם מדברים"? אמרו לו "מהברסלבר" שאל אותם "מי הוא זה הברסלבר"? השיבו לו האם לא שמעתם מהברסלבר? הלא הוא מפורסם בעולם. אמר להם מסתמא אינו מיחוס גדול, השיבו לו: אדרבה, הוא מיחוס גדול שאין כמותו – הוא נכד הבעל שם טוב זי"ע ונכד הרבי נחמן מהורדנקא זי"ע שני צדדיו מגזע דוד המלך ע"ה, אמר להם אם כן מסתמא לא היה למדן? אמרו לו אדרבא היה למדן וגאון גדול מאד, כי רואים מספריו גאונותו וכו' ענה ואמר ר' שמשון ז"ל מסתמא לא היה קדוש? ענו לו חס ושלום הלא קדושתו ופרישותו רואים בהספרים שלו, ושאל ר' שמשון ז"ל אותם האם עשה ספרים? ענו ואמרו בוודאי, הלא הם מאירים בעולם, ואז שאל ר' שמשון ז"ל אותם ואם כן למה אתם מדברים עליו? ענו ואמרו מפני שהשפאלער דיבר עליו, ושאל ר' שמשון ז"ל מי זה השפאליר? מסתמא בעל יחוס גדול? ענו ואמרו לא הוא אינו יחסן, אביו היה רינדאר פשוט. וחזר ושאל ר' שמשון ז"ל מסתמא למדן גדול היה? ענו ואמרו לא רק מח פשוט. ושאל ר' שמשון ז"ל מסתמא קדוש ופרוש היה? וענו לא שמענו כל כך מקדושתו וכו', והמשיך לשאול ר' שמשון ז"ל מסתמא עשה ספרים גדולים? ענו ואמרו לא עשה שום ספרים. על זה ענה ואמר ר' שמשון ז"ל לאלו המדברים בתקיפות ארורים שבארורים ישמעו אזניכם מה שפיכם מדבר. זה היה בעל יחוס שאין כמוהו משני הצדדים, למדן וגאון גדול מאד, בעל השגה גדולה, קדוש ופרוש מאד, עשה ספרים המאירים את העולם, ואתם לא מתביישים לדבר עליו מפני שדיבר עליו כזבים איש בן רינדאר מיחוס פשוט, בעל מוח פשוט, ולא שמעו על קדושתו ופרישתו, ספרים לא עשה, הייתכן כזאת? והם נשארו כאלמים ולא יכלו מה להשיב.
על כל פנים איך שהוא עלינו לא כדאי להתערב בשום מחלוקת, ולא להגיד שום דיעות לאף אחד, עלינו רק להשתוקק לעשות את רצונו יתברך, ולעסוק רק בתורה ותפלה, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רפ"ז) מה יש לאדם לעשות בזה העולם? אין צריך כי אם להתפלל וללמוד ולהתפלל; ולכן אסור לנו בשום פנים ואופן להתערב בשום מחלוקת, ולא לומר דיעות כלל, עלינו רק לברוח אל הקדוש ברוך הוא.
|