שאלה: מאת אבנר: שלום לכבוד קדושת מוהרא"ש – הצדיק מיבנאל. השם יברך אתכם ויחזיר לכם אלף פעמים על כל מה שאתם עושים בשביל עם ישראל. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר מטות מסעי כ"ו תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל אבנר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שכאשר אדם מתחתן עם אשה, יש לו התחייבות כלפיה, הן לפרנס אותה, והן לכבד ולייקר אותה, והן לדאוג לה לכל מה שהיא צריכה, וכך אדם כותב בכתובה שהוא יפרנס אותה והוא ידאג לה לכל, ולכן איך באה בכלל האכזריות של הגבר על האשה? בדרך כלל אשה היא חלשת אופי וכו', וברגע שמצערים אותה היא מתחילה לבכות וכו', וכמאמרם ז"ל (בבא מציעא נ"ט) לעולם יהא אדם זהיר באונאת אשתו, שמתוך שדמעתה מצויה אונאתה קרובה; מה גם שהאשה רגישה וכו', ועל כל דבר קטן היא נשברת ומתחילה לבכות וכו'. ולכן ראוי לכבד ולייקר את האשה, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו, שאין ברכה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא בשביל אשתו, שנאמר (בראשית י"ב) "ולאברם הטיב בעבורה". והיינו דאמר להו רבא לבני מחוזא, אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו, [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתתעשרו]; ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) שעיקר העשירות בא בזכות האשה. אין עצה אחרת – רק לבקש ממנה סליחה, כולי האי ואולי שתמחול לך וכו', ובפרט שאתה בעצמך כותב שאתה התאכזרת כלפיה, והיית בעל רע, אזי מה אתה רוצה? שתשמע קללות ובזיונות יום יום השכם והערב ועוד תשאר איתך?! כל מי שמתחתן צריך לדעת שטבע של אשה שהיא מאד רגישה, ועל כל דבר קטן היא עושה מזה סיפור, כמאמרם ז"ל (בבא מציעא נט.) לעולם יהא אדם זהיר בתבואה בתוך ביתו, שאין מריבה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא על עסקי תבואה, שנאמר (תהלים קמ"ז) "השם גבולך שלום חלב חטים ישביעך". אמר רב פפא: היינו דאמרי אינשי: כמשלם שערי מכדא נקיש ואתי תגרא בביתא [כשנגמרות השעורים מהכד, זאת אומרת כשאין כבר מה לאכול בבית, אזי מתחילות מריבות בבית]. ולכן החכם עיניו בראשו והוא יודע לכתחילה שהאשה מאד רגישה, אזי הוא לא צריך להעיר לה הערות וכו', או להתווכח עמה וכו', או לריב איתה וכו', ומכל שכן שלא יתנהג בצורה ברוטלית וכו', קללות וניבול פה, איומים, צעקות וצרחות כמו מטורף וכו' וכו', ולכן הבעל שהוא מוותר תמיד אפילו שהיא פוגעת בו, אזי יהיה לו שלום בית אמיתי. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|